Особливості та чинники емоційного інтелекту осіб юнацького віку

Автор(и)

  • О.О. Бантишева

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

емоційний інтелект, особи юнацького віку, чинники емоційного інтелекту, емоційна обізнаність, управління своїми емоціями, самомотивація, емпатія, здатність до розпізнавання емоцій інших людей, віктимна поведінка.

Анотація

У статті наведено результати емпіричного дослідження особливостей і чинників емоційного інтелекту осіб юнацького віку. Констатовано низький рівень емоційного інтелекту серед осіб юнацького віку: низький і середній його рівні мають більш ніж дев’яносто відсотків усіх респондентів. Досліджено гендерно-вікові та соціально-психологічні чинники, які (за результатами теоретичного аналізу літератури) можуть впливати на розвиток емоційного інтелекту та його парціальні рівні, а саме: вік; стать; майбутня спеціальність, яка обрана для навчання (психологи, інженери, юристи, історики); склад сім’ї (повна, неповна; наявність, стать і послідовність народження сиблінгів); місце народження (місто, село, селище міського типу); освіта батьків (середня, вища, науковий ступінь). Виявлено, що в цілому емоційний інтелект вищий у юнаків, ніж у юнок, особливо за рахунок управління юнаками своїми емоціями, при цьому з віком здатність до управління своїми емоціями зростає. Констатовано (на рівні тенденції) нижчий рівень емоційного інтелекту серед осіб юнацького віку, які навчаються за технічними спеціальностями. Примітно, що низький рівень управління своїми емоціями властивий студентам-психологам, порівняно з особами юнацького віку, які обрали для навчання інші спеціальності. Зроблено висновок про те, що ні склад сім’ї, ні освіта батьків у цілому не дають статистично значущих відмінностей у показниках емоційного інтелекту осіб юнацького віку. Виняток становить лише показник самомотивації залежно від статі сиблінгів: найвищий рівень емоційного інтелекту загалом і самомотивації, зокрема, у сіблінгів різної статі. Установлено особливості прояву окремих показників емоційного інтелекту залжено від місця народження юнаків. Зокрема, виявлено, що емоційна обізнаність досліджуваних, які народились у місті та селищі міського типу вища ніж у тих, хто народився в селі. Визнано доцільність проведення подальшого дослідження особливостей емоційного інтелекту осіб юнацького віку, які схильні до виктимної поведінки.

Посилання

Андреева И. Н. Взаимосвязь социальной компетентности и

эмоционального интеллекта у подростков / И. Н. Андреева //

Женщина. Образование. Демократия : Материалы 5-й Междунар. междисциплинарной науч.-практ. конф. – Минск :

– С. 194–196.

Андреева И.Н. Когнитивные стратегии эмоциональной саморегуляции в педагогической деятельности [електронний

ресурс] / И. Н. Андреева // Весцi БДПУ, № 4, 2008. – С. 31–

Режим доступа : http://www.psu.by/images/stories/

spf/personal/andreeva/kognitivnye-strategii-emocionalnojsamoreguljacii.pdf]

Адлер А. Воспитание детей. Взаимодействие полов:

[электронный ресурс] / А. Адлер: пер. с англ. А. А. Валеева

и Р.А. Валеевой – Ростов н/Д. : изд-во «Феникс», 1998. – Режим доступа: http//www.koob.ru/adler/#books

Ахвердова О.А. Дифференциальная психология: [электронный ресурс] / О. А. Ахвердова, Т. В. Белых, Н. Н. Волоскова – Спб. : Речь, 2004. – Режим доступа: http://gendocs.ru

Блейхер В. М. Толковый словарь психиатрических терминов : [электронний ресурс] / В. М. Блейхер, И. В. Крук. –

Воронеж : НПО МОДЭК, 1995. – Режим доступа: http://

vocabulary.ru/dictionary/28

Гоулман Д. Эмоциональный интеллект: [электронный ресурс] / Д. Гоулман. – М. : ВКТ, 2009. – Режим доступа:

http://likebook.ru/books/download/185850

Зинченко В. П Большой психологический словарь:

[электронный ресурс] / В. П. Зинченко, Б. Г. Мещеряков. –

СПб. : прайм-ЕВРОЗНАК, 2004. – Режим доступа: http://

www.twirpx.com/file/621301/

Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины

и женщины: [электронный ресурс] / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2006. – Режим доступа: http://www.koob.ru/iljin_e_p/

differencialnaja_psyhofisiologia

Ильин Е. П. Эмоции и чувства: [электронный ресурс] /

Е. П. Ильин. – СПб., 2001. – Режим доступа: http://www.

alleng.ru/d/psy/psy036.htm

Коврига Н. В. Стресозахисна та адаптивна функції емоційного інтелекту: дисертація канд. психол. наук: 19.00.01

[електронний ресурс] / Н. В. Коврига; Інститут психології

ім. Г.С.Костюка АПН України. – К. : 2003. – Режим доступу:

http://www.lib.ua-ru.net/diss/cont/43695.html

Когнитивная психология: сб. статей / Под ред. А.П. Лобанова, Н.П. Радчиковой. – Минск : БГПУ, 2006. – С.7–11.

Козлов В. В. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / В. В. Козлов, Г.М. Мануйлов, Н.П. Фетискин. – М. : Изд-во Института Психотерапии,

– 490 с.

Мединська Ю. Я. Проблема віктимності у контексті емоційного інтелекту особистості / Ю. Я. Мединська // Педагогіка і психологія професійної освіти. – № 3. – Львів, 2013. – С.191-201.

Орме Г. Эмоциональное мышление как инструмент достижения успеха / Г. Орме. – М. : КСП+, 2003 : Электронный

ресурс. – Режим доступа: http://slovar.com.ua/2010/

jemocionalnoe-myshlenie-kak-instrument-dostizheniyauspexa.html

Родионова А. С. Исследование особенностей эмоционального интеллекта лиц, имеющих интернет-аддикци : [электронный ресурс] / А. С. Родионова // Журнал Перспективы науки и образования. – № 6. – 2013. – Режим доступа: http://

cyberleninka.ru/article/n/issledovanie-sobennosteyemotsionalnogo-intellekta-lits-imeyuschih-internet-addiktsiyu

Стерн В. Психология раннего детства : [электронный ресурс] / В. Стерн. – Минск : Харвест, 2003. – Режим доступа:

http://www.livelib.ru/book/1000027362

Ткачишина О. Р. Проблема соціально-психологічної адаптації студентів – майбутніх фахівців з комп’ютерних технологій / О. Р. Ткачишина // Педагогічні науки: Зб. наук.

праць. – Херсон, 2006. – Вип. 41. С. 387-391

Фролова Ю. И. Психология подростка: хрестоматия

[электронный ресурс] / Ю. И. Фролова. – М. : Российское

педагогическое агентство, 1997. – Режим доступа: http://

rudocs.exdat.com/docs/index-295424.html

Юнг К. Г. Психологические типы : [электронный ресурс] / К.

Г. Юнг. – СПб. : Азбука, 2001. – Режим доступа: http://www.

pedlib.ru/Books/1/0163/1_0163-355.shtml

Hughes M. Handbook for developing emotional and social

intelligence. Best practices, case studies, and strategies/

M. Hughes, H. Thompson. – San Francisco, 2009. – 419 p.

Kramer D. Effect of rational and irrational statements on

intensity and «inappropriations» of emotional distress and

irrational beliefs in psychotherapy pacients : [electronic

resourse] / D. Kramer, G. Kupshik // Brit. J. Clin. Psychol. –

V. 32. – № 3. – 1993. – Mode of access: http://link.springer.

com/article/10.1007%2FBF01205176

##submission.downloads##

Як цитувати

Бантишева, О. (2019). Особливості та чинники емоційного інтелекту осіб юнацького віку. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p