Методологічні орієнтири дослідження психологічної компетентності тифлопедагога

Автор(и)

  • О.М. Паламар

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Ключові слова:

психологічна компетентність, системно-діяльнісний методологічний підхід, компетентнісний підхід, поліпарадигмальність, методологічний принцип.

Анотація

У статті розкрито методологічні засади вивчення психологічної компетентності тифлопедагога. Представлено аналіз основних методологічних підходів, які реалізуються на загальнонауковому і конкретно-методичному рівнях. Зокрема виділено основні ідеї, принципи та характеристики системного, синергетичного, системно-синергетичного, особистісного, діяльнісного і компетентнісного підходів. Автор дотримується принципу поліпарадигмальності і вважає, що дослідження питання формування психологічної компетентності тифлопедагога має здійснюватися на засадах системно-діяльнісного та компетентнісного підходів. З’ясовано, що названі підходи співіснують за принципами доповнення та субординації (компетентнісний підхід органічно включений до системно-діяльнісного підходу). Сутність системно-діяльнісного підходу полягає в інтеграції особистісного, пізнавального, комунікативного та соціального розвитку суб’єкта навчання. Навчальна діяльність в цьому випадку є основним фактором розвитку особистості, її самоактуалізації, самовизначення. Компетентнісний підхід характеризується практичною спрямованістю, оскільки цілі освіти більш тісно прив’язуються до ситуацій застосування в сфері професійної діяльності. Важлива увага приділяється формулюванню вихідних положень дослідження питання формування психологічної компетентності тифлопедагога. Автор приходить до висновку, що психологічну компетентність необхідно розглядати як підсистему (елемент) цілісної системи особистісних властивостей тифлопедагога, яка формується і реалізовується у фаховій навчально-професійній діяльності.

Посилання

Асмолов А.Г. Системно-деятельностный подход в разработке стандартов нового поколения / А.Г.Асмолов // Педагогика. – 2009. – №4. – С. 18–22.

Ганзен В. А. Системные описания в психологии /

В.А.Ганзен. – Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1984. – 176 с.

Дусавицкий А.К. Развитие личности в учебной деятельности / А.К.Дусавицкий. – М. : Дом педагогики, 1996. – 208 с.

Зимняя А.И. Ключевые компетентности как результативноцелевая основа компетентностного подхода в образовании /

И.А.Зимняя. – М. : Исследоват. центр проблем кач-ва под-ки

спец-ов, 2004. – 42 с.

Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г.С. Костюк / [За ред. Л.М. Проколієнко;

Уклад. В.В. Андрієвська, Г.О. Балл, О.Т. Губко, О.В. Проскура]. – К. : Радянська школа, 1989. – 608 с.

Ломов Б.Ф. О системном подходе в психологии / Б.Ф.Ломов //

Вопросы психологии. – 1975. – №2. – С. 31–45.

Мясищев В.Н. Психология отношений. Избранные психологические труды / В.Н.Мясищев / [Под ред. А.А.Бодалева]. –

М. : Изд-во Института практической психологии, Воронеж :

НПО «МОДЕК», 1995. – 356 с.

Петровский А.В. Личность/ А.В.Петровский // Введение в

психологию [Под общ. ред. проф. А.В.Петровского]. – М. :

Академия, 1996. – 496 с.

Платонов К.К. О системе психологии / К.К. Платонов. – М. :

Мысль, 1972. – 216 с.

Рабош В.А. Синергетика образования человека / В.А. Рабош // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И.Герцена. – 2005. – №10. – Том

– С. 178–184.

Роговин М.С. Структурно-уровневые теории в психологии:

Методологические основы / М.С. Роговин. – Ярославль :

ЯрГУ, 1977. – 79 с.

Субетто А.И. Онтология и эпистемология компетентностного подхода, классификация и квалиметрия компетенций /

А.И. Субетто. – СПб. – М. : Исследоват. центр проблем качва под-ки спец-ов, 2006. – 72 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Паламар, О. (2019). Методологічні орієнтири дослідження психологічної компетентності тифлопедагога. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p