Психолого-організаційна технологія розвитку професійної Я-концепції офіцерів оперативно-розшукових підрозділів Державної прикордонної служби України

Автор(и)

  • Ю.В. Ковальчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

психолого-організаційна технологія, професійна Я-концепція, розвиток особистості, умови, завдання.

Анотація

У статті зазначено, що від рівня розвитку професійної Я-концепції офіцера оперативно-розшукового підрозділу залежать динаміка його професійного становлення, вдосконалення професійних навичок, успішність входження до професійної спільноти. Викладено результати аналізу останніх досліджень і публікацій з розвитку професійної Я-концепції. Встановлено, що умовою розвитку професійної Я-концепції є комплексний психологічний супровід професійної діяльності, який відповідає умовам, в яких відбувається процес розвитку; ураховує індивідуальні особливості особистості, її внутрішній потенціал, сприяє реалізації програми саморозвитку професіонала. Зроблено висновок, що одним із найбільш ефективних засобів розвитку професійної Я-концепції є психолого-організаційна технологія. Описано психолого-організаційну технологію, метою якої є забезпечення самозмінювання і корекції поведінки офіцерів ОРП, а основними завданнями: сприяти виробленню учасниками адекватного, реалістичного уявлення про самого себе як професіонала (когнітивний компонент); розвивати в учасників навички самоспостереження і самопрограмування, дати можливість перевірити свої думки і почуття, розвивати самоповагу і готовність сприймати себе реального у професійному житті (емоційний компонент); розвивати уявлення про себе як про суб’єкта міжособистісної, у тому числі конфліктної, професійної взаємодії, скорегувати особистісні проблеми офіцерів ОРП пов’язані з професійним спілкуванням, розвивати лідерські якості, впевненість у собі, здатність до емпатії, як важливі характеристики професіонала (поведінковий компонент); розвивати навички учасників тренінгу із саморегуляції психічних станів (регулятивний компонент). Обґрунтовано ефективність запропонованої психолого-організаційної технології.

Посилання

Андрійчук І. П. Формування позитивної Я-концепції особистості майбутніх практичних психологів у процесі професійної підготовки [Текст] : автореф. дис. канд. психол. наук : 19.00.07 / Іванна Петрівна Андрійчук; Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. – К., 2003. – 20 с.

Каламаж Руслана. Психологія становлення професійної

Я-концепції майбутніх юристів : [монографія] / Руслана Каламаж. – Острог : Видавництво Національного університету

«Острозька академія», 2009. – 404 с.

Корабльова Т.А. Роль Я-концепції в розвитку професіоналізму майбутнього психолога / Т.А. Корабльова // Вісник

психології і соціальної педагогіки [Електронний ресурс] : Зб.

наук.праць. – Випуск 3. – К., 2010. – Режим доступу : www.

psyh.kiev.ua

Федотова Т. В. Розвиток професійної Я-концепції майбутніх фахівців : [Електронний ресурс] / Т. В. Федотова // Науковий вісник НУБіП України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. – Випуск 159 (4). – Режим доступу: http://

elibrary.nubip.edu.ua/12427/1/11ftv.pdf

Лугова В. М. Професійна Я-концепція керівника як фундаментальна умова його професійного розвитку : [Електронний ресурс] / В. М. Лугова // Бизнес Информ. – 2013. –

Випуск № 3. – Режим доступу: http://cyberleninka.ru/

article/n/professionalnaya-ya-kontseptsiya-rukovoditelyakak-fundamentalnoe-uslovie-ego-professionalnogo-razvitiya

Мацегора Я. В. Формування «образу Я» працівників ОВС у

процесі професійного становлення : автореф. дис. канд. психол. наук : 19.00.06 / Яніна Володимирівна Мацегора; Харківський національний ун-т внутрішніх справ. – Х., 2008. –

с.

Шевцова О. М. Розвиток професійної Я-концепції вчителів

початкової школи в умовах інноваційної діяльності : автореф. канд. ед. психол. наук: 19.00.07/Олена Михайлівна

Шевцова . – Київ : Б.в., 2012. –21 с.

Агапов В. С. Содержание и пути развития профессиональной Я-концепции студентов-менеджеров : Монография /

В. С. Ага пов, М. В. Василец; Рос. Ун-т дружбы народов, Моск.

открытый соц. Ун-т. – М. : Изд-во МГОУ, 2003. – 124 с.

Шевцова О. М. Розвиток професійної Я-концепції вчителів

початкової школи в умовах інноваційної діяльності: автореф. канд. ед. психол. наук : 19.00.07 / О. М. Шевцова; Нац.

ед. ун-т им. М. П. Драгоманова. – К., 2012. – 20 c.

Бамбурак Н. М. Розвиток Я-концепції особистості майбутнього соціального працівника у вищому навчальному закладі : автореф. дис. канд. психол. наук : 19.00.07 / Н. М. Бамбурак; Нац. Акад. Держ. прикордон. служби України

ім. Б. Хмельницького. – Хмельницький, 2010. – 20 c.

Бамбурак Н. М. Дослідження розвитку Я-концепції особистості майбутнього соціального працівника у вищому навчальному закладі : [Електронний ресурс] / Н. М. Бамбурак // Збірник наукових праць Хмельницького інституту

соціальних технологій Університету «Україна». – 2010. –

№ 2. – С. 50-55. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/

Znpkhist_2010_2_15.pdf

Технології роботи організаційних психологів: Навч. посіб.

для студентів вищ. навч. закл. та слухачів післядиплом.

освіти / За наук. ред. Л. М. Карамушки. – К.: Фірма «ІНКОС», 2005. – 366 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Ковальчук, Ю. (2019). Психолого-організаційна технологія розвитку професійної Я-концепції офіцерів оперативно-розшукових підрозділів Державної прикордонної служби України. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p