Спілкування батьків і дітей як фактор розвитку особистості дитини
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pКлючові слова:
дитина, батьки, особистість, спілкування, дошкільний вік, сім’я, емоційна сфера, психічний розвиток.Анотація
У статті представлено науково-теоретичний аналіз стану розробки проблеми впливу спілкування батьків і дітей на формування особистісних якостей дитини. Визначено, що кожна форма спілкування по-своєму впливає на психічний розвиток дітей: ситуативно-ділова сприяє розвитку особистості, самосвідомості, допитливості, сміливості, оптимізму, творчості; позаситуативно-ділова і позаситуативно-особистісна формують уміння бачити в партнері самоцінну особистість. Доводиться, що дорослі відіграють провідну роль у розвитку особистості дитини, навчають дитину правил поведінки, які організовують її у повсякденних справах, налаштовують на позитивні вчинки. За- значено, що спілкування з дорослими виступає як джерело та рушійна сила психічного розвитку дитини, визначає внутрішній план дій дитини, сферу її емоційних переживань, пізнавальну активність, довільність та волю, самооцінку та самосвідомість, спілкування з ровесниками. Констатовано, що у процесі спілкування з батьками дитина отримує інформацію про предмети, явища навколишнього світу, знайомиться з їх властивостями та функціями, набувається інтерес дитини до пізнання. Зазначено, що стиль спілкування батьків з дітьми впливає на формування психологічних особливостей дошкільника. Доведено, що спілкування дитини з близькими дорослими та ровесниками є не тільки умовою, але й основою формування ставлення до самого себе, інших людей, предметного світу, тобто тих стосунків, які і складають системотворчий компонент особистості. Зроблено висновок, що поза спілкуванням неможливий розвиток у дитини специфічно людських психічних функцій, її особистісне становлення. Отже, пошук причин порушень особистісного розвитку дитини повинен обов’язково стосуватися дослідження різних сторін спілкування, порушення якого і є причинами тих чи інших проблем в особистісному розвитку дитини.Посилання
Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте : монография, цикл статей / Л.И. Божович. – СанктПетербург : Питер, 2009. – 400 с.
Гавалешко О.М. Інтеграція комунікативних та творчих
компонентів у структурі самосвідомості особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук:
спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» /
О.М. Гавалешко. – Київ, 2001. – 20 с.
Горецька О.В. Психологічні умови оптимізації спілкування батьків з дітьми дошкільного віку : автореф. дис ... канд.
психол. наук: 19.00.07 / Олена Віталіївна Горецька . – Київ :
Б.в., 2009 . – 20 с.
Дружинин В.Н. Психология семьи / В. Н. Дружинин. – Москва: КСП, 1996. – 368 с.
Дуткевич Т. В. Дитяча психологія : навч. посіб. / Т.В. Дуткевич. – Київ : Центр учбової літератури, 2012. – 424 с.
Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики / А.Н. Леонтьев. – Москва : Наука, 1984. – 493 с.
Лисина М. Влияние общения со взрослыми на психическое
здоровье ребенка / М. Лисина // Дошкольное воспитание,
– №8. – С. 43–47.
Лисина М.И. Общение, личность и психика ребёнка / Под
ред. А.Г.Рузской; Вступительная статья А.Г.Рузской. – 2-е
изд. – Москва : Московский психолого-социальный институт; Воронеж : НПО «МОДЭК», 2001. – 384 с.
Мухина B.C. Возрастная психология учебник для студ. высш.
учеб. заведений / В.С.Мухина. – 10-е изд., перераб. и доп. –
Москва : Издательский центр «Академия», 2006. – 608 с.
Мясищев В. Н. Психология отношений / В.Н. Мясищев; под
редакцией А.А. Бодалева. – Москва : Издательство «Институт практической психологии», Воронеж : НПО «МОД ЭК»,
– 356 с.
Павелків Р. В. Дитяча психологія : навч. посіб. / Р. В. Павелків, О. П. Цигипало. – К. : Академвидав, 2008. – 431 c.
Развитие общения дошкольников со сверстниками / Под
ред. А. Г. Рузской. – Москва : Педагогика, 1989. – 216 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.

