Когнітивні основи розвитку просоціальної поведінки
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pКлючові слова:
просоціальна поведінка, когнітивні процеси, просоціальні поняття, альтруїстичні уявлення, модель соціального пізнання, вікові періоди.Анотація
Стаття висвітлює проблеми розвитку когнітивних основ просоціальної поведінки. Зазначається, що поведінка на користь іншої людини багатогранна, її розвиток є динамічним процесом, який охоплює всі аспекти феномена. Аналізуються дослідження центрального аспекту просоціальної стратегії – її когнітивні основи. У статті виокремлюються дві наукові лінії аналізу когнітивних структур просоціальності: вивчення вікового генезу системи ментальних утворень понятійного плану та становлення механізмів соціального пізнання. Обговорюються вітчизняні та зарубіжні дослідження, присвячені вивченню змісту уявлень про поведінку допомоги та альтруїстичні вчинки. Висвітлюються онтогенетичні аспекти засвоєння просоціальних понять, аналізуються питання вивчення змістового компоненту дитячих уявлень, моральних знань, оціночних суджень, переконань. Особлива увага зосереджується на дослідженнях, що простежують зв’язок просоціальної поведінки з загальним рівнем розвитку когнітивної сфери, здатністю розуміти внутрішній світ партнерів по спілкуванню, виокремлювати наміри, стани, бажання іншої людини, враховувати їх при виборі стратегій власної поведінки. У роботі здійснено аналіз досліджень, спрямованих на вивчення процесуальної складової прийняття альтруїстичних рішень, виокремлення соціально-пізнавальних процесів, які лежать в основі поведінкового вибору. Стверджується, що дитяча система уявлень про сутність просоціальної поведінки пов’язана із загальним когнітивним розвитком, тому її основи закладаються в період дошкільного віку і оформлюються у цілісну систему уявлень до кінця епохи дитинства. Обґрунтовується ідея наявності індивідуальних відмінностей у соціальній обробці інформації просоціального змісту, особливостей когнітивних операцій декодування соціальної ситуації.
Посилання
Гайворонская Т. А. Развитие эмпатии у старших дошкольников в театрализованной деятельности : методическое пособие / Т. А. Гайворонская, В. А. Деркунская. – М. : Центр
педагогического образования, 2007. – 144 с.
Гольцова Т. В. Особенности альтруистических представлений детей старшего дошкольного и младшего школьного
возраста: автореф. дис… канд. психол. наук / Т. В. Гольцова. – Орел, 2004. – 21 с.
Лапина Н. Л. Генезис морального суждения : автореф. дис…
канд. философ. наук: 09.05.00 / Н. Л. Лапина; Росс. гос. пед.
ун-т им. А.И. Герцена. – Санкт-Петербург, 2000. – 20 с.
Маленький альтруист: учимся вместе творить добро / Под ред.
К. Кару; пер. с эст. Юлия Митрофанова. – Тарту, 2010. – 107 с.
Павелків Р. В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості в дитячому віці : монографія / Р. В. Павелків. – Рівне :
Волинські обереги, 2004. – 248 с.
Пасічник А. В. Роль художньої літератури у становленні та
розвитку етичних уявлень дошкільників / А.В. Пасічник //
Зб. наук. праць. – Ч. 4. – 2010. – С. 200-206.
Dunfield K. A. Children’s Use of Communicative Intent
in the Selection of Cooperative Partners / K. A. Dunfield,
V. A. Kuhlmeier, L. Murphy// PLoS ONE. – 2013. – 8(4):
e61804. doi:10.1371/journal.pone.0061804.
Crick N. R. (1994). A review and reformulation of social
information-processing mechanisms in children’s social
adjustment / N. R. Crick, K. A. Dodge // Psychological
Bulletin. – Vol.115. – PP.74–101.
Eisenberg N. Age changes in prosocial responding and moral
reasoning in adolescence and early adulthood / N. Eisenberg,
A. Cumberland, I. K. Guthrie // Journal of research. – Vol.15. –
– PP.235–260.
Heiphetz L. A social cognitive developmental perspective
on moral judgment / L. Heiphetz , L. Young // Behaviour. –
– Vol.15. – PP. 315–335.
Takagishi H. Theory of mind enhances preference for
fairness / H. Takagishi, S. Kameshima, J. Schug, M. Koizumi,
T. Yamagishi // Journal of experimental child psychology . –
– Vol.105 (1). – PP. 130–137.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.