Спілкування батьків і дітей як фактор розвитку особистості дитини
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
дитина, батьки, особистість, спілкування, дошкільний вік, сім’я, емоційна сфера, психічний розвиток.Abstract
У статті представлено науково-теоретичний аналіз стану розробки проблеми впливу спілкування батьків і дітей на формування особистісних якостей дитини. Визначено, що кожна форма спілкування по-своєму впливає на психічний розвиток дітей: ситуативно-ділова сприяє розвитку особистості, самосвідомості, допитливості, сміливості, оптимізму, творчості; позаситуативно-ділова і позаситуативно-особистісна формують уміння бачити в партнері самоцінну особистість. Доводиться, що дорослі відіграють провідну роль у розвитку особистості дитини, навчають дитину правил поведінки, які організовують її у повсякденних справах, налаштовують на позитивні вчинки. За- значено, що спілкування з дорослими виступає як джерело та рушійна сила психічного розвитку дитини, визначає внутрішній план дій дитини, сферу її емоційних переживань, пізнавальну активність, довільність та волю, самооцінку та самосвідомість, спілкування з ровесниками. Констатовано, що у процесі спілкування з батьками дитина отримує інформацію про предмети, явища навколишнього світу, знайомиться з їх властивостями та функціями, набувається інтерес дитини до пізнання. Зазначено, що стиль спілкування батьків з дітьми впливає на формування психологічних особливостей дошкільника. Доведено, що спілкування дитини з близькими дорослими та ровесниками є не тільки умовою, але й основою формування ставлення до самого себе, інших людей, предметного світу, тобто тих стосунків, які і складають системотворчий компонент особистості. Зроблено висновок, що поза спілкуванням неможливий розвиток у дитини специфічно людських психічних функцій, її особистісне становлення. Отже, пошук причин порушень особистісного розвитку дитини повинен обов’язково стосуватися дослідження різних сторін спілкування, порушення якого і є причинами тих чи інших проблем в особистісному розвитку дитини.References
Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте : монография, цикл статей / Л.И. Божович. – СанктПетербург : Питер, 2009. – 400 с.
Гавалешко О.М. Інтеграція комунікативних та творчих
компонентів у структурі самосвідомості особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук:
спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» /
О.М. Гавалешко. – Київ, 2001. – 20 с.
Горецька О.В. Психологічні умови оптимізації спілкування батьків з дітьми дошкільного віку : автореф. дис ... канд.
психол. наук: 19.00.07 / Олена Віталіївна Горецька . – Київ :
Б.в., 2009 . – 20 с.
Дружинин В.Н. Психология семьи / В. Н. Дружинин. – Москва: КСП, 1996. – 368 с.
Дуткевич Т. В. Дитяча психологія : навч. посіб. / Т.В. Дуткевич. – Київ : Центр учбової літератури, 2012. – 424 с.
Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики / А.Н. Леонтьев. – Москва : Наука, 1984. – 493 с.
Лисина М. Влияние общения со взрослыми на психическое
здоровье ребенка / М. Лисина // Дошкольное воспитание,
– №8. – С. 43–47.
Лисина М.И. Общение, личность и психика ребёнка / Под
ред. А.Г.Рузской; Вступительная статья А.Г.Рузской. – 2-е
изд. – Москва : Московский психолого-социальный институт; Воронеж : НПО «МОДЭК», 2001. – 384 с.
Мухина B.C. Возрастная психология учебник для студ. высш.
учеб. заведений / В.С.Мухина. – 10-е изд., перераб. и доп. –
Москва : Издательский центр «Академия», 2006. – 608 с.
Мясищев В. Н. Психология отношений / В.Н. Мясищев; под
редакцией А.А. Бодалева. – Москва : Издательство «Институт практической психологии», Воронеж : НПО «МОД ЭК»,
– 356 с.
Павелків Р. В. Дитяча психологія : навч. посіб. / Р. В. Павелків, О. П. Цигипало. – К. : Академвидав, 2008. – 431 c.
Развитие общения дошкольников со сверстниками / Под
ред. А. Г. Рузской. – Москва : Педагогика, 1989. – 216 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

