Психологічна структура комунікативної компетентності студента-майбутнього фахівця з фізичного виховання

Автор(и)

  • О.В. Лахтадир

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

комунікативна компетентність, психологічна структура комунікативної компетентності, основні компоненти комунікативної компетентності.

Анотація

У статті проаналізовано поняття та структура комунікативної компетентності. Створено психологічну модель комунікативної компетентності фахівця з фізичної культури і спорту. Досліджено особливості розвитку комунікативної компетентності майбутнього фахівця з фізичної культури і спорту. У своєму дослідженні ми виділяємо чотири основних компоненти комунікативної компетентності: комунікативно-когнітивний (пізнавальний), комунікативно-мовленнєвий, комунікативно-перцептивний і комунікативно-інтерактивний. До комунікативно-когнітивного компонента комунікативної компетентності належать такі характеристики суб’єкта: комунікативні знання, досвід спілкування, позитивні особистісно-комунікативні настановлення. Комунікативно-мовленнєвий компонент комунікативної компетентності включає в себе: вміння говорити, вміння слухати, невербальні засоби спілкування. Комунікативно-перцептивний компонент комунікативної компетентності містить: здатність до емпатії; здатність до регулювання емоційного стану у взаємодії; здатність до адекватного міжособистісного сприймання; здатність до діалогічного стилю взаємодії в професійно- комунікативних ситуаціях. Комунікативно-інтерактивний компонент комунікативної компетентності включає в себе: володіння гнучкою стратегією спілкування; володіння тактикою організації взаємодії; здатність до конструктивної поведінки в конфліктній ситуації; володіння технікою переконання у взаємодії. Зроблено висновок, що комунікативна компетентність є складним особистісним утворенням; це сукупність комунікативних знань, умінь і навичок, потрібних фахівцю для ефективного виконання своєї професійно-комунікативної діяльності. Запропонована нами структура комунікативної компетентності містить чотири основних компоненти: комунікативно-когнітивний, комунікативно-мовленнєвий, комунікативно-перцептивний і комунікативно-інтерактивний, які слугують інструментом реалізації комунікативно-професійної діяльності майбутнього фахівця з фізичної культури і спорту.

Посилання

Берштейн С.И. Языковая сторона радиолекции / С.И. Берштейн// Речевое воздействие: проблемы прикладной психолингвистики / Отв. ред. А.А. Леонтьев. – М. : Наука, 1972. – С. 114–126.

Введение в практическую социальную психологию: учеб. пособие / Под ред. Ю.М. Жукова, Л.А. Петровской, О.В. Соловьевой). – М. : «Смысл», 1996. – С. 35–46.

Емельянов Ю.Н. Теория формирования и практика совершенствования комуникативной компетентности: дис... д-ра

псих. наук : 19.00.05 / Ю.Н. Емельянов. – Л., 1991. – 403 с.

Жуков Ю.М. Диагностика и развитие компетентности в общении / Ю.М. Жуков, Л.А. Петровская, П.В. Растенников. – М. : Изд-во МГУ, 1990. – 104 с.

Корніяка О.М. Особливості розвитку комунікативної компетентності фахівців на різних етапах їх професійного становлення / Ольга Корніяка // Психолінгвістика : [зб. Наук.

Праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»]. – Переяслав – Хмельницький : ПП «СКД», 2011. – Вип. 8. – С. 33–45.

Куницина В.Н. Межличностное общение: учебник для вузов / В.Н. Куницина, Н.В. Казаринова, В.М. Погольша. –

СПб. : Питер, 2001. – 544 с.

Лахтадир О.В. Психологічна структура комунікативної

компетентності майбутніх фахівців з фізичної культури і

спорту / Олена Лахтадир // [зб. Наук. праць МНПК («Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»]. Івано-Франківськ, 2014. – Вип. 12. – С. 23–31.

Петровская Л.А. Компетентность в общении / Л.А. Петровская // Социально-психологический тренинг. – М. : Изд-во

МГУ, 1989. – 216 с.

Руденский Е.В. Социальная психология : Курс лекций /

Е.В. Руденский. – М. : ИНФРА-М; Новосибирск: НГАЭ иУ,

«Сибирское соглашение», 1999. – 224 с.

Самохвалова А.Г. Деловое общение: секреты эффективных

коммуникаций: учебное пособие / А.Г. Самохвалова. – 2-е

изд., перераб. и доп. – СПб. : Речь, 2012. – 333 с.

McCroskey J.C. Communication Competence and Performance: A Research and Pedagogical Perspective / J.C. McCroskey // Communication Education. – 1982. – Vol. 31. – P. 42–

Spitzberg B.H. Interpersonal communication competence /

B.H. Spitzberg, W.R. Cupach. – Beverly Hills, CA : Sage,

– 456 p.

##submission.downloads##

Як цитувати

Лахтадир, О. (2019). Психологічна структура комунікативної компетентності студента-майбутнього фахівця з фізичного виховання. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p