Саморозвиток особистості в юнацькому віці як дискурсивна конструкція: обґрунтування та результати дослідження

Автор(и)

  • А.И. Зимовин

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Ключові слова:

саморозвиток особистості, вибір, юнацький вік, дискурс, дискурсивна психологія, культурно-історична психологія, самість, аналіз за одиницями.

Анотація

Саморозвиток особистості в юнацькому віці розглядається автором як дискурсивна конструкція, що створюється у спілкуванні людей в культурно-історичних умовах їхнього існування. На підставі теоретичного аналізу розробляється уявлення про одиницю психологічного аналізу саморозвитку особистості, яка повинна дозволити зрозуміти його в єдності структурних і динамічних аспектів. В якості такої одиниці виступає дія вибору між суперечливими позиціями, самостями, ідентичностями. Зроблено висновок, що саморозвиток – це вибір самого себе в умовах загостреної суперечності всередині однієї самості або між самостями, які мають відношення до різних дискурсів, що призводить до агентивного, рефлексивного позиціонування. За допомогою дискурс- аналізу розповідей осіб юнацького віку про себе та своє життя визначено вузлові точки дискурсивної конструкції саморозвитку: «навчання», «самовиховання», «самовдосконалення», «самобудування», «спорт», «подорожі», «робота», «хобі», «життя», «відраза до людей». Показано, що усвідомлена значущість саморозвитку представлена студентами в конструкціях: «самовиховання», яке пов’язане зі зміною своїх особистісних особливостей, «самовдосконалення» – з розвитком інтелектуальної складової та «самобудування» – з визначенням свого майбутнього. До суб’єктних позицій, які співвідносяться з усвідомленням значущості саморозвитку, відносяться: «успішна людина», «перфекціоніст» і рідше «студент». Виявлені в конкретних розповідях осіб юнацького віку суперечливі самості, сам факт артикуляції необхідності здійснення вибору в цих умовах ілюструють продуктивність розгляду в якості одиниці психологічного аналізу саморозвитку особистості дії вибору.

Посилання

Василюк Ф. Е. Методологический смысл психологического

схизиса / Федор Ефимович Василюк // Вопросы психологии. – 1996 – № 6. – С. 25–40.

Выготский Л. С. Психология развития человека / Лев Семенович Выготский. – М. : Смысл, Эксмо, 2004. – 1136 с.

Зімовін О. І. Принцип єдності структури та функції у дослідженнях психічних явищ / Олексій Іванович Зімовін //

«Вектори психології – 2012» : матеріали Міжнародної молодіжної наукової конференції. – Х. : «Оперативна поліграфія». – 2012. – С. 39–42.

Зинченко В. П. Сознание и творческий акт / Владимир Петрович Зинченко. – М. : Языки славянских культур, 2010. –

с.

Ёргенсен М. В. Дискурс-анализ. Теория и метод / М. В. Ёргенсен,

Л. З. Филлипс. – Х. : «Гуманитарный центр», 2008. – 352 с.

Кузікова С. Б. Феноменологія саморозвитку особистості: визначення поняття / Світлана Борисівна Кузікова // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені

В. О Сухомлинського. Серія: Психологічні науки. Вип. 10. –

– С.171–176.

Сергеева Т. В. Эко-гуманистическое саморазвитие / Татьяна

Викторовна Сергеева. – Х. : Блок, 2009. – 548 с.

Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии.

Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе: Учебное пособие для вузов / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. – М. : Школьная Пресса, 2000. – 416 с.

Стёпин В. С. Философия науки и техники: Учебное пособие /

В. С. Стёпин, В. Г. Горохов, М. А Розов. – М. : Гардарики,

– 400 с.

Цукерман Г. А. Психология саморазвития / Г. А. Цукерман,

Б. М. Мастеров. – М. : Интерпакс, 1995. – 286 с.

Шпет Г. Г. Сочинения / Густав Густавович Шпет. – М. : Правда, 1989. – 608 с.

Юревич А. В. Системный кризис психологии / Андрей Владиславович Юревич // Вопросы психологии. – 1999. – № 2. –

С. 3–11.

Davies B. Positioning: The Discursive Production of Selves /

B. Davies, R. Harré // Journal for the Theory of Social Behavior. – 1990. – Volume 20, Issue 1. – P. 43–63.

Fairclough N. Critical discourse analysis and the marketization

of public discourse: the universities / Norman Fairclough //

Discourse & Society. – 1993. – №4. – P. 133–168

Harré R. The Discursive Mind / R. Harré, G. Gillett. – London:

Sage, 1994. – 196 p.

Laclau E. Hegemony and Socialist Strategy : Towards a Radical Democratic Politics / E. Laclau, Ch. Mouffe. – London, New

Yourk : Verso, 2001. – 217 p.

McLean K.C. Selves creating stories creating selves: a process model of self-development / K. C. McLean, M. Pasupathi,

J. L. Pals // Personality and Social Psychology Revue. – 2007. –

Vol. 11, №3. – P. 262–278.

Potter J. Discourse and social psychology : beyond attitudes and behavior / J. Potter, M. Wetherell. – London : Sage, 1987. – 216 p.

Potter J. Discursive Social Psychology / J. Potter, D. Edwards // The New Hanbook of Language and Social Psychology / Edited by W. P. Robinson and H. Giles. – Hoboken : Willey, 2001. – 688 p.

##submission.downloads##

Як цитувати

Зимовин, А. (2019). Саморозвиток особистості в юнацькому віці як дискурсивна конструкція: обґрунтування та результати дослідження. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p