Психолого-організаційна технологія розвитку професійної Я-концепції офіцерів оперативно-розшукових підрозділів Державної прикордонної служби України
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pКлючові слова:
психолого-організаційна технологія, професійна Я-концепція, розвиток особистості, умови, завдання.Анотація
У статті зазначено, що від рівня розвитку професійної Я-концепції офіцера оперативно-розшукового підрозділу залежать динаміка його професійного становлення, вдосконалення професійних навичок, успішність входження до професійної спільноти. Викладено результати аналізу останніх досліджень і публікацій з розвитку професійної Я-концепції. Встановлено, що умовою розвитку професійної Я-концепції є комплексний психологічний супровід професійної діяльності, який відповідає умовам, в яких відбувається процес розвитку; ураховує індивідуальні особливості особистості, її внутрішній потенціал, сприяє реалізації програми саморозвитку професіонала. Зроблено висновок, що одним із найбільш ефективних засобів розвитку професійної Я-концепції є психолого-організаційна технологія. Описано психолого-організаційну технологію, метою якої є забезпечення самозмінювання і корекції поведінки офіцерів ОРП, а основними завданнями: сприяти виробленню учасниками адекватного, реалістичного уявлення про самого себе як професіонала (когнітивний компонент); розвивати в учасників навички самоспостереження і самопрограмування, дати можливість перевірити свої думки і почуття, розвивати самоповагу і готовність сприймати себе реального у професійному житті (емоційний компонент); розвивати уявлення про себе як про суб’єкта міжособистісної, у тому числі конфліктної, професійної взаємодії, скорегувати особистісні проблеми офіцерів ОРП пов’язані з професійним спілкуванням, розвивати лідерські якості, впевненість у собі, здатність до емпатії, як важливі характеристики професіонала (поведінковий компонент); розвивати навички учасників тренінгу із саморегуляції психічних станів (регулятивний компонент). Обґрунтовано ефективність запропонованої психолого-організаційної технології.
Посилання
Андрійчук І. П. Формування позитивної Я-концепції особистості майбутніх практичних психологів у процесі професійної підготовки [Текст] : автореф. дис. канд. психол. наук : 19.00.07 / Іванна Петрівна Андрійчук; Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. – К., 2003. – 20 с.
Каламаж Руслана. Психологія становлення професійної
Я-концепції майбутніх юристів : [монографія] / Руслана Каламаж. – Острог : Видавництво Національного університету
«Острозька академія», 2009. – 404 с.
Корабльова Т.А. Роль Я-концепції в розвитку професіоналізму майбутнього психолога / Т.А. Корабльова // Вісник
психології і соціальної педагогіки [Електронний ресурс] : Зб.
наук.праць. – Випуск 3. – К., 2010. – Режим доступу : www.
psyh.kiev.ua
Федотова Т. В. Розвиток професійної Я-концепції майбутніх фахівців : [Електронний ресурс] / Т. В. Федотова // Науковий вісник НУБіП України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. – Випуск 159 (4). – Режим доступу: http://
elibrary.nubip.edu.ua/12427/1/11ftv.pdf
Лугова В. М. Професійна Я-концепція керівника як фундаментальна умова його професійного розвитку : [Електронний ресурс] / В. М. Лугова // Бизнес Информ. – 2013. –
Випуск № 3. – Режим доступу: http://cyberleninka.ru/
article/n/professionalnaya-ya-kontseptsiya-rukovoditelyakak-fundamentalnoe-uslovie-ego-professionalnogo-razvitiya
Мацегора Я. В. Формування «образу Я» працівників ОВС у
процесі професійного становлення : автореф. дис. канд. психол. наук : 19.00.06 / Яніна Володимирівна Мацегора; Харківський національний ун-т внутрішніх справ. – Х., 2008. –
с.
Шевцова О. М. Розвиток професійної Я-концепції вчителів
початкової школи в умовах інноваційної діяльності : автореф. канд. ед. психол. наук: 19.00.07/Олена Михайлівна
Шевцова . – Київ : Б.в., 2012. –21 с.
Агапов В. С. Содержание и пути развития профессиональной Я-концепции студентов-менеджеров : Монография /
В. С. Ага пов, М. В. Василец; Рос. Ун-т дружбы народов, Моск.
открытый соц. Ун-т. – М. : Изд-во МГОУ, 2003. – 124 с.
Шевцова О. М. Розвиток професійної Я-концепції вчителів
початкової школи в умовах інноваційної діяльності: автореф. канд. ед. психол. наук : 19.00.07 / О. М. Шевцова; Нац.
ед. ун-т им. М. П. Драгоманова. – К., 2012. – 20 c.
Бамбурак Н. М. Розвиток Я-концепції особистості майбутнього соціального працівника у вищому навчальному закладі : автореф. дис. канд. психол. наук : 19.00.07 / Н. М. Бамбурак; Нац. Акад. Держ. прикордон. служби України
ім. Б. Хмельницького. – Хмельницький, 2010. – 20 c.
Бамбурак Н. М. Дослідження розвитку Я-концепції особистості майбутнього соціального працівника у вищому навчальному закладі : [Електронний ресурс] / Н. М. Бамбурак // Збірник наукових праць Хмельницького інституту
соціальних технологій Університету «Україна». – 2010. –
№ 2. – С. 50-55. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/
Znpkhist_2010_2_15.pdf
Технології роботи організаційних психологів: Навч. посіб.
для студентів вищ. навч. закл. та слухачів післядиплом.
освіти / За наук. ред. Л. М. Карамушки. – К.: Фірма «ІНКОС», 2005. – 366 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.