Когнітивні основи розвитку просоціальної поведінки

Автор(и)

  • Н.В. Корчакова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

просоціальна поведінка, когнітивні процеси, просоціальні поняття, альтруїстичні уявлення, модель соціального пізнання, вікові періоди.

Анотація

Стаття висвітлює проблеми розвитку когнітивних основ просоціальної поведінки. Зазначається, що поведінка на користь іншої людини багатогранна, її розвиток є динамічним процесом, який охоплює всі аспекти феномена. Аналізуються дослідження центрального аспекту просоціальної стратегії – її когнітивні основи. У статті виокремлюються дві наукові лінії аналізу когнітивних структур просоціальності: вивчення вікового генезу системи ментальних утворень понятійного плану та становлення механізмів соціального пізнання. Обговорюються вітчизняні та зарубіжні дослідження, присвячені вивченню змісту уявлень про поведінку допомоги та альтруїстичні вчинки. Висвітлюються онтогенетичні аспекти засвоєння просоціальних понять, аналізуються питання вивчення змістового компоненту дитячих уявлень, моральних знань, оціночних суджень, переконань. Особлива увага зосереджується на дослідженнях, що простежують зв’язок просоціальної поведінки з загальним рівнем розвитку когнітивної сфери, здатністю розуміти внутрішній світ партнерів по спілкуванню, виокремлювати наміри, стани, бажання іншої людини, враховувати їх при виборі стратегій власної поведінки. У роботі здійснено аналіз досліджень, спрямованих на вивчення процесуальної складової прийняття альтруїстичних рішень, виокремлення соціально-пізнавальних процесів, які лежать в основі поведінкового вибору. Стверджується, що дитяча система уявлень про сутність просоціальної поведінки пов’язана із загальним когнітивним розвитком, тому її основи закладаються в період дошкільного віку і оформлюються у цілісну систему уявлень до кінця епохи дитинства. Обґрунтовується ідея наявності індивідуальних відмінностей у соціальній обробці інформації просоціального змісту, особливостей когнітивних операцій декодування соціальної ситуації.

Посилання

Гайворонская Т. А. Развитие эмпатии у старших дошкольников в театрализованной деятельности : методическое пособие / Т. А. Гайворонская, В. А. Деркунская. – М. : Центр

педагогического образования, 2007. – 144 с.

Гольцова Т. В. Особенности альтруистических представлений детей старшего дошкольного и младшего школьного

возраста: автореф. дис… канд. психол. наук / Т. В. Гольцова. – Орел, 2004. – 21 с.

Лапина Н. Л. Генезис морального суждения : автореф. дис…

канд. философ. наук: 09.05.00 / Н. Л. Лапина; Росс. гос. пед.

ун-т им. А.И. Герцена. – Санкт-Петербург, 2000. – 20 с.

Маленький альтруист: учимся вместе творить добро / Под ред.

К. Кару; пер. с эст. Юлия Митрофанова. – Тарту, 2010. – 107 с.

Павелків Р. В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості в дитячому віці : монографія / Р. В. Павелків. – Рівне :

Волинські обереги, 2004. – 248 с.

Пасічник А. В. Роль художньої літератури у становленні та

розвитку етичних уявлень дошкільників / А.В. Пасічник //

Зб. наук. праць. – Ч. 4. – 2010. – С. 200-206.

Dunfield K. A. Children’s Use of Communicative Intent

in the Selection of Cooperative Partners / K. A. Dunfield,

V. A. Kuhlmeier, L. Murphy// PLoS ONE. – 2013. – 8(4):

e61804. doi:10.1371/journal.pone.0061804.

Crick N. R. (1994). A review and reformulation of social

information-processing mechanisms in children’s social

adjustment / N. R. Crick, K. A. Dodge // Psychological

Bulletin. – Vol.115. – PP.74–101.

Eisenberg N. Age changes in prosocial responding and moral

reasoning in adolescence and early adulthood / N. Eisenberg,

A. Cumberland, I. K. Guthrie // Journal of research. – Vol.15. –

– PP.235–260.

Heiphetz L. A social cognitive developmental perspective

on moral judgment / L. Heiphetz , L. Young // Behaviour. –

– Vol.15. – PP. 315–335.

Takagishi H. Theory of mind enhances preference for

fairness / H. Takagishi, S. Kameshima, J. Schug, M. Koizumi,

T. Yamagishi // Journal of experimental child psychology . –

– Vol.105 (1). – PP. 130–137.

##submission.downloads##

Як цитувати

Корчакова, Н. (2019). Когнітивні основи розвитку просоціальної поведінки. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p