Емпатія в структурі професійного інтелекту майбутніх фахівців соціальної сфери
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pКлючові слова:
професійна підготовка, професійний інтелект майбутніх фахівців соціальної сфери, емпатія, емпатичні здібності, професійна емпатія, раціональний канал емпатії, емоційний канал емпатії, інтуїтивний канал емпатії, соціально-психологічні умови розвитку емпатії.Анотація
В статті проаналізовано емпатію та емпатичні здібності як підґрунтя професійної емпатії та складову професійного інтелекту майбутніх фахівців соціальної сфери. Розкрито сутність емпатії як феномена. Узагальнено, що емпатія є усвідомленим співпереживанням психічних станів і почуттів іншої людини та забезпечує здатність до ефективної взаємодії з партнером. Розкрито особливості тлумачення змісту феномена емпатії та підходів щодо визначення видів і складових емпатії в різних психологічних дослідженнях. Показано, що емпатія відіграє важливу роль у професійній діяльності фахівців соціальної сфери, позаяк визначає здатність до прояву професійної емпатії, що є важливою основою професійної взаємодії та надання соціальної та психосоціальної допомоги різним категоріям клієнтів соціальної сфери. Обґрунтовано, що стандарти та професійна етика в соціальній сфері визначають специфічні для цієї професійної групи професійні інтелектуальні та особистісні властивості, в систему яких входить емпатія як складова та передумова становлення професійного інтелекту майбутніх фахівців соціальної сфери. У результаті проведеного емпіричного дослідження виявлено домінування низьких і середніх рівнів вираженості окремих емпатичних здібностей та інтегрального рівня емпатії у студентів-майбутніх фахівців соціальної сфери. Обґрунтовано, що зафіксоване домінування низьких і середніх рівнів вираженості різних видів емпатії та інтегрального показника емпатії, як підґрунтя професійної емпатії, детермінує певні ризики становлення професійного інтелекту, оскільки низька здатність майбутніх фахівців соціальної сфери до прояву професійної емпатії значно утруднюватиме в подальшому розуміння та налагодження ними конструктивної взаємодії з різними групами клієнтів та ефективне виконання професійної діяльності. Зроблено висновок про доцільність забезпечення системи спеціальних соціально-психологічних умов розвитку емпатії як складової професійного інтелекту майбутніх фахівців соціальної сфери: формування професійної пізнавальної культури, залучення студентів до соціальної та соціально-психологічної допомоги різним категоріям клієнтів, сприяння розвитку особистісних та інтелектуально-особистісних ресурсів студентів, активне соціально-психологічне навчання.Посилання
Bar-On, R. The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i):
Technical Manual [Text] / R. Bar-On. – Toronto : Multi-Health
Systems, 1997.
Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на
других / В.В. Бойко. – М. : Информационно-издательский
дом «Филинъ», 1996. – 472 с.
Гаврилова Т.П. Социальная децентрация и её роль в развитии
эмпатии / Т.П. Гаврилова // Теоретические и прикладные
проблемы познания людьми друг друга. – Краснодар : Издво Кубанского ун-та, 1979. – С. 10–11.
Дьяченко М. И. Психологический словарь-справочник /
М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – Минск : Харвест,
– 576 с.
Емпатійний розвиток дитини / Упоряд.: С. Максименко, К.
Максименко, О. Главник. – К. : Мікрос–СВС, 2003. – 182 с.
Ильин Е.П. Эмоции и чувства / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер,
– 752 с.
Лабунская В.А. Психология экспрессивного поведения. –
М. : Знание, 1989. – 64 с.
Мельник Е.В. Эмпатия как фактор успешной профессиональной деятельности / Е.В. Мельник // Психологическая безопасность, устойчивость, психотравма: сб. науч. ст. по материалам Первого междунар. форума. – СПб. : Книжный Дом, 2006. – С. 231–232.
Методика диагностики уровня эмпатических способностей
(В.В.Бойко) // Практическая психодиагностика. Методики и тесты [Текст] / под ред. Д. Я. Райгородского. – Самара,
«БАХРАХ-М», 2002. – С. 486–490.
Пономарева М.А. Эмпатия: теория, диагностика, развитие /
М.А. Пономарева. – Минск : Бестпринт, 2006. – 76 с.
Симонов П.В. и др. Происхождение духовности / П.В. Симонов, П.М.Ершов, Ю.П.Вяземский. – М. : Наука, 1989. –
с.
Юсупов И. М. Вчувствование, проникновение, понимание /
И. М. Юсупов. – Казань : Изд-во Казан. ун-та, 1993. – 214 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.