До проблеми про психологічні детермінанти прив’язаності студентів до міста, в якому відбувається їхнє навчання

Автор(и)

  • Т.М. Мандзик

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Ключові слова:

місце, прив’язаність до місця, емоційний зв’язок, чуття місця, суверенність психологічного простору, соціально-психологічна адаптація, тривалість проживання, студентство.

Анотація

Прив’язаність до місця виражає емоційний та функціональний стосунок людини до особливого місця, де вона почувається захищено і комфортно. Нове місто, в якому відбуватиметься навчання, стає для студента певним специфічним простором, де він має здійснювати свою наукову, інтелектуальну та суспільну діяльність. В статті представлено результати дослідження, в якому на основі емпіричних даних за допомогою методів математичної статистики (кореляційного та факторного аналізу) здійснено аналіз психологічних особливостей студентів з різною тривалістю проживання в місті, де проходить їхнє навчання. Виявлено, що особливості формування прив’язаності до міста в групі студентів, які приїхали в місто з метою отримання вищої освіти, пов’язане з певними психологічними характеристиками студентів. Зокрема, формування активного типу прив’язаності пов’язане з комунікабельністю, емоційним комфортом, прийняттям інших; традиційного типу – з суверенністю речей і території, суверенністю психологічного простору загалом, емоційною зрілістю та спокоєм; відсутність прив’язаності – з невротичністю, ескапізмом, спонтанною агресивністю, врівноваженістю. В осіб, які не змінювали міста з метою навчання, кількість таких взаємозв’язків значно менша: активний тип прив’язаності пов’язаний з інтернальністю та зниженням рівня депресивності як особистісної риси; відсутність прив’язаності – з суверенністю речей та проявом конформізму; традиційний тип більшою мірою властивий молодшим курсам студентів. Отож, психологічний фактор відіграє суттєву роль в процесі формування та підтримки прив’язаності до нового міста проживання, а його розуміння та аналіз дозволить оптимізувати стосунки студента й нового середовища життя, що має вигоди для обох сторін взаємодії.

Посилання

Banka A. Spoleczna psycholgia srodowiskowa / A. Banka. –

Warszawa : Wydawnictwo naykowe «Scholar», 2002. – 418 s.

Bonaiuto M. Multidimensional perception of residential

environment quality and neighborhood attachment in the urban

environment/ M. Bonaiuto, A. Aiello, M. Perugino, M. Bones,

A. Ercolani // Journal of Environmental Psychology. – 1999. –

№19. – P. 332–352.

Hernandez B. Place attachment and place identity in natives

and non-natives / B. Hernandez, M. Carmen Hidalgo, M. Esther

Salazar-Laplace, St.Hess // Journal of Environmental

Psychology. – 2007. – №27. – P. 310–319.

Lewicka M. Psychologia miejsca / M. Lewicka. – Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2012. – 637 s.

Low S. M. Place Attachment: A Conceptual Inquiry / I. Altman,

S. Low. – Plenum Press, New York, 1992. – P. 1–12.

Place attachment: Advanced in theory, methods and

applications / Edit. L. C. Manzo, P. Devine-Wright. – London,

New York : Routledge, 2014. – 216 p.

Stedman R. Toward a social psychology of place / R. Stedman //

Environment and Behavior. – 2002. – №34. – P. 561–581.

Tuan Y.F. Topohilia: A study of environmental perception,

attitudes andvalues. – New York : Columbia University Press,

– 260 p.

Vidal T. Place attachment, place identity and residential

mobility in undergraduate students / T. Vidal, S. Valera,

M. Pero // Psyecology. – 2010. – №1 (3). – P. 353–369.

Yazdanfar S. A. Compartion sense of place and place attachment

concepts in the student dormitory / S. A.Yazdanfar, A. A. Heidari, F. Nekooeimehr // International Journal of Architectural

Engineering & Urban Planning. – 2013. – №23. – P. 121–131.

##submission.downloads##

Як цитувати

Мандзик, Т. (2019). До проблеми про психологічні детермінанти прив’язаності студентів до міста, в якому відбувається їхнє навчання. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p