Емпатія в структурі професійного інтелекту майбутніх фахівців соціальної сфери
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
професійна підготовка, професійний інтелект майбутніх фахівців соціальної сфери, емпатія, емпатичні здібності, професійна емпатія, раціональний канал емпатії, емоційний канал емпатії, інтуїтивний канал емпатії, соціально-психологічні умови розвитку емпатії.Abstract
В статті проаналізовано емпатію та емпатичні здібності як підґрунтя професійної емпатії та складову професійного інтелекту майбутніх фахівців соціальної сфери. Розкрито сутність емпатії як феномена. Узагальнено, що емпатія є усвідомленим співпереживанням психічних станів і почуттів іншої людини та забезпечує здатність до ефективної взаємодії з партнером. Розкрито особливості тлумачення змісту феномена емпатії та підходів щодо визначення видів і складових емпатії в різних психологічних дослідженнях. Показано, що емпатія відіграє важливу роль у професійній діяльності фахівців соціальної сфери, позаяк визначає здатність до прояву професійної емпатії, що є важливою основою професійної взаємодії та надання соціальної та психосоціальної допомоги різним категоріям клієнтів соціальної сфери. Обґрунтовано, що стандарти та професійна етика в соціальній сфері визначають специфічні для цієї професійної групи професійні інтелектуальні та особистісні властивості, в систему яких входить емпатія як складова та передумова становлення професійного інтелекту майбутніх фахівців соціальної сфери. У результаті проведеного емпіричного дослідження виявлено домінування низьких і середніх рівнів вираженості окремих емпатичних здібностей та інтегрального рівня емпатії у студентів-майбутніх фахівців соціальної сфери. Обґрунтовано, що зафіксоване домінування низьких і середніх рівнів вираженості різних видів емпатії та інтегрального показника емпатії, як підґрунтя професійної емпатії, детермінує певні ризики становлення професійного інтелекту, оскільки низька здатність майбутніх фахівців соціальної сфери до прояву професійної емпатії значно утруднюватиме в подальшому розуміння та налагодження ними конструктивної взаємодії з різними групами клієнтів та ефективне виконання професійної діяльності. Зроблено висновок про доцільність забезпечення системи спеціальних соціально-психологічних умов розвитку емпатії як складової професійного інтелекту майбутніх фахівців соціальної сфери: формування професійної пізнавальної культури, залучення студентів до соціальної та соціально-психологічної допомоги різним категоріям клієнтів, сприяння розвитку особистісних та інтелектуально-особистісних ресурсів студентів, активне соціально-психологічне навчання.References
Bar-On, R. The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i):
Technical Manual [Text] / R. Bar-On. – Toronto : Multi-Health
Systems, 1997.
Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на
других / В.В. Бойко. – М. : Информационно-издательский
дом «Филинъ», 1996. – 472 с.
Гаврилова Т.П. Социальная децентрация и её роль в развитии
эмпатии / Т.П. Гаврилова // Теоретические и прикладные
проблемы познания людьми друг друга. – Краснодар : Издво Кубанского ун-та, 1979. – С. 10–11.
Дьяченко М. И. Психологический словарь-справочник /
М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – Минск : Харвест,
– 576 с.
Емпатійний розвиток дитини / Упоряд.: С. Максименко, К.
Максименко, О. Главник. – К. : Мікрос–СВС, 2003. – 182 с.
Ильин Е.П. Эмоции и чувства / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер,
– 752 с.
Лабунская В.А. Психология экспрессивного поведения. –
М. : Знание, 1989. – 64 с.
Мельник Е.В. Эмпатия как фактор успешной профессиональной деятельности / Е.В. Мельник // Психологическая безопасность, устойчивость, психотравма: сб. науч. ст. по материалам Первого междунар. форума. – СПб. : Книжный Дом, 2006. – С. 231–232.
Методика диагностики уровня эмпатических способностей
(В.В.Бойко) // Практическая психодиагностика. Методики и тесты [Текст] / под ред. Д. Я. Райгородского. – Самара,
«БАХРАХ-М», 2002. – С. 486–490.
Пономарева М.А. Эмпатия: теория, диагностика, развитие /
М.А. Пономарева. – Минск : Бестпринт, 2006. – 76 с.
Симонов П.В. и др. Происхождение духовности / П.В. Симонов, П.М.Ершов, Ю.П.Вяземский. – М. : Наука, 1989. –
с.
Юсупов И. М. Вчувствование, проникновение, понимание /
И. М. Юсупов. – Казань : Изд-во Казан. ун-та, 1993. – 214 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.