Логіко-психологічний аналіз проблеми розвитку творчої компетентності вчителя у процесі професійного становлення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
творчість, творчі здібності, творча компетентність, розвиток, психологічні умови, вчитель, майбутні учителі, професійне становлення, професіоналізм.Abstract
У статті розкрито психологічний аналіз проблеми розвитку творчої компетентності вчителя у процесі професійного становлення. Визначено зміст питання розвитку компетентності педагога на найвищому творчому рівні. Представлено розуміння сутності професійного становлення вчителя. Науково обґрунтовано поняття творчої компетентності вчителів у процесі професійного становлення. Під творчою компетентністю розглядається найвищий рівень розвитку професійної компетентності, коли особистість здійснює професійну діяльність на творчій основі стабільно і безперервно. Досліджено психологічні умови розвитку творчої компетентності. Розглянуто напрацювання вчених в галузі дослідження психологічних механізмів творчості, проблем професійного становлення, майстерності та професіоналізму. Визначено провідне дослідження науковців, які працюють над проблемами розвитку творчості особистості в освітньому середовищі. У статті розкрито теоретичний аналіз розвитку творчої компетентності вчителя–початківця. Зазначено, що психологічні проблеми професійного становлення особистості майбутнього фахівця належать до найактуальніших. Проаналізовано проблему професійного становлення вчителя на філософському, психологічному та педагогічному аспектах. У результаті проведення анкетування студентів встановлено, що велика кількість респондентів вважає, що психологічний портрет ідеального педагога повинен включати професіоналізм, вміння забезпечити сприятливі психологічні умови для пізнавальної активності школярів, володіння творчою компетентністю, емпатією та рефлексією. Не менш важливими складовими є вимогливість до себе і оточуючих, відповідальність.
References
Вітвицька С.С. Студент як об’єкт педагогічної діяльності / С.С. Вітвицька // Вісник Житомирського. держ. ун-ту ім. І. Франка. – 2000. – № 6. – С. 186–188.
Волобуєва О. Ф. Згуртованість навчальної групи та її вплив на рівень організації навчального спілкування викладача та майбутніх фахівців / О. Ф. Волобуєва // Збірник наукових праць НА ДПСУ; Національна академія Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького. – Хмельницький, 2011. – № 57, ч. ІІ. – С. 108–112. – (Серія: Педагогічні та психологічні науки).
Дослідження мотиваційних чинників професійного становлення вчителя // Психологічні та педагогічні проблеми педагогічної дії : зб.наук.праць у 2-х ч. – Ч. 2 / за наук. ред. Л.О. Хомич, О.М Ігнатович. – Харків : НТУ «ХПІ», 2012.– С. 207–218.
Зязюн І.А. Філософія педагогічної дії: монографія / І.А. Зязюн. – Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. – 608 с.
Коломієць А. Чинники професійного розвитку викладача вищої школи [Текст] / А. Коломієць // Педагогічна майстерність академіка Івана Зязюна : зб. наук. праць : НАПНУ, Від-ня проф. освіти і освіти дорослих, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. – К., 2013. – С. 389 – 396.
Костюк Г. С. Навчально–виховний процес і психічний розвиток особистості / Г. С. Костюк; під ред. Л. М. Проколієнко; упоряд. В. В. Андрієвська та ін. – К. : Рад. шк., 1989. – 608 с.
Орлов В. Ф. Професійне становлення майбутніх вчителів мистецьких дисциплін:теорія і технологія : Монографія / за заг. ред. І. А. Зязюна / В. Ф. Орлов. – К. : Наукова думка, 2003. – 262 с.
Пилипенко Н. М. Психологічні особливості самореалізації особистості в умовах професійної кризи / Н. М. Пилипенко // Соціальна психологія. – 2005. – № 3 (11). – C. 72–79.
Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В.О.Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1988. – С. 3.
Хомич Л.О. Сучасні підходи до підвищення ефективності професійної підготовки вчителя [Текст] / Л. О. Хомич // Педагогічна майстерність академіка Івана Зязюна : зб. наук. праць / НАПНУ, Від–ня проф. освіти і освіти дорослих, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. – К., 2013. – С. 312–318.
Яланська С.П. Психологічні засади розвитку творчості майбутніх учителів біологічних дисциплін : теорія і практика : Монографія / С. П. Яланська. – Полтава : ПНПУ ім. В.Г. Короленка, 2010. – 374 с.
Яланська С.П. Психологія творчості: навчальний посібник / С. П. Яланська. – Полтава : ПНПУ ім. В.Г. Короленка, 2014. – 180 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.