Аналіз провідних теоретико-методологічних підходів вивчення поняття «соціальний інтелект»
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pКлючові слова:
соціальний інтелект, загальний інтелект, взаємодія, соціальна ситуація, розвиток, інтегральна здатність, взаємовідносини, поведінка, конструкт.Анотація
Проаналізовано основні теоретико-методологічні підходи до вивчення феномена «соціальний інтелект» та виявлено, що більшість дослідників вкладають у поняття соціальний інтелект схожий зміст. На їхню думку, соціальний інтелект є системою інтелектуальних здібностей, пов’язаних з обробкою соціальної інформації, яка визначає рівень адекватності й успішності соціальної взаємодії; включає в себе здатність розуміти себе і оточуючих; уміння аналізувати соціальні ситуації і прогнозувати їх розвиток, забезпечує успішність вирішення задач соціального характеру. Досліджено, що одним із важливих елементів соціального інтелекту являється комунікативна компетентність, яка представляє собою систему внутрішніх засобів регуляції комунікативних дій, які включають орієнтаційну та виконуючу складові, і забезпечує ефективність соціальної взаємодії. За результатами теоретичного аналізу психологічної літератури показано наявність протилежних поглядів авторів щодо того, чи являється соціальний інтелект взагалі інтелектом. Автором на основі теоретичного матеріалу здійснено спробу з’ясувати, чи є соціальний інтелект самостійним феноменом, чи, можливо, соціальний інтелект є лише проявом загального інтелекту в соціальних ситуаціях. А також обґрунтовано й уточнено поняття «соціальний інтелект» за допомогою аналізу провідних теоретико-методологічних підходів у психологічній науці.
Посилання
Бобнева М.И. Социальные нормы и регуляция поведения /
М.И. Бобнева. – М. : Наука, 1987. – 312 с.
Кожушко С.П. Соціальний інтелект як інтегральна властивість, що забезпечує ефективність професійної взаємодії
майбутніх фахівців комерційної діяльності / С.П. Кожушко // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і
загальноосвітніх школах. – 2013. – Вип. 31. – С. 241–247.
Лунева О.В. Концепция социального интеллекта личности /
О.В. Лунева // Знание. Понимание. Умение. – 2012. – № 2. –
С. 46–51.
Лунева О.В. Социальный интелект как категория социальной психологии / О.В. Лунева // Знание. Понимание. Умение. – 2010. – № 1. – С. 146–151.
Матвеева Л.Г. Анализ понятия «Социальный интеллект» /
Л.Г.Матвеева // Вестник Южно-Уральского государственного университета. – Сер. : Психология. – 2008. – Вып. 3. –
С. 51–55.
Миронюк Є.В. Визначення та історія розвитку поняття «соціальний інтелект» у психологічній науці / Є.В. Миронюк //
Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. – 2010. – № 7. – С. 452–461.
Ожубко Г.В. Сутність та структура соціального інтелекту /
Г.В. Ожубко // Проблеми сучасної психології : зб. наук.
праць Кам’янець-Подільського національного університету
імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2012. – Вип. 17. –
С. 347–356.
Руда Н.Л. Соціальний інтелект психолога як чинник професійної діяльності / Н.Л. Руда // Науковий вісник МНУ
ім. В.О.Сухомлинського. – Сер. : Психологічні науки. –
– Т. 2, Вип. 9. – С. 202–205.
Харченко С.В. Соціальний інтелект і особливості сприйняття та переробки інформації / С.В. Харченко // Наукові записки [Національного ун-ту «Острозька академія»].
Сер. : Психологія і педагогіка. – 2009. – Вип. 12. – С. 181–
Южанинова А.Л. К проблеме диагностики социального интеллекта / А.Л. Южанинова // Проблемы оценивания в психологии. – Саратов, 1984. – С. 84–87.
Cantor N. Personality and social intelligence / N. Cantor,
J.F. Kihlstrom – New Jersey : Prentice-Hall, 1987. – № 75. –
P. 196–206.
Ford M. A further research of social intelligence / M. Ford,
M. Tisak // Journal of Educational Psychology. – 1983. –
№ 75. – Р. 196–206.
Keating D.P. A search for social intelligence / D.P. Keating //
Journal of Educational Psychology. – 1987. – № 70 (2). –
Р. 218–223.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.