До проблеми про психологічні детермінанти прив’язаності студентів до міста, в якому відбувається їхнє навчання
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pКлючові слова:
місце, прив’язаність до місця, емоційний зв’язок, чуття місця, суверенність психологічного простору, соціально-психологічна адаптація, тривалість проживання, студентство.Анотація
Прив’язаність до місця виражає емоційний та функціональний стосунок людини до особливого місця, де вона почувається захищено і комфортно. Нове місто, в якому відбуватиметься навчання, стає для студента певним специфічним простором, де він має здійснювати свою наукову, інтелектуальну та суспільну діяльність. В статті представлено результати дослідження, в якому на основі емпіричних даних за допомогою методів математичної статистики (кореляційного та факторного аналізу) здійснено аналіз психологічних особливостей студентів з різною тривалістю проживання в місті, де проходить їхнє навчання. Виявлено, що особливості формування прив’язаності до міста в групі студентів, які приїхали в місто з метою отримання вищої освіти, пов’язане з певними психологічними характеристиками студентів. Зокрема, формування активного типу прив’язаності пов’язане з комунікабельністю, емоційним комфортом, прийняттям інших; традиційного типу – з суверенністю речей і території, суверенністю психологічного простору загалом, емоційною зрілістю та спокоєм; відсутність прив’язаності – з невротичністю, ескапізмом, спонтанною агресивністю, врівноваженістю. В осіб, які не змінювали міста з метою навчання, кількість таких взаємозв’язків значно менша: активний тип прив’язаності пов’язаний з інтернальністю та зниженням рівня депресивності як особистісної риси; відсутність прив’язаності – з суверенністю речей та проявом конформізму; традиційний тип більшою мірою властивий молодшим курсам студентів. Отож, психологічний фактор відіграє суттєву роль в процесі формування та підтримки прив’язаності до нового міста проживання, а його розуміння та аналіз дозволить оптимізувати стосунки студента й нового середовища життя, що має вигоди для обох сторін взаємодії.
Посилання
Banka A. Spoleczna psycholgia srodowiskowa / A. Banka. –
Warszawa : Wydawnictwo naykowe «Scholar», 2002. – 418 s.
Bonaiuto M. Multidimensional perception of residential
environment quality and neighborhood attachment in the urban
environment/ M. Bonaiuto, A. Aiello, M. Perugino, M. Bones,
A. Ercolani // Journal of Environmental Psychology. – 1999. –
№19. – P. 332–352.
Hernandez B. Place attachment and place identity in natives
and non-natives / B. Hernandez, M. Carmen Hidalgo, M. Esther
Salazar-Laplace, St.Hess // Journal of Environmental
Psychology. – 2007. – №27. – P. 310–319.
Lewicka M. Psychologia miejsca / M. Lewicka. – Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2012. – 637 s.
Low S. M. Place Attachment: A Conceptual Inquiry / I. Altman,
S. Low. – Plenum Press, New York, 1992. – P. 1–12.
Place attachment: Advanced in theory, methods and
applications / Edit. L. C. Manzo, P. Devine-Wright. – London,
New York : Routledge, 2014. – 216 p.
Stedman R. Toward a social psychology of place / R. Stedman //
Environment and Behavior. – 2002. – №34. – P. 561–581.
Tuan Y.F. Topohilia: A study of environmental perception,
attitudes andvalues. – New York : Columbia University Press,
– 260 p.
Vidal T. Place attachment, place identity and residential
mobility in undergraduate students / T. Vidal, S. Valera,
M. Pero // Psyecology. – 2010. – №1 (3). – P. 353–369.
Yazdanfar S. A. Compartion sense of place and place attachment
concepts in the student dormitory / S. A.Yazdanfar, A. A. Heidari, F. Nekooeimehr // International Journal of Architectural
Engineering & Urban Planning. – 2013. – №23. – P. 121–131.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.