Роль переживання у структурі емоційного інтелекту особистості

Автор(и)

  • М.М. Шпак

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

переживання, емоції, почуття, емоційний інтелект, емоційний стан, особистість.

Анотація

У статті здійснено теоретико-методологічний аналіз феномена переживання, який був предметом вивчення багатьох галузей наукового знання – філософії, психології, педагогіки, медицини. Обґрунтовано теоретичні підходи вчених до трактування переживання як психологічної категорії в контексті різних напрямів у психологічній науці. Охарактеризовано змістові, динамічні, функціональні характеристики переживання як емоційного явища. У процесі аналізу наукових джерел з проблеми дослідження було встановлено, що переживання психологи розглядають, з одного боку, як форму емоційного відображення, вияву ставлення людини до певної ситуації, цілісний психічний акт, що відображає усю повноту буття індивіда, з іншого – системоутворювальний чинник психіки людини (Л.С. Виготський); центральний компонент внутрішнього світу особистості (С.Д. Максименко); змістовну основу емпатійних процесів (Л.П. Журавльова); феноменологічний рівень емоцій (Т.С. Кириленко). Це дає нам можливість розглядати переживання як системоутворювальний чинник у структурі емоційного інтелекту, який визначається нами як інтегральна властивість особистості, яка відображає пізнавальну здатність людини до розуміння як власних емоцій, так і емоції інших людей, та управління ними шляхом когнітивної обробки емоційної інформації, що забезпечує успішність соціальної взаємодії і спілкування. З’ясовано, що якщо пізнавальна сфера особистості відображає предмети та явища об’єктивного світу у формі образів, то емоційна сфера відображає ставлення людини до цих предметів, явищ, до інших людей, а також внутрішній стан людини у формі переживань. Вони характеризують змістові та процесуальні особливості емоційного інтелекту, є його основною динамічною структурною одиницею.

Посилання

Божович Л.И. Социальная ситуация развития и движущие

силы развития ребенка / Л.И. Божович // Проблемы форми-

рования личности. – М. : МПСИ; Воронеж : НПО «МОДЭК»,

– С.173–179.

Василюк Ф.Е. Психология переживания / Ф.Е. Василюк. –

М. : Изд-во МГУ, 1984. – 200 с.

Выготский Л.С. Детская психология / Л.С. Виготский //

Собр. соч.: В 6-ти т. – М. : Педагогика, 1984. – Т.4. – 432 с.

Выготский Л.С. Мышление и речь / Л.С. Выготский // Собр.

соч. : В 6-ти т. – М. : Педагогика, 1982. – Т.2. – С. 5–361.

Журавльова Л.П. Психологія емпатії / Л.П. Журавльова. –

Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2007. – 328 с.

Кириленко Т.С. Психологія: емоційна сфера особистості /

Т.С. Кириленко. – К. : Либідь, 2007. – 256 с.

Максименко С.Д. Генетическая психология (Методологическая рефлексия проблем развития в психологии) : Монография / С.Д. Максименко. – М. : Рефлбук, 2000. – 320 с.

Максименко С.Д. Структура особистості / С.Д. Максименко // Практична психологія та соціальна робота. – 2007. –

№1. – С.1–13.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2-х т. /

С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 1998. – Т.1. – 688 с.

Санникова О.П. Эмоциональность в структуре личности. –

Одесса : Хорс, 1995. – 334 с.

Словник української мови: в 11 томах / За ред. І.К. Білодіда. – К. : Наукова думка,1975. – Т. 6. – С. 180.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-01-07

Як цитувати

Шпак, М. (2016). Роль переживання у структурі емоційного інтелекту особистості. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p