Особливості та чинники емоційного інтелекту осіб юнацького віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
емоційний інтелект, особи юнацького віку, чинники емоційного інтелекту, емоційна обізнаність, управління своїми емоціями, самомотивація, емпатія, здатність до розпізнавання емоцій інших людей, віктимна поведінка.Abstract
У статті наведено результати емпіричного дослідження особливостей і чинників емоційного інтелекту осіб юнацького віку. Констатовано низький рівень емоційного інтелекту серед осіб юнацького віку: низький і середній його рівні мають більш ніж дев’яносто відсотків усіх респондентів. Досліджено гендерно-вікові та соціально-психологічні чинники, які (за результатами теоретичного аналізу літератури) можуть впливати на розвиток емоційного інтелекту та його парціальні рівні, а саме: вік; стать; майбутня спеціальність, яка обрана для навчання (психологи, інженери, юристи, історики); склад сім’ї (повна, неповна; наявність, стать і послідовність народження сиблінгів); місце народження (місто, село, селище міського типу); освіта батьків (середня, вища, науковий ступінь). Виявлено, що в цілому емоційний інтелект вищий у юнаків, ніж у юнок, особливо за рахунок управління юнаками своїми емоціями, при цьому з віком здатність до управління своїми емоціями зростає. Констатовано (на рівні тенденції) нижчий рівень емоційного інтелекту серед осіб юнацького віку, які навчаються за технічними спеціальностями. Примітно, що низький рівень управління своїми емоціями властивий студентам-психологам, порівняно з особами юнацького віку, які обрали для навчання інші спеціальності. Зроблено висновок про те, що ні склад сім’ї, ні освіта батьків у цілому не дають статистично значущих відмінностей у показниках емоційного інтелекту осіб юнацького віку. Виняток становить лише показник самомотивації залежно від статі сиблінгів: найвищий рівень емоційного інтелекту загалом і самомотивації, зокрема, у сіблінгів різної статі. Установлено особливості прояву окремих показників емоційного інтелекту залжено від місця народження юнаків. Зокрема, виявлено, що емоційна обізнаність досліджуваних, які народились у місті та селищі міського типу вища ніж у тих, хто народився в селі. Визнано доцільність проведення подальшого дослідження особливостей емоційного інтелекту осіб юнацького віку, які схильні до виктимної поведінки.References
Андреева И. Н. Взаимосвязь социальной компетентности и
эмоционального интеллекта у подростков / И. Н. Андреева //
Женщина. Образование. Демократия : Материалы 5-й Междунар. междисциплинарной науч.-практ. конф. – Минск :
– С. 194–196.
Андреева И.Н. Когнитивные стратегии эмоциональной саморегуляции в педагогической деятельности [електронний
ресурс] / И. Н. Андреева // Весцi БДПУ, № 4, 2008. – С. 31–
Режим доступа : http://www.psu.by/images/stories/
spf/personal/andreeva/kognitivnye-strategii-emocionalnojsamoreguljacii.pdf]
Адлер А. Воспитание детей. Взаимодействие полов:
[электронный ресурс] / А. Адлер: пер. с англ. А. А. Валеева
и Р.А. Валеевой – Ростов н/Д. : изд-во «Феникс», 1998. – Режим доступа: http//www.koob.ru/adler/#books
Ахвердова О.А. Дифференциальная психология: [электронный ресурс] / О. А. Ахвердова, Т. В. Белых, Н. Н. Волоскова – Спб. : Речь, 2004. – Режим доступа: http://gendocs.ru
Блейхер В. М. Толковый словарь психиатрических терминов : [электронний ресурс] / В. М. Блейхер, И. В. Крук. –
Воронеж : НПО МОДЭК, 1995. – Режим доступа: http://
vocabulary.ru/dictionary/28
Гоулман Д. Эмоциональный интеллект: [электронный ресурс] / Д. Гоулман. – М. : ВКТ, 2009. – Режим доступа:
http://likebook.ru/books/download/185850
Зинченко В. П Большой психологический словарь:
[электронный ресурс] / В. П. Зинченко, Б. Г. Мещеряков. –
СПб. : прайм-ЕВРОЗНАК, 2004. – Режим доступа: http://
www.twirpx.com/file/621301/
Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины
и женщины: [электронный ресурс] / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2006. – Режим доступа: http://www.koob.ru/iljin_e_p/
differencialnaja_psyhofisiologia
Ильин Е. П. Эмоции и чувства: [электронный ресурс] /
Е. П. Ильин. – СПб., 2001. – Режим доступа: http://www.
alleng.ru/d/psy/psy036.htm
Коврига Н. В. Стресозахисна та адаптивна функції емоційного інтелекту: дисертація канд. психол. наук: 19.00.01
[електронний ресурс] / Н. В. Коврига; Інститут психології
ім. Г.С.Костюка АПН України. – К. : 2003. – Режим доступу:
http://www.lib.ua-ru.net/diss/cont/43695.html
Когнитивная психология: сб. статей / Под ред. А.П. Лобанова, Н.П. Радчиковой. – Минск : БГПУ, 2006. – С.7–11.
Козлов В. В. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / В. В. Козлов, Г.М. Мануйлов, Н.П. Фетискин. – М. : Изд-во Института Психотерапии,
– 490 с.
Мединська Ю. Я. Проблема віктимності у контексті емоційного інтелекту особистості / Ю. Я. Мединська // Педагогіка і психологія професійної освіти. – № 3. – Львів, 2013. – С.191-201.
Орме Г. Эмоциональное мышление как инструмент достижения успеха / Г. Орме. – М. : КСП+, 2003 : Электронный
ресурс. – Режим доступа: http://slovar.com.ua/2010/
jemocionalnoe-myshlenie-kak-instrument-dostizheniyauspexa.html
Родионова А. С. Исследование особенностей эмоционального интеллекта лиц, имеющих интернет-аддикци : [электронный ресурс] / А. С. Родионова // Журнал Перспективы науки и образования. – № 6. – 2013. – Режим доступа: http://
cyberleninka.ru/article/n/issledovanie-sobennosteyemotsionalnogo-intellekta-lits-imeyuschih-internet-addiktsiyu
Стерн В. Психология раннего детства : [электронный ресурс] / В. Стерн. – Минск : Харвест, 2003. – Режим доступа:
http://www.livelib.ru/book/1000027362
Ткачишина О. Р. Проблема соціально-психологічної адаптації студентів – майбутніх фахівців з комп’ютерних технологій / О. Р. Ткачишина // Педагогічні науки: Зб. наук.
праць. – Херсон, 2006. – Вип. 41. С. 387-391
Фролова Ю. И. Психология подростка: хрестоматия
[электронный ресурс] / Ю. И. Фролова. – М. : Российское
педагогическое агентство, 1997. – Режим доступа: http://
rudocs.exdat.com/docs/index-295424.html
Юнг К. Г. Психологические типы : [электронный ресурс] / К.
Г. Юнг. – СПб. : Азбука, 2001. – Режим доступа: http://www.
pedlib.ru/Books/1/0163/1_0163-355.shtml
Hughes M. Handbook for developing emotional and social
intelligence. Best practices, case studies, and strategies/
M. Hughes, H. Thompson. – San Francisco, 2009. – 419 p.
Kramer D. Effect of rational and irrational statements on
intensity and «inappropriations» of emotional distress and
irrational beliefs in psychotherapy pacients : [electronic
resourse] / D. Kramer, G. Kupshik // Brit. J. Clin. Psychol. –
V. 32. – № 3. – 1993. – Mode of access: http://link.springer.
com/article/10.1007%2FBF01205176
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.