Психологічна структура комунікативної компетентності студента-майбутнього фахівця з фізичного виховання
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
комунікативна компетентність, психологічна структура комунікативної компетентності, основні компоненти комунікативної компетентності.Abstract
У статті проаналізовано поняття та структура комунікативної компетентності. Створено психологічну модель комунікативної компетентності фахівця з фізичної культури і спорту. Досліджено особливості розвитку комунікативної компетентності майбутнього фахівця з фізичної культури і спорту. У своєму дослідженні ми виділяємо чотири основних компоненти комунікативної компетентності: комунікативно-когнітивний (пізнавальний), комунікативно-мовленнєвий, комунікативно-перцептивний і комунікативно-інтерактивний. До комунікативно-когнітивного компонента комунікативної компетентності належать такі характеристики суб’єкта: комунікативні знання, досвід спілкування, позитивні особистісно-комунікативні настановлення. Комунікативно-мовленнєвий компонент комунікативної компетентності включає в себе: вміння говорити, вміння слухати, невербальні засоби спілкування. Комунікативно-перцептивний компонент комунікативної компетентності містить: здатність до емпатії; здатність до регулювання емоційного стану у взаємодії; здатність до адекватного міжособистісного сприймання; здатність до діалогічного стилю взаємодії в професійно- комунікативних ситуаціях. Комунікативно-інтерактивний компонент комунікативної компетентності включає в себе: володіння гнучкою стратегією спілкування; володіння тактикою організації взаємодії; здатність до конструктивної поведінки в конфліктній ситуації; володіння технікою переконання у взаємодії. Зроблено висновок, що комунікативна компетентність є складним особистісним утворенням; це сукупність комунікативних знань, умінь і навичок, потрібних фахівцю для ефективного виконання своєї професійно-комунікативної діяльності. Запропонована нами структура комунікативної компетентності містить чотири основних компоненти: комунікативно-когнітивний, комунікативно-мовленнєвий, комунікативно-перцептивний і комунікативно-інтерактивний, які слугують інструментом реалізації комунікативно-професійної діяльності майбутнього фахівця з фізичної культури і спорту.
References
Берштейн С.И. Языковая сторона радиолекции / С.И. Берштейн// Речевое воздействие: проблемы прикладной психолингвистики / Отв. ред. А.А. Леонтьев. – М. : Наука, 1972. – С. 114–126.
Введение в практическую социальную психологию: учеб. пособие / Под ред. Ю.М. Жукова, Л.А. Петровской, О.В. Соловьевой). – М. : «Смысл», 1996. – С. 35–46.
Емельянов Ю.Н. Теория формирования и практика совершенствования комуникативной компетентности: дис... д-ра
псих. наук : 19.00.05 / Ю.Н. Емельянов. – Л., 1991. – 403 с.
Жуков Ю.М. Диагностика и развитие компетентности в общении / Ю.М. Жуков, Л.А. Петровская, П.В. Растенников. – М. : Изд-во МГУ, 1990. – 104 с.
Корніяка О.М. Особливості розвитку комунікативної компетентності фахівців на різних етапах їх професійного становлення / Ольга Корніяка // Психолінгвістика : [зб. Наук.
Праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»]. – Переяслав – Хмельницький : ПП «СКД», 2011. – Вип. 8. – С. 33–45.
Куницина В.Н. Межличностное общение: учебник для вузов / В.Н. Куницина, Н.В. Казаринова, В.М. Погольша. –
СПб. : Питер, 2001. – 544 с.
Лахтадир О.В. Психологічна структура комунікативної
компетентності майбутніх фахівців з фізичної культури і
спорту / Олена Лахтадир // [зб. Наук. праць МНПК («Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»]. Івано-Франківськ, 2014. – Вип. 12. – С. 23–31.
Петровская Л.А. Компетентность в общении / Л.А. Петровская // Социально-психологический тренинг. – М. : Изд-во
МГУ, 1989. – 216 с.
Руденский Е.В. Социальная психология : Курс лекций /
Е.В. Руденский. – М. : ИНФРА-М; Новосибирск: НГАЭ иУ,
«Сибирское соглашение», 1999. – 224 с.
Самохвалова А.Г. Деловое общение: секреты эффективных
коммуникаций: учебное пособие / А.Г. Самохвалова. – 2-е
изд., перераб. и доп. – СПб. : Речь, 2012. – 333 с.
McCroskey J.C. Communication Competence and Performance: A Research and Pedagogical Perspective / J.C. McCroskey // Communication Education. – 1982. – Vol. 31. – P. 42–
Spitzberg B.H. Interpersonal communication competence /
B.H. Spitzberg, W.R. Cupach. – Beverly Hills, CA : Sage,
– 456 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.