Логіко-психологічний аналіз проблеми розвитку творчої компетентності вчителя у процесі професійного становлення

Автор(и)

  • Т.С. Пільгук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Ключові слова:

творчість, творчі здібності, творча компетентність, розвиток, психологічні умови, вчитель, майбутні учителі, професійне становлення, професіоналізм.

Анотація

У статті розкрито психологічний аналіз проблеми розвитку творчої компетентності вчителя у процесі професійного становлення. Визначено зміст питання розвитку компетентності педагога на найвищому творчому рівні. Представлено розуміння сутності професійного становлення вчителя. Науково обґрунтовано поняття творчої компетентності вчителів у процесі професійного становлення. Під творчою компетентністю розглядається найвищий рівень розвитку професійної компетентності, коли особистість здійснює професійну діяльність на творчій основі стабільно і безперервно. Досліджено психологічні умови розвитку творчої компетентності. Розглянуто напрацювання вчених в галузі дослідження психологічних механізмів творчості, проблем професійного становлення, майстерності та професіоналізму. Визначено провідне дослідження науковців, які працюють над проблемами розвитку творчості особистості в освітньому середовищі. У статті розкрито теоретичний аналіз розвитку творчої компетентності вчителя–початківця. Зазначено, що психологічні проблеми професійного становлення особистості майбутнього фахівця належать до найактуальніших. Проаналізовано проблему професійного становлення вчителя на філософському, психологічному та педагогічному аспектах. У результаті проведення анкетування студентів встановлено, що велика кількість респондентів вважає, що психологічний портрет ідеального педагога повинен включати професіоналізм, вміння забезпечити сприятливі психологічні умови для пізнавальної активності школярів, володіння творчою компетентністю, емпатією та рефлексією. Не менш важливими складовими є вимогливість до себе і оточуючих, відповідальність.

Посилання

Вітвицька С.С. Студент як об’єкт педагогічної діяльності / С.С. Вітвицька // Вісник Житомирського. держ. ун-ту ім. І. Франка. – 2000. – № 6. – С. 186–188.

Волобуєва О. Ф. Згуртованість навчальної групи та її вплив на рівень організації навчального спілкування викладача та майбутніх фахівців / О. Ф. Волобуєва // Збірник наукових праць НА ДПСУ; Національна академія Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького. – Хмельницький, 2011. – № 57, ч. ІІ. – С. 108–112. – (Серія: Педагогічні та психологічні науки).

Дослідження мотиваційних чинників професійного становлення вчителя // Психологічні та педагогічні проблеми педагогічної дії : зб.наук.праць у 2-х ч. – Ч. 2 / за наук. ред. Л.О. Хомич, О.М Ігнатович. – Харків : НТУ «ХПІ», 2012.– С. 207–218.

Зязюн І.А. Філософія педагогічної дії: монографія / І.А. Зязюн. – Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. – 608 с.

Коломієць А. Чинники професійного розвитку викладача вищої школи [Текст] / А. Коломієць // Педагогічна майстерність академіка Івана Зязюна : зб. наук. праць : НАПНУ, Від-ня проф. освіти і освіти дорослих, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. – К., 2013. – С. 389 – 396.

Костюк Г. С. Навчально–виховний процес і психічний розвиток особистості / Г. С. Костюк; під ред. Л. М. Проколієнко; упоряд. В. В. Андрієвська та ін. – К. : Рад. шк., 1989. – 608 с.

Орлов В. Ф. Професійне становлення майбутніх вчителів мистецьких дисциплін:теорія і технологія : Монографія / за заг. ред. І. А. Зязюна / В. Ф. Орлов. – К. : Наукова думка, 2003. – 262 с.

Пилипенко Н. М. Психологічні особливості самореалізації особистості в умовах професійної кризи / Н. М. Пилипенко // Соціальна психологія. – 2005. – № 3 (11). – C. 72–79.

Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В.О.Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1988. – С. 3.

Хомич Л.О. Сучасні підходи до підвищення ефективності професійної підготовки вчителя [Текст] / Л. О. Хомич // Педагогічна майстерність академіка Івана Зязюна : зб. наук. праць / НАПНУ, Від–ня проф. освіти і освіти дорослих, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. – К., 2013. – С. 312–318.

Яланська С.П. Психологічні засади розвитку творчості майбутніх учителів біологічних дисциплін : теорія і практика : Монографія / С. П. Яланська. – Полтава : ПНПУ ім. В.Г. Короленка, 2010. – 374 с.

Яланська С.П. Психологія творчості: навчальний посібник / С. П. Яланська. – Полтава : ПНПУ ім. В.Г. Короленка, 2014. – 180 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Пільгук, Т. (2019). Логіко-психологічний аналіз проблеми розвитку творчої компетентності вчителя у процесі професійного становлення. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p