Роль переживання у структурі емоційного інтелекту особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
переживання, емоції, почуття, емоційний інтелект, емоційний стан, особистість.Abstract
У статті здійснено теоретико-методологічний аналіз феномена переживання, який був предметом вивчення багатьох галузей наукового знання – філософії, психології, педагогіки, медицини. Обґрунтовано теоретичні підходи вчених до трактування переживання як психологічної категорії в контексті різних напрямів у психологічній науці. Охарактеризовано змістові, динамічні, функціональні характеристики переживання як емоційного явища. У процесі аналізу наукових джерел з проблеми дослідження було встановлено, що переживання психологи розглядають, з одного боку, як форму емоційного відображення, вияву ставлення людини до певної ситуації, цілісний психічний акт, що відображає усю повноту буття індивіда, з іншого – системоутворювальний чинник психіки людини (Л.С. Виготський); центральний компонент внутрішнього світу особистості (С.Д. Максименко); змістовну основу емпатійних процесів (Л.П. Журавльова); феноменологічний рівень емоцій (Т.С. Кириленко). Це дає нам можливість розглядати переживання як системоутворювальний чинник у структурі емоційного інтелекту, який визначається нами як інтегральна властивість особистості, яка відображає пізнавальну здатність людини до розуміння як власних емоцій, так і емоції інших людей, та управління ними шляхом когнітивної обробки емоційної інформації, що забезпечує успішність соціальної взаємодії і спілкування. З’ясовано, що якщо пізнавальна сфера особистості відображає предмети та явища об’єктивного світу у формі образів, то емоційна сфера відображає ставлення людини до цих предметів, явищ, до інших людей, а також внутрішній стан людини у формі переживань. Вони характеризують змістові та процесуальні особливості емоційного інтелекту, є його основною динамічною структурною одиницею.References
Божович Л.И. Социальная ситуация развития и движущие
силы развития ребенка / Л.И. Божович // Проблемы форми-
рования личности. – М. : МПСИ; Воронеж : НПО «МОДЭК»,
– С.173–179.
Василюк Ф.Е. Психология переживания / Ф.Е. Василюк. –
М. : Изд-во МГУ, 1984. – 200 с.
Выготский Л.С. Детская психология / Л.С. Виготский //
Собр. соч.: В 6-ти т. – М. : Педагогика, 1984. – Т.4. – 432 с.
Выготский Л.С. Мышление и речь / Л.С. Выготский // Собр.
соч. : В 6-ти т. – М. : Педагогика, 1982. – Т.2. – С. 5–361.
Журавльова Л.П. Психологія емпатії / Л.П. Журавльова. –
Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2007. – 328 с.
Кириленко Т.С. Психологія: емоційна сфера особистості /
Т.С. Кириленко. – К. : Либідь, 2007. – 256 с.
Максименко С.Д. Генетическая психология (Методологическая рефлексия проблем развития в психологии) : Монография / С.Д. Максименко. – М. : Рефлбук, 2000. – 320 с.
Максименко С.Д. Структура особистості / С.Д. Максименко // Практична психологія та соціальна робота. – 2007. –
№1. – С.1–13.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2-х т. /
С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 1998. – Т.1. – 688 с.
Санникова О.П. Эмоциональность в структуре личности. –
Одесса : Хорс, 1995. – 334 с.
Словник української мови: в 11 томах / За ред. І.К. Білодіда. – К. : Наукова думка,1975. – Т. 6. – С. 180.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.