Суб’єктивне відчуття емоційної близькості як предиктор формування емоційного інтелекту підлітка

Автор(и)

  • Є.О. Іванова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Ключові слова:

емоційний інтелект, підлітковий вік, емоційна близькість, диференціація «Я», батьківський контроль.

Анотація

У поданій статті представлено результати дисертаційного дослідження емоційного інтелекту (ЕІ) підлітка і особливостей його стосунків з батьками. Розглянуто також теоретичне підґрунтя досліджуваної проблеми: які батьківські установки сприяють, а які стають на заваді розвитку його ЕІ. Дані емпіричного дослідження підтверджують, що відображення сімейної ситуації виступає одним з факторів, що впливають на формування ЕІ в підлітковому віці. Проаналізовано психологічні особливості сімейних стосунків підлітків з різним рівнем ЕІ, а також особливості комунікації в сімейній системі підлітка. Виявлено, що для підлітків з нормальним і високим рівнем ЕІ суб’єктивне сімейне благополуччя полягає в прийнятті, співпраці, згоді й емоційній близькості з батьками. Проаналізовано значення батьківського контролю для формування ЕІ. Наведено результати дослідження розвитку ЕІ підлітків з чинниками, які відображають їх суб’єктивне сприйняття внутрішньосімейних стосунків. Підтверджено, що особливості сімейної комунікації впливають на рівень ЕІ підлітків. Досліджено зв’язок розвитку ЕІ з суб’єктивним відображенням емоційної близькості та такими сімейними параметрами як наявність бар’єрів комунікації, конфліктність між членами сім’ї, агресія і сімейна тривога. Підтверджено, що є диференціація розвитку ЕІ в підлітковому віці: 42% мають високий рівень ЕІ; 26% – середній, 32% – низький.При цьому продемонстрований рівень ЕІ підлітка тісно пов’язаний з диференціацією «Я». Помічено тенденцію, що завищений рівень самооцінки підлітка пов’язаний з низьким рівнем ЕІ. Виділено три групи підлітків в залежності від рівня їх ЕІ та диференціації «Я». Доведено, що основу для розвитку ЕІ створюють прийняття, згода і співпраця. Виявлено, що батьківський контроль є необхідною умовою, але не визначальною для розвитку ЕІ підлітка.

Посилання

Бейнс Дж. Гипсосознание. Русское издание (перевод с испанского) / Дж. Бейнс. – М. : Институт Герметической Науки Дарио Саласа, 2003. – 128 с.

Воробьева Л. И. Психологическая роль и место подросткового возраста в онтогенезе / Л. И. Воробьева, В. А. Петровский, Д. И. Фельдштейн // Психология современного подростка. –

М., 1987. – С. 6 –36.

Гоулман Д. Эмоциональный интеллект / Д. Гоулман; пер. с англ. А. П. Исаевой. – М. : АСТ Москва; Владимир : ВКТ, 2009. – 478 с.

Кривцова С. В. Подросток на перекрёстке эпох / С. В. Кривцова. – М. : Генезис, 1997. – 288 с.

Либин А. В. Системная психотерапия Д. Баумринда / А. В. Либин. – СПб. : Питер, 1999. – 215 с.

Реан А. А. Психология подростка : Полное руководство / А. А. Реан. – М., 2003. – 432 c.

Семья в психологической консультации: Опыт и проблемы психологического консультирования / Под ред. А. А. Бодалева, В. В. Столина. – М. : Педагогика, 1989. – 208 c.

Goleman Р. (September, 2008). Social intelligence and the biology of leadership/ Р. Goleman, R. Boyatzis // Harvard Business Review. – 86:9. – РР. 74–81.

Mayer А. Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence / А. Mayer, J.D. Salovey P., and D.R. Caruso // Intelligence. – 1999. – Vol. 2. – РР. 267–298.

Ocampo D.B. Control Parental y Problemas Emocionalesy de Conducta en Adolescentes / D.B. Ocampo, P.A. Palos// Revista colombiana de psicología. – Vol. 20/ – № 1 enero-junio 2011, issn0121–5469 bogotácolombia. – РР. 27–41.

##submission.downloads##

Як цитувати

Іванова, Є. (2019). Суб’єктивне відчуття емоційної близькості як предиктор формування емоційного інтелекту підлітка. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p