Стильові особливості навчальної діяльності студентів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
стильові особливості, когнітивні стилі, емоційні стилі, мотиваційні стилі, стилі саморегуляції, стилі навчання, навчальна діяльність, особистість, індивідуальність.Abstract
Стаття присвячена аналізу стильових особливостей навчальної діяльності студентів. Охарактеризовано наукові підходи, що відображають проблему дослідження. За результатами вивчення стильової організації навчальної діяльності автором розроблено схему навчальної діяльності студентів, яка ґрунтується на основних сферах особистості, а саме на когнітивній, емоційній, поведінковій та мотиваційній. Зроблена спроба виділити стильові параметри навчальної діяльності. На основі теоретичного аналізу літератури у статті виділяються наступні стильові параметри: когнітивні стилі, емоційні стилі, стилі саморегуляції, мотиваційні стилі, стилі навчання. Автором розкрито особливості кожної категорії стилів. Когнітивні стилі розуміються як форми інтелектуальної активності вищого порядку, порівняно з традиційно описуваними особливостями пізнавальних процесів. У розвідці основна увага звертається на когнітивний стиль полезалежність-поленезалежність та на стиль гнучкість – ригідність когнітивного контролю. Описано емоційні стилі, які розглядаються як взаємовідносини об’єктивних вимог власне емоційної діяльності та властивостей індивідуальності. Стилі мотивації, а саме: мотивація досягнення, мотивація афіліації, мотивація уникнення невдач, а також стилі саморегуляції. Автор опирається на структурно-функціональний підхід до вивчення стилів діяльності, який будується на виділенні основних етапів і функцій діяльності. Увага зосереджена на моделі навчання Д. Колба, який виокремлює чотири основні стилі навчання: акомодатори, дивергатори, асимілятори і конвергатори. Висунуто припущення, що стильова організація учіння кожного конкретного студента є певною структурою, елементами якої можуть виступати як поодинокі стилі учіння, так і певні їхні сукупності. У стильовій структурі учіння студентів по-різному представлені досліджувані стилі учіння. В статті обґрунтовано доцільність використання запропонованої автором схеми.
References
Борисенко Л.Л. Педагогічні умови оптимізації індивідуальних навчальних стилів студентів вищих економічних навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня
канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л.Л. Борисенко. – Київ, 2010. – 22 с.
Дорфман Л. Я. Идивидуальный эмоциональный стиль :
[Электронный ресурс] / Л.Я. Дорфман. – Режим доступа:
URL: http://voppsy.ru/issues/1989/895/895088.htm
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Евгений Павлович
Ильин. – СПб. : Питер, 2006. – 512 с.
Ишков А.Д. Учебная деятельность студента : [Электронный
ресурс]. – Режим доступа: URL: http://psyera.ru/3439/stiluchebnoy-deyatelnosti
Колб Д. Стиль учебной деятельности : [Электронный ресурс]. – Режим доступа: URL: http://www.businessballs.com/
Колб/learningstyles.htm
Макклелланд Д. Мотивация человека / Девид Макклелланд. – СПб. : Питер, 2007. – 672 с.
Палей А.И. Соотношение эмоциональных и когнитив ных
характеристик индивидуальности и их электроэнцефа лографические корреляты : автореф. дис. канд. наук / А.И. Палей. – М., 1983. – 24 с.
Переверзева И. А. Индивидуальные особенности эмоциональности и контроль за выражением эмоций / Ирина Анатольевна Переверзева // Психологические проблемы индивидуальности. – 1983. – С.52–54.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / Сергей Леонидович Рубинштейн. – СПб., 2002. – 720 с.
Стратегії індивідуально-стильового проектування навчальних технологій : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: http://lib.iitta.gov.ua/3061/1/
Толочек В. А. Индивидуальный стиль деятельности – устойчивость–изменчивость / Владимир Алексеевич Толочек. //
Вопросы психологии. – 1987. – С. 100–108.
Conner Marcia L.: [Электронный ресурс]. – Режим доступу:
URL: http://agelesslearner.com/assess/motivationstvle.htrnl
Lippa R. Expressive control, expressive consistency and the
correspondence between expressive behavior and personality //
J. Pers. – 1978. – V. 46. – No 3. – P. 438–461.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.