Саморозвиток особистості в юнацькому віці як дискурсивна конструкція: обґрунтування та результати дослідження
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
саморозвиток особистості, вибір, юнацький вік, дискурс, дискурсивна психологія, культурно-історична психологія, самість, аналіз за одиницями.Abstract
Саморозвиток особистості в юнацькому віці розглядається автором як дискурсивна конструкція, що створюється у спілкуванні людей в культурно-історичних умовах їхнього існування. На підставі теоретичного аналізу розробляється уявлення про одиницю психологічного аналізу саморозвитку особистості, яка повинна дозволити зрозуміти його в єдності структурних і динамічних аспектів. В якості такої одиниці виступає дія вибору між суперечливими позиціями, самостями, ідентичностями. Зроблено висновок, що саморозвиток – це вибір самого себе в умовах загостреної суперечності всередині однієї самості або між самостями, які мають відношення до різних дискурсів, що призводить до агентивного, рефлексивного позиціонування. За допомогою дискурс- аналізу розповідей осіб юнацького віку про себе та своє життя визначено вузлові точки дискурсивної конструкції саморозвитку: «навчання», «самовиховання», «самовдосконалення», «самобудування», «спорт», «подорожі», «робота», «хобі», «життя», «відраза до людей». Показано, що усвідомлена значущість саморозвитку представлена студентами в конструкціях: «самовиховання», яке пов’язане зі зміною своїх особистісних особливостей, «самовдосконалення» – з розвитком інтелектуальної складової та «самобудування» – з визначенням свого майбутнього. До суб’єктних позицій, які співвідносяться з усвідомленням значущості саморозвитку, відносяться: «успішна людина», «перфекціоніст» і рідше «студент». Виявлені в конкретних розповідях осіб юнацького віку суперечливі самості, сам факт артикуляції необхідності здійснення вибору в цих умовах ілюструють продуктивність розгляду в якості одиниці психологічного аналізу саморозвитку особистості дії вибору.
References
Василюк Ф. Е. Методологический смысл психологического
схизиса / Федор Ефимович Василюк // Вопросы психологии. – 1996 – № 6. – С. 25–40.
Выготский Л. С. Психология развития человека / Лев Семенович Выготский. – М. : Смысл, Эксмо, 2004. – 1136 с.
Зімовін О. І. Принцип єдності структури та функції у дослідженнях психічних явищ / Олексій Іванович Зімовін //
«Вектори психології – 2012» : матеріали Міжнародної молодіжної наукової конференції. – Х. : «Оперативна поліграфія». – 2012. – С. 39–42.
Зинченко В. П. Сознание и творческий акт / Владимир Петрович Зинченко. – М. : Языки славянских культур, 2010. –
с.
Ёргенсен М. В. Дискурс-анализ. Теория и метод / М. В. Ёргенсен,
Л. З. Филлипс. – Х. : «Гуманитарный центр», 2008. – 352 с.
Кузікова С. Б. Феноменологія саморозвитку особистості: визначення поняття / Світлана Борисівна Кузікова // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені
В. О Сухомлинського. Серія: Психологічні науки. Вип. 10. –
– С.171–176.
Сергеева Т. В. Эко-гуманистическое саморазвитие / Татьяна
Викторовна Сергеева. – Х. : Блок, 2009. – 548 с.
Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии.
Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе: Учебное пособие для вузов / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. – М. : Школьная Пресса, 2000. – 416 с.
Стёпин В. С. Философия науки и техники: Учебное пособие /
В. С. Стёпин, В. Г. Горохов, М. А Розов. – М. : Гардарики,
– 400 с.
Цукерман Г. А. Психология саморазвития / Г. А. Цукерман,
Б. М. Мастеров. – М. : Интерпакс, 1995. – 286 с.
Шпет Г. Г. Сочинения / Густав Густавович Шпет. – М. : Правда, 1989. – 608 с.
Юревич А. В. Системный кризис психологии / Андрей Владиславович Юревич // Вопросы психологии. – 1999. – № 2. –
С. 3–11.
Davies B. Positioning: The Discursive Production of Selves /
B. Davies, R. Harré // Journal for the Theory of Social Behavior. – 1990. – Volume 20, Issue 1. – P. 43–63.
Fairclough N. Critical discourse analysis and the marketization
of public discourse: the universities / Norman Fairclough //
Discourse & Society. – 1993. – №4. – P. 133–168
Harré R. The Discursive Mind / R. Harré, G. Gillett. – London:
Sage, 1994. – 196 p.
Laclau E. Hegemony and Socialist Strategy : Towards a Radical Democratic Politics / E. Laclau, Ch. Mouffe. – London, New
Yourk : Verso, 2001. – 217 p.
McLean K.C. Selves creating stories creating selves: a process model of self-development / K. C. McLean, M. Pasupathi,
J. L. Pals // Personality and Social Psychology Revue. – 2007. –
Vol. 11, №3. – P. 262–278.
Potter J. Discourse and social psychology : beyond attitudes and behavior / J. Potter, M. Wetherell. – London : Sage, 1987. – 216 p.
Potter J. Discursive Social Psychology / J. Potter, D. Edwards // The New Hanbook of Language and Social Psychology / Edited by W. P. Robinson and H. Giles. – Hoboken : Willey, 2001. – 688 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.