Методологічні орієнтири дослідження психологічної компетентності тифлопедагога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
психологічна компетентність, системно-діяльнісний методологічний підхід, компетентнісний підхід, поліпарадигмальність, методологічний принцип.Abstract
У статті розкрито методологічні засади вивчення психологічної компетентності тифлопедагога. Представлено аналіз основних методологічних підходів, які реалізуються на загальнонауковому і конкретно-методичному рівнях. Зокрема виділено основні ідеї, принципи та характеристики системного, синергетичного, системно-синергетичного, особистісного, діяльнісного і компетентнісного підходів. Автор дотримується принципу поліпарадигмальності і вважає, що дослідження питання формування психологічної компетентності тифлопедагога має здійснюватися на засадах системно-діяльнісного та компетентнісного підходів. З’ясовано, що названі підходи співіснують за принципами доповнення та субординації (компетентнісний підхід органічно включений до системно-діяльнісного підходу). Сутність системно-діяльнісного підходу полягає в інтеграції особистісного, пізнавального, комунікативного та соціального розвитку суб’єкта навчання. Навчальна діяльність в цьому випадку є основним фактором розвитку особистості, її самоактуалізації, самовизначення. Компетентнісний підхід характеризується практичною спрямованістю, оскільки цілі освіти більш тісно прив’язуються до ситуацій застосування в сфері професійної діяльності. Важлива увага приділяється формулюванню вихідних положень дослідження питання формування психологічної компетентності тифлопедагога. Автор приходить до висновку, що психологічну компетентність необхідно розглядати як підсистему (елемент) цілісної системи особистісних властивостей тифлопедагога, яка формується і реалізовується у фаховій навчально-професійній діяльності.
References
Асмолов А.Г. Системно-деятельностный подход в разработке стандартов нового поколения / А.Г.Асмолов // Педагогика. – 2009. – №4. – С. 18–22.
Ганзен В. А. Системные описания в психологии /
В.А.Ганзен. – Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1984. – 176 с.
Дусавицкий А.К. Развитие личности в учебной деятельности / А.К.Дусавицкий. – М. : Дом педагогики, 1996. – 208 с.
Зимняя А.И. Ключевые компетентности как результативноцелевая основа компетентностного подхода в образовании /
И.А.Зимняя. – М. : Исследоват. центр проблем кач-ва под-ки
спец-ов, 2004. – 42 с.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г.С. Костюк / [За ред. Л.М. Проколієнко;
Уклад. В.В. Андрієвська, Г.О. Балл, О.Т. Губко, О.В. Проскура]. – К. : Радянська школа, 1989. – 608 с.
Ломов Б.Ф. О системном подходе в психологии / Б.Ф.Ломов //
Вопросы психологии. – 1975. – №2. – С. 31–45.
Мясищев В.Н. Психология отношений. Избранные психологические труды / В.Н.Мясищев / [Под ред. А.А.Бодалева]. –
М. : Изд-во Института практической психологии, Воронеж :
НПО «МОДЕК», 1995. – 356 с.
Петровский А.В. Личность/ А.В.Петровский // Введение в
психологию [Под общ. ред. проф. А.В.Петровского]. – М. :
Академия, 1996. – 496 с.
Платонов К.К. О системе психологии / К.К. Платонов. – М. :
Мысль, 1972. – 216 с.
Рабош В.А. Синергетика образования человека / В.А. Рабош // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И.Герцена. – 2005. – №10. – Том
– С. 178–184.
Роговин М.С. Структурно-уровневые теории в психологии:
Методологические основы / М.С. Роговин. – Ярославль :
ЯрГУ, 1977. – 79 с.
Субетто А.И. Онтология и эпистемология компетентностного подхода, классификация и квалиметрия компетенций /
А.И. Субетто. – СПб. – М. : Исследоват. центр проблем качва под-ки спец-ов, 2006. – 72 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.