Особливості переживання криз і методи надання психологічної допомоги дітям у кризових ситуаціях
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pКлючові слова:
криза, кризові періоди, життєві кризи, кризи розвитку, емоційне перевантаження, психічні стани, посттравматичний стресовий синдром, психологічна допомога дітям і підліткам, корекція, реабілітація, творчість.Анотація
У статті розглянуто актуальне сьогодні питання – це збереження психологічного здоров’я дітей і підлітків в контексті здійснення психологічного супроводу при проходженні та переживанні ними різного роду криз. Здійснено аналіз сутності категорії «криза», висвітлено основні різновиди криз та кризових ситуацій, що переживаються особистістю в процесі становлення і розвитку. Аналізується природа виникнення та умови перебігу життєвих криз. Висвітлюються різні думки вчених щодо природи їх виникнення, серед яких найцікавішим є бачення життєвої кризи через виникнення емоційної реакції на загрозливу ситуацію, в якій стає неможливим досягнення життєво важливих цілей; або виникнення кризи стає можливим та може провокуватися цілком мирними життєвими ситуаціями. Проте, їх небезпека полягає в тому, що вони виступають сильними стресовими подіями в житті людини. Досліджено і описується психологічний механізм формування кризи через виникнення спочатку психотравмуючої ситуації, пізніше – травми, а вже потім – кризи. Особливого значення в даному контексті набуває період підліткового віку з підлітковою кризою, що пов’язується з виникненням нового рівня самосвідомості, здатності пізнати себе як особистість з властивими лише їй якостями. Висвітлено найбільш стресогенні сфери в житті і діяльності підлітків та найбільш типові кризові ситуації даного вікового етапу. Окреслено необхідність надання психологічної допомоги дітям і підліткам під час переживання криз відповідними й адекватними засобами, головним чином через залучення до різних форм творчої діяльності. Серед можливих форм корекційної та реабілітаційної роботи з використанням творчої діяльності описується ігротерапія, арт-терапія, музикотерапія, логотерапія, бібліотерапія, психодрама, гештальт-терапія. Зроблено висновок про основне завдання психологічної допомоги особистості, що полягає в актуалізації адаптивних і компенсаторних ресурсів особистості та мобілізація її психологічного потенціалу.
Посилання
Балакирев В.П. Отрицательные переживания у детей /
В.П.Балакирев // Журнал практического психолога. –
– № 1. – С. 6–23.
Василюк Ф.Е. Психология переживания [Текст] / Ф.Е. Василюк. – М. : МГУ, 1984. – 240 с.
Волкова А.Н. Психолого-педагогическая поддержка детей
суицидентов / А.Н.Волкова // Вестник психосоциальной и
коррекционно-реабилитационной работы. – 2008.– №2. –
С. 36–43.
Заброцький М. М. Основи вікової психології / М.М.Заброцький. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. –
с.
Заняття психолога з підлітками / Упоряд. Т.Гончаренко. –
К. : Вид. дім «Шкільний світ», 2006. – 120 с.
Зязюлькин П.В. Психолого-педагогическая помощь детям в кризисных ситуациях: методические материалы /
П.В.Зязюлькин. – Витебск : ГУО, 2009. – 204 с.
Казанская В. Подросток : Трудности воспитания / В. Казанская. – Питер : ПИТ АТ, 2008. – 128 с.
Калшед Д. Внутренний мир травмы: архетипические защиты
личностного духа/Д. Калшед; пер. с англ. – М. : Академ.
проект, 2011.– 368 с.
Психологическая помощь в кризисных ситуациях/ В.Г. Ромек,
В.А. Конторович, Е.И. Крукович. – СПб. : Речь, 2007. – 258 c.
Романовська Д. Робота з підлітками, схильними до суїциду / Д. Романовська, С. Собкова // Психолог. – 2006. – №3. –
С. 9–13.
Степанов О. М. Психологічна енциклопедія / О. М. Степанов. – К. : Академвидав, 2006. – 426 с.
Тарабина Н. В. Практикум по психологии посттравматического стресса / Н. В. Тарабина. – Спб. : Питер, 2011. – 272 с.
Титаренко Т.М. Испытание кризисом. Одиссея приодоления / Т.М. Титаренко. – К. : Людопринт Україна, 2009. –
с.
Чиркина Р. В. Проблемы психодиагностики и психотерапии
в учреждениях дополнительного образования / Р.В. Чиркина, Л.Е. Федкулина // Вопросы практической психологии. –
– Вып.VII – C. 67–71.
Шевченко О. Т. Психологія кризових станів / О. Т. Шевченко. – К. : Здоров’я, 2010. – 123 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.