Прояв статевих відмінностей у структурі креативності школярів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pКлючові слова:
вербальна та невербальна креативність, структурний профіль креативності, стать, гендер, міжстатеві відмінності та подібність.Анотація
У статті подано теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження особливостей гендерних відмінностей у структурі креативності особистості. Зазначено, що проблема статевих відмінностей творчого потенціалу особистості не має однозначного вирішення. У дослідженнях творчості за критерієм статі акцент робиться швидше на статевих відмінностях, аніж на статевій подібності. Виділено два підходи в дослідженнях креативності у зв’язку зі статтю: орієнтації на статеві відмінності та на статеву подібність. При прямих порівняннях показників творчості у жінок і чоловіків виявляється переважно статева подібність. Статеві відмінності виявляються за критерієм характеру взаємозв’язків змінних у жінок і чоловіків окремо. Підкреслено, що дані про статеві відмінності слід розглядати радше як свідчення на користь статевої подібності, оскільки відмінності між статями виражені незначною мірою, хоча наводяться дані на користь статистичної значущості таких відмінностей. Емпіричне вивчення особливостей статевих відмінностей у структурі креативності школярів здійснено з використанням тесту Е. Торренса (вербальна та невербальна батареї). Зроблено висновок, що моделі обдарованості хлопчиків і дівчаток співпадають, проте всі показники структурних профілів вербальної та образної креативності у дівчаток вищі: у них краще розвинена вербальна креативність і значно вищі показники «Розробленості», «Назви», «Опору замикання» образної креативності. Дослідження довело, що дівчатка краще здатні розвивати ідеї, доповнювати їх великою кількістю деталей. У дівчат краще розвинута здатність до трансформації образної інформації в словесну форму, вони дають більш абстрактні назви до виконаних малюнків. Дівчата більше здатні не дотримуватися стереотипів і тривалий час «залишатися відкритими» для різноманітної інформації, яка надходить при вирішенні проблем.Посилання
Барышева Т. А. Психологическая структура и развитие
креативности у взрослых : дис. … доктора психол. наук :
00.13 / Тамара Александровна Барышева. – СПб., 2005. –
с.
Дорфман Л. Я. Метаиндивидуальная и полимодальная модели креативности // Информация, время, творчество / под
ред. В. М. Петрова, А. В. Харуто. – М. : Государственный институт искусствознания. Московская государственная консерватория им. П. И. Чайковского, 2007. – С. 73–79.
Ильин Е. П. Психология творчества, креативности,
одарённости. – СПб. : Питер, 2009. – 448 с. – (Серия «Мастера психологии»).
Кон И. С. Пол и гендер. Заметки о терминах / И. С. Кон //
Андрология и генитальная хирургия. – 2004. – № 1–2. –
С. 31–35.
Разумникова О. М. Пол и профессиональная направленность
студентов как факторы креативности / О. М. Разумникова //
Вопросы психологии. – 2002. – № 1. – С. 111–125.
Разумникова О. М. Проявление половых различий в творческой деятельности / О. М. Разумникова // Вопросы психологии. – 2006. – № 1. – С. 105–112.
Разумникова О. М. Личностные и когнитивные свойства
при экспериментальном определении уровня креативности /
О. М. Разумникова, О. С. Шемелина // Вопросы психологии. – 1999. – № 5. – С. 130–139.
Творчество: от биологических оснований к социальным и
культурным феноменам / под ред. Д. В. Ушакова. – М. : Издво «Институт психологии РАН», 2011. – 736 с. (Научные
школы ИП РАН).
Челнокова А. В. Личностно-мотивационные факторы и
пол как детерминанты креативности : автореф. дис. на соиск. учен. степ. канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Общ.
психология, психология личности, история психологии» /
А. В. Челнокова; [Урал. гос. ун-т им. А. М. Горького]. – Екатеринбург, 2009. – 20 с.
Amabile T. M. Creativity in context: update to the social psychology of creativity. Boulder, CO: Westview Press, 1996.
Baer J. Gender differences // Encyclopedia of creativity /
M. A. Runco, S. R. Pritzker (Eds). – San Diego et al.: Academic
Press, 1999. Vol. 1. P. 753–758.
Hyde J. Sh. The gender similarities hypothesis // American
Psychologist. – 2005. – № 60. – P. 581–592.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.