Прояв статевих відмінностей у структурі креативності школярів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
вербальна та невербальна креативність, структурний профіль креативності, стать, гендер, міжстатеві відмінності та подібність.Abstract
У статті подано теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження особливостей гендерних відмінностей у структурі креативності особистості. Зазначено, що проблема статевих відмінностей творчого потенціалу особистості не має однозначного вирішення. У дослідженнях творчості за критерієм статі акцент робиться швидше на статевих відмінностях, аніж на статевій подібності. Виділено два підходи в дослідженнях креативності у зв’язку зі статтю: орієнтації на статеві відмінності та на статеву подібність. При прямих порівняннях показників творчості у жінок і чоловіків виявляється переважно статева подібність. Статеві відмінності виявляються за критерієм характеру взаємозв’язків змінних у жінок і чоловіків окремо. Підкреслено, що дані про статеві відмінності слід розглядати радше як свідчення на користь статевої подібності, оскільки відмінності між статями виражені незначною мірою, хоча наводяться дані на користь статистичної значущості таких відмінностей. Емпіричне вивчення особливостей статевих відмінностей у структурі креативності школярів здійснено з використанням тесту Е. Торренса (вербальна та невербальна батареї). Зроблено висновок, що моделі обдарованості хлопчиків і дівчаток співпадають, проте всі показники структурних профілів вербальної та образної креативності у дівчаток вищі: у них краще розвинена вербальна креативність і значно вищі показники «Розробленості», «Назви», «Опору замикання» образної креативності. Дослідження довело, що дівчатка краще здатні розвивати ідеї, доповнювати їх великою кількістю деталей. У дівчат краще розвинута здатність до трансформації образної інформації в словесну форму, вони дають більш абстрактні назви до виконаних малюнків. Дівчата більше здатні не дотримуватися стереотипів і тривалий час «залишатися відкритими» для різноманітної інформації, яка надходить при вирішенні проблем.References
Барышева Т. А. Психологическая структура и развитие
креативности у взрослых : дис. … доктора психол. наук :
00.13 / Тамара Александровна Барышева. – СПб., 2005. –
с.
Дорфман Л. Я. Метаиндивидуальная и полимодальная модели креативности // Информация, время, творчество / под
ред. В. М. Петрова, А. В. Харуто. – М. : Государственный институт искусствознания. Московская государственная консерватория им. П. И. Чайковского, 2007. – С. 73–79.
Ильин Е. П. Психология творчества, креативности,
одарённости. – СПб. : Питер, 2009. – 448 с. – (Серия «Мастера психологии»).
Кон И. С. Пол и гендер. Заметки о терминах / И. С. Кон //
Андрология и генитальная хирургия. – 2004. – № 1–2. –
С. 31–35.
Разумникова О. М. Пол и профессиональная направленность
студентов как факторы креативности / О. М. Разумникова //
Вопросы психологии. – 2002. – № 1. – С. 111–125.
Разумникова О. М. Проявление половых различий в творческой деятельности / О. М. Разумникова // Вопросы психологии. – 2006. – № 1. – С. 105–112.
Разумникова О. М. Личностные и когнитивные свойства
при экспериментальном определении уровня креативности /
О. М. Разумникова, О. С. Шемелина // Вопросы психологии. – 1999. – № 5. – С. 130–139.
Творчество: от биологических оснований к социальным и
культурным феноменам / под ред. Д. В. Ушакова. – М. : Издво «Институт психологии РАН», 2011. – 736 с. (Научные
школы ИП РАН).
Челнокова А. В. Личностно-мотивационные факторы и
пол как детерминанты креативности : автореф. дис. на соиск. учен. степ. канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Общ.
психология, психология личности, история психологии» /
А. В. Челнокова; [Урал. гос. ун-т им. А. М. Горького]. – Екатеринбург, 2009. – 20 с.
Amabile T. M. Creativity in context: update to the social psychology of creativity. Boulder, CO: Westview Press, 1996.
Baer J. Gender differences // Encyclopedia of creativity /
M. A. Runco, S. R. Pritzker (Eds). – San Diego et al.: Academic
Press, 1999. Vol. 1. P. 753–758.
Hyde J. Sh. The gender similarities hypothesis // American
Psychologist. – 2005. – № 60. – P. 581–592.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.