Когнітивні основи розвитку просоціальної поведінки
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
просоціальна поведінка, когнітивні процеси, просоціальні поняття, альтруїстичні уявлення, модель соціального пізнання, вікові періоди.Abstract
Стаття висвітлює проблеми розвитку когнітивних основ просоціальної поведінки. Зазначається, що поведінка на користь іншої людини багатогранна, її розвиток є динамічним процесом, який охоплює всі аспекти феномена. Аналізуються дослідження центрального аспекту просоціальної стратегії – її когнітивні основи. У статті виокремлюються дві наукові лінії аналізу когнітивних структур просоціальності: вивчення вікового генезу системи ментальних утворень понятійного плану та становлення механізмів соціального пізнання. Обговорюються вітчизняні та зарубіжні дослідження, присвячені вивченню змісту уявлень про поведінку допомоги та альтруїстичні вчинки. Висвітлюються онтогенетичні аспекти засвоєння просоціальних понять, аналізуються питання вивчення змістового компоненту дитячих уявлень, моральних знань, оціночних суджень, переконань. Особлива увага зосереджується на дослідженнях, що простежують зв’язок просоціальної поведінки з загальним рівнем розвитку когнітивної сфери, здатністю розуміти внутрішній світ партнерів по спілкуванню, виокремлювати наміри, стани, бажання іншої людини, враховувати їх при виборі стратегій власної поведінки. У роботі здійснено аналіз досліджень, спрямованих на вивчення процесуальної складової прийняття альтруїстичних рішень, виокремлення соціально-пізнавальних процесів, які лежать в основі поведінкового вибору. Стверджується, що дитяча система уявлень про сутність просоціальної поведінки пов’язана із загальним когнітивним розвитком, тому її основи закладаються в період дошкільного віку і оформлюються у цілісну систему уявлень до кінця епохи дитинства. Обґрунтовується ідея наявності індивідуальних відмінностей у соціальній обробці інформації просоціального змісту, особливостей когнітивних операцій декодування соціальної ситуації.
References
Гайворонская Т. А. Развитие эмпатии у старших дошкольников в театрализованной деятельности : методическое пособие / Т. А. Гайворонская, В. А. Деркунская. – М. : Центр
педагогического образования, 2007. – 144 с.
Гольцова Т. В. Особенности альтруистических представлений детей старшего дошкольного и младшего школьного
возраста: автореф. дис… канд. психол. наук / Т. В. Гольцова. – Орел, 2004. – 21 с.
Лапина Н. Л. Генезис морального суждения : автореф. дис…
канд. философ. наук: 09.05.00 / Н. Л. Лапина; Росс. гос. пед.
ун-т им. А.И. Герцена. – Санкт-Петербург, 2000. – 20 с.
Маленький альтруист: учимся вместе творить добро / Под ред.
К. Кару; пер. с эст. Юлия Митрофанова. – Тарту, 2010. – 107 с.
Павелків Р. В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості в дитячому віці : монографія / Р. В. Павелків. – Рівне :
Волинські обереги, 2004. – 248 с.
Пасічник А. В. Роль художньої літератури у становленні та
розвитку етичних уявлень дошкільників / А.В. Пасічник //
Зб. наук. праць. – Ч. 4. – 2010. – С. 200-206.
Dunfield K. A. Children’s Use of Communicative Intent
in the Selection of Cooperative Partners / K. A. Dunfield,
V. A. Kuhlmeier, L. Murphy// PLoS ONE. – 2013. – 8(4):
e61804. doi:10.1371/journal.pone.0061804.
Crick N. R. (1994). A review and reformulation of social
information-processing mechanisms in children’s social
adjustment / N. R. Crick, K. A. Dodge // Psychological
Bulletin. – Vol.115. – PP.74–101.
Eisenberg N. Age changes in prosocial responding and moral
reasoning in adolescence and early adulthood / N. Eisenberg,
A. Cumberland, I. K. Guthrie // Journal of research. – Vol.15. –
– PP.235–260.
Heiphetz L. A social cognitive developmental perspective
on moral judgment / L. Heiphetz , L. Young // Behaviour. –
– Vol.15. – PP. 315–335.
Takagishi H. Theory of mind enhances preference for
fairness / H. Takagishi, S. Kameshima, J. Schug, M. Koizumi,
T. Yamagishi // Journal of experimental child psychology . –
– Vol.105 (1). – PP. 130–137.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.