Особливості переживання криз і методи надання психологічної допомоги дітям у кризових ситуаціях
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
криза, кризові періоди, життєві кризи, кризи розвитку, емоційне перевантаження, психічні стани, посттравматичний стресовий синдром, психологічна допомога дітям і підліткам, корекція, реабілітація, творчість.Abstract
У статті розглянуто актуальне сьогодні питання – це збереження психологічного здоров’я дітей і підлітків в контексті здійснення психологічного супроводу при проходженні та переживанні ними різного роду криз. Здійснено аналіз сутності категорії «криза», висвітлено основні різновиди криз та кризових ситуацій, що переживаються особистістю в процесі становлення і розвитку. Аналізується природа виникнення та умови перебігу життєвих криз. Висвітлюються різні думки вчених щодо природи їх виникнення, серед яких найцікавішим є бачення життєвої кризи через виникнення емоційної реакції на загрозливу ситуацію, в якій стає неможливим досягнення життєво важливих цілей; або виникнення кризи стає можливим та може провокуватися цілком мирними життєвими ситуаціями. Проте, їх небезпека полягає в тому, що вони виступають сильними стресовими подіями в житті людини. Досліджено і описується психологічний механізм формування кризи через виникнення спочатку психотравмуючої ситуації, пізніше – травми, а вже потім – кризи. Особливого значення в даному контексті набуває період підліткового віку з підлітковою кризою, що пов’язується з виникненням нового рівня самосвідомості, здатності пізнати себе як особистість з властивими лише їй якостями. Висвітлено найбільш стресогенні сфери в житті і діяльності підлітків та найбільш типові кризові ситуації даного вікового етапу. Окреслено необхідність надання психологічної допомоги дітям і підліткам під час переживання криз відповідними й адекватними засобами, головним чином через залучення до різних форм творчої діяльності. Серед можливих форм корекційної та реабілітаційної роботи з використанням творчої діяльності описується ігротерапія, арт-терапія, музикотерапія, логотерапія, бібліотерапія, психодрама, гештальт-терапія. Зроблено висновок про основне завдання психологічної допомоги особистості, що полягає в актуалізації адаптивних і компенсаторних ресурсів особистості та мобілізація її психологічного потенціалу.
References
Балакирев В.П. Отрицательные переживания у детей /
В.П.Балакирев // Журнал практического психолога. –
– № 1. – С. 6–23.
Василюк Ф.Е. Психология переживания [Текст] / Ф.Е. Василюк. – М. : МГУ, 1984. – 240 с.
Волкова А.Н. Психолого-педагогическая поддержка детей
суицидентов / А.Н.Волкова // Вестник психосоциальной и
коррекционно-реабилитационной работы. – 2008.– №2. –
С. 36–43.
Заброцький М. М. Основи вікової психології / М.М.Заброцький. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. –
с.
Заняття психолога з підлітками / Упоряд. Т.Гончаренко. –
К. : Вид. дім «Шкільний світ», 2006. – 120 с.
Зязюлькин П.В. Психолого-педагогическая помощь детям в кризисных ситуациях: методические материалы /
П.В.Зязюлькин. – Витебск : ГУО, 2009. – 204 с.
Казанская В. Подросток : Трудности воспитания / В. Казанская. – Питер : ПИТ АТ, 2008. – 128 с.
Калшед Д. Внутренний мир травмы: архетипические защиты
личностного духа/Д. Калшед; пер. с англ. – М. : Академ.
проект, 2011.– 368 с.
Психологическая помощь в кризисных ситуациях/ В.Г. Ромек,
В.А. Конторович, Е.И. Крукович. – СПб. : Речь, 2007. – 258 c.
Романовська Д. Робота з підлітками, схильними до суїциду / Д. Романовська, С. Собкова // Психолог. – 2006. – №3. –
С. 9–13.
Степанов О. М. Психологічна енциклопедія / О. М. Степанов. – К. : Академвидав, 2006. – 426 с.
Тарабина Н. В. Практикум по психологии посттравматического стресса / Н. В. Тарабина. – Спб. : Питер, 2011. – 272 с.
Титаренко Т.М. Испытание кризисом. Одиссея приодоления / Т.М. Титаренко. – К. : Людопринт Україна, 2009. –
с.
Чиркина Р. В. Проблемы психодиагностики и психотерапии
в учреждениях дополнительного образования / Р.В. Чиркина, Л.Е. Федкулина // Вопросы практической психологии. –
– Вып.VII – C. 67–71.
Шевченко О. Т. Психологія кризових станів / О. Т. Шевченко. – К. : Здоров’я, 2010. – 123 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.