Стильові особливості навчальної діяльності студентів

Автор(и)

  • М.А. Попчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Ключові слова:

стильові особливості, когнітивні стилі, емоційні стилі, мотиваційні стилі, стилі саморегуляції, стилі навчання, навчальна діяльність, особистість, індивідуальність.

Анотація

Стаття присвячена аналізу стильових особливостей навчальної діяльності студентів. Охарактеризовано наукові підходи, що відображають проблему дослідження. За результатами вивчення стильової організації навчальної діяльності автором розроблено схему навчальної діяльності студентів, яка ґрунтується на основних сферах особистості, а саме на когнітивній, емоційній, поведінковій та мотиваційній. Зроблена спроба виділити стильові параметри навчальної діяльності. На основі теоретичного аналізу літератури у статті виділяються наступні стильові параметри: когнітивні стилі, емоційні стилі, стилі саморегуляції, мотиваційні стилі, стилі навчання. Автором розкрито особливості кожної категорії стилів. Когнітивні стилі розуміються як форми інтелектуальної активності вищого порядку, порівняно з традиційно описуваними особливостями пізнавальних процесів. У розвідці основна увага звертається на когнітивний стиль полезалежність-поленезалежність та на стиль гнучкість – ригідність когнітивного контролю. Описано емоційні стилі, які розглядаються як взаємовідносини об’єктивних вимог власне емоційної діяльності та властивостей індивідуальності. Стилі мотивації, а саме: мотивація досягнення, мотивація афіліації, мотивація уникнення невдач, а також стилі саморегуляції. Автор опирається на структурно-функціональний підхід до вивчення стилів діяльності, який будується на виділенні основних етапів і функцій діяльності. Увага зосереджена на моделі навчання Д. Колба, який виокремлює чотири основні стилі навчання: акомодатори, дивергатори, асимілятори і конвергатори. Висунуто припущення, що стильова організація учіння кожного конкретного студента є певною структурою, елементами якої можуть виступати як поодинокі стилі учіння, так і певні їхні сукупності. У стильовій структурі учіння студентів по-різному представлені досліджувані стилі учіння. В статті обґрунтовано доцільність використання запропонованої автором схеми.

Посилання

Борисенко Л.Л. Педагогічні умови оптимізації індивідуальних навчальних стилів студентів вищих економічних навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня

канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л.Л. Борисенко. – Київ, 2010. – 22 с.

Дорфман Л. Я. Идивидуальный эмоциональный стиль :

[Электронный ресурс] / Л.Я. Дорфман. – Режим доступа:

URL: http://voppsy.ru/issues/1989/895/895088.htm

Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Евгений Павлович

Ильин. – СПб. : Питер, 2006. – 512 с.

Ишков А.Д. Учебная деятельность студента : [Электронный

ресурс]. – Режим доступа: URL: http://psyera.ru/3439/stiluchebnoy-deyatelnosti

Колб Д. Стиль учебной деятельности : [Электронный ресурс]. – Режим доступа: URL: http://www.businessballs.com/

Колб/learningstyles.htm

Макклелланд Д. Мотивация человека / Девид Макклелланд. – СПб. : Питер, 2007. – 672 с.

Палей А.И. Соотношение эмоциональных и когнитив ных

характеристик индивидуальности и их электроэнцефа лографические корреляты : автореф. дис. канд. наук / А.И. Палей. – М., 1983. – 24 с.

Переверзева И. А. Индивидуальные особенности эмоциональности и контроль за выражением эмоций / Ирина Анатольевна Переверзева // Психологические проблемы индивидуальности. – 1983. – С.52–54.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / Сергей Леонидович Рубинштейн. – СПб., 2002. – 720 с.

Стратегії індивідуально-стильового проектування навчальних технологій : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: http://lib.iitta.gov.ua/3061/1/

Толочек В. А. Индивидуальный стиль деятельности – устойчивость–изменчивость / Владимир Алексеевич Толочек. //

Вопросы психологии. – 1987. – С. 100–108.

Conner Marcia L.: [Электронный ресурс]. – Режим доступу:

URL: http://agelesslearner.com/assess/motivationstvle.htrnl

Lippa R. Expressive control, expressive consistency and the

correspondence between expressive behavior and personality //

J. Pers. – 1978. – V. 46. – No 3. – P. 438–461.

##submission.downloads##

Як цитувати

Попчук, М. (2019). Стильові особливості навчальної діяльності студентів. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p