Типологічні особливості життєвих взаємодій дорослої особистості з досвідом дитячих психотравм сімейного походження

Автор(и)

  • С.Є. Луппо

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

травматичний досвід, психотравма утрати, життєві взаємодії, типологія, деструктивні батьківські взаємини, аутодеструктивна батьківська поведінка, конструктивний потенціал.

Анотація

У статті представлено результати визначення типології та дослідження типологічних особливостей життєвих взаємодій дорослої особистості з досвідом дитячих психотравм сімейного походження. Розкрито психологічний зміст поняття «життєві взаємодії», які визначено як інтегральну характеристику особистості, що відображає індивідуально-цілісну систему її світоглядних позицій та специфіку їх практичної реалізації у її діях, вчинках і взаєминах. Доведено, що важливу роль у їх розвитку та побудові особистістю відіграють психічні травми, отримані нею на початкових етапах онтогенезу. Визначено структуру та структурні компоненти життєвих взаємодій (світоглядний, динамічний, якісний); теоретико-методологічно обґрунтовано їх типологію. Розроблено інструментальну типологічну модель життєвих взаємодій та змістове навантаження типології. У якості критеріїв типізації обрано найважливіші характеристики структурних компонентів життєвих взаємодій: у якості типоутворювального критерію – ключову характеристику світоглядного компонента (етичний вимір світоглядних позицій особистості); у якості вторинних критеріїв – характеристики динамічного і якісного компонентів (ступінь залученості особистості у власне життя, рухливість і конструктивність життєвих взаємодій). Емпірично досліджено специфіку побудови життєвих взаємодій та за допомогою інструментальної типологічної моделі визначено їх типологію у дорослих людей з різним досвідом дитячих сімейних психотравм (етично-орієнтований тип – в осіб з досвідом психотравм втрати одного з батьків; етично-дефіцитарний – з досвідом психотравм деструктивних батьківських взаємин; анетично-орієнтований – в осіб з досвідом психотравм, зумовлених аутодеструктивною батьківською поведінкою).

Посилання

Абульханова К.А. Время личности и время жизни : [Научное

издание] / К.А. Абульханова, Т.Н. Березина. – СПб. : Алетейя, 2001. – 304 с.

Братусь Б.Г. Образ человека в гуманитарной, нравственной и христианской психологии / Б. Г. Братусь // Психология с человеческим лицом: гуманистическая перспектива в постсоветской психологии / [Под ред. Д.А. Леонтьева,

В. Г. Щур]. – М. : Смысл, 1997. – 336 с. – С. 67–91.

Василюк Ф.Е. Психология переживания / Ф.Е. Василюк. –

М. : МГУ, 1984. – 240 с.

Леонтьев Д.А. Человек и мир: логика жизненных отношений // Логика, психология и семиотика: аспекты взаимодействия / Под ред. Б.А. Парохонского. – Киев : Наукова думка,

– С. 47 –58 с.

Рубинштейн С.Л. Человек и мир / С.Л. Рубинштейн // Памятники психологической мысли. – М. : Наука, 1997. –

с.

Старовойтенко Е. Б. Жизненные отношения личности: модели психологического развития / Елена Борисовна Старовойтенко. – Киев : Лыбидь, 1992. – 215 с.

Флоренская Т. А. Диалогическое общение как путь духовного преображения личности/ Т. А. Флоренская // Гуманистические проблемы психологической теории. – М. : Наука,

– С. 136–162.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-01-05

Як цитувати

Луппо, С. (2016). Типологічні особливості життєвих взаємодій дорослої особистості з досвідом дитячих психотравм сімейного походження. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p