Суб’єктивне відчуття емоційної близькості як предиктор формування емоційного інтелекту підлітка
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
емоційний інтелект, підлітковий вік, емоційна близькість, диференціація «Я», батьківський контроль.Abstract
У поданій статті представлено результати дисертаційного дослідження емоційного інтелекту (ЕІ) підлітка і особливостей його стосунків з батьками. Розглянуто також теоретичне підґрунтя досліджуваної проблеми: які батьківські установки сприяють, а які стають на заваді розвитку його ЕІ. Дані емпіричного дослідження підтверджують, що відображення сімейної ситуації виступає одним з факторів, що впливають на формування ЕІ в підлітковому віці. Проаналізовано психологічні особливості сімейних стосунків підлітків з різним рівнем ЕІ, а також особливості комунікації в сімейній системі підлітка. Виявлено, що для підлітків з нормальним і високим рівнем ЕІ суб’єктивне сімейне благополуччя полягає в прийнятті, співпраці, згоді й емоційній близькості з батьками. Проаналізовано значення батьківського контролю для формування ЕІ. Наведено результати дослідження розвитку ЕІ підлітків з чинниками, які відображають їх суб’єктивне сприйняття внутрішньосімейних стосунків. Підтверджено, що особливості сімейної комунікації впливають на рівень ЕІ підлітків. Досліджено зв’язок розвитку ЕІ з суб’єктивним відображенням емоційної близькості та такими сімейними параметрами як наявність бар’єрів комунікації, конфліктність між членами сім’ї, агресія і сімейна тривога. Підтверджено, що є диференціація розвитку ЕІ в підлітковому віці: 42% мають високий рівень ЕІ; 26% – середній, 32% – низький.При цьому продемонстрований рівень ЕІ підлітка тісно пов’язаний з диференціацією «Я». Помічено тенденцію, що завищений рівень самооцінки підлітка пов’язаний з низьким рівнем ЕІ. Виділено три групи підлітків в залежності від рівня їх ЕІ та диференціації «Я». Доведено, що основу для розвитку ЕІ створюють прийняття, згода і співпраця. Виявлено, що батьківський контроль є необхідною умовою, але не визначальною для розвитку ЕІ підлітка.
References
Бейнс Дж. Гипсосознание. Русское издание (перевод с испанского) / Дж. Бейнс. – М. : Институт Герметической Науки Дарио Саласа, 2003. – 128 с.
Воробьева Л. И. Психологическая роль и место подросткового возраста в онтогенезе / Л. И. Воробьева, В. А. Петровский, Д. И. Фельдштейн // Психология современного подростка. –
М., 1987. – С. 6 –36.
Гоулман Д. Эмоциональный интеллект / Д. Гоулман; пер. с англ. А. П. Исаевой. – М. : АСТ Москва; Владимир : ВКТ, 2009. – 478 с.
Кривцова С. В. Подросток на перекрёстке эпох / С. В. Кривцова. – М. : Генезис, 1997. – 288 с.
Либин А. В. Системная психотерапия Д. Баумринда / А. В. Либин. – СПб. : Питер, 1999. – 215 с.
Реан А. А. Психология подростка : Полное руководство / А. А. Реан. – М., 2003. – 432 c.
Семья в психологической консультации: Опыт и проблемы психологического консультирования / Под ред. А. А. Бодалева, В. В. Столина. – М. : Педагогика, 1989. – 208 c.
Goleman Р. (September, 2008). Social intelligence and the biology of leadership/ Р. Goleman, R. Boyatzis // Harvard Business Review. – 86:9. – РР. 74–81.
Mayer А. Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence / А. Mayer, J.D. Salovey P., and D.R. Caruso // Intelligence. – 1999. – Vol. 2. – РР. 267–298.
Ocampo D.B. Control Parental y Problemas Emocionalesy de Conducta en Adolescentes / D.B. Ocampo, P.A. Palos// Revista colombiana de psicología. – Vol. 20/ – № 1 enero-junio 2011, issn0121–5469 bogotácolombia. – РР. 27–41.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.