Організаційно-професійні особливості самоефективності керівників освітніх організацій

Автор(и)

  • О.І. Бондарчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25p

Ключові слова:

керівник освітньої організації, організаційна культура, самоефективність, адхократична культура, кланова культура, ринкова культура, ієрархічна культура, тип навчального закладу.

Анотація

У статті наведено результати емпіричного дослідження організаційно-професійних особливостей само- ефективності керівників освітніх організацій. Досліджено самоефективність керівників освітніх організацій. Виявлено недостатній рівень само- ефективності для переважної більшості управлінців. Встановлено, що соціальна самоефективність жінок-управлінців вища, ніж у чоловіків. Визначено особливості самоефективності керівників освітніх організацій залежно від стажу управлінської діяльності, типу навчального закладу та орієнтації на певний тип організаційної культури. За результатами дисперсійного аналізу констатовано, що зі збільшенням стажу роботи управлінців їх самоефективність стає менша, особливо у керівників чоловічої статі. Виявлено, що самоефективність керівників закладів нового типу вища ніж у керівників традиційних навчальних закладів. Виявлено переважну орієнтацію керівників на консервативні типи організаційної культури, особливо керівників традиційних загальноосвітніх навчальних закладів. Показано, що кількість керівників, орієнтованих на консервативні типи організаційної культури в майбутньому, зростає. Визначено особливості самоефективності керівників освітніх організацій залежно від їх орієнтації на певний тип організаційної культури. Констатовано вищий рівень самоефективності у керівників освітніх організацій, які орієнтовані на прогресивний тип організаційної культури, особливо в управлінців чоловічої статі. Визнано доцільність сприяння розвитку самоефективності управлінців в умовах післядипломної освіти.

Посилання

Бандура А. Теория социального научения / Альберт Бандура; пер. с англ. – СПб. : Евразия, 2000. – 320 с.

Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І. Бондарчук. – К. : Наук. світ, 2008. – 318 с.

Бояринцева А. В. Мотивационно-когнитивные характеристики личности молодого предпринимателя : дис.... канд.

психол. наук : 19.00.01 / A. B. Бояринцева. – М., 1995. –

с.

Гибсон Дж. Л. Организации: поведение, структура,

процессы : учебник для вузов / Джеймс Л. Гибсон, Джон

Иванцевич, Джеймс Х. Доннелл-мл. ; пер. с англ. –

М. :Инфра-М, 2000. – 662 с. – (Унив. учеб.).

Деркач А.А. Акмеология: учеб. пособие / А. А. Деркач,

В. Г. Зазыкин. – СПб. : Питер, 2003. – 256 с.

Занковский А. Организационная психология: учеб. пособие

для вузов / А. Занковский. – 2-е изд. – М. : Флинта: МПСИ,

– 648 с.

Камерон К. Диагностика и изменение организационной

культуры / К. Камерон, Р. Куинн; пер. с англ.; под ред.

И. В. Андреевой. – СПб. : Питер, 2001. – 320 с.

Карамушка Л. М. «Прогресивні» та «консервативні» типи

організаційної культури: порівняльний аналіз організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів

традиційного та інноваційного типів / Л. М. Карамушка,

А. М. Шевченко // Актуальні проблеми психології : зб. наук.

праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. – Алчевськ : ЛАДО, 2014. – С. 15–20.

Карамушка Л. М. Психологія освітнього менеджменту :

навч. посібник / Л. М. Карамушка. – К. : Либідь, 2004. –

с.

Ладанов И. А. Социокультура организации / И. А. Ладанов // Организационное поведение : [хрестоматия] / [ред.-

сост. Д. Я. Райгородский]. – Самара : Бахрах-М, 2006. –

С. 120–168).

Майерс Д. Социальная психология / Д. Майерс ; пер. с англ.

В. Гаврилова, С. Шпак, С. Меленовской [и др.]. – СПб. : Питер Ком, 1998. – С. 225–267.

Серкіс Ж. В. Про організаційну культуру закладу освіти / Ж. В. Серкіс // Практична психологія та соціальна робота. – № 9 – 10. – 2002. – С. 4–9.

Шевченко А. М. Психологічні особливості розвитку організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів :

автореф…канд. психол н. : спец. : 19.00.10 – організаційна

психологія; економічна психологія/ А. М. Шевченко; Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. – К.,

– 20 с.

Ghafoor А. Mediating role of creative self-efficacy / Azka

Ghafoor, Tahir Masood Qureshi, Hassan Rasool Azeemi and

Syed Tahir Hijazi // African Journal of Business Management. –

– Vol. 5(27). – P. 11093–11103.

Harris Р. Р. Managing Cultural Differences / Р. Р Harris,

К. Т. Moran, S.V. Moran. – Oxford : Butterworth-Heinemann,

– 600 p.

Schein E. H. The Role of the Founder in Creating Organizational

Culture / E. H. Schein //Organizational Dynamics. –1983. –

(1). – Р. 13–28.

Sherer M. The self-efficacy scale: construction and validation /

M. Sherer, J.E. Maddux, B. Mercandante, S. Prentice-Dunn,

B. Jacobs, R. Rogers // Psychological reports. – 1982. –

Vol. 51. – P.663–671.

Urdan T. Self-efficacy beliefs of adolescents / T. Urdan,

F. Pajares. – Information Age Publishing, Greenwich, 2006. –

p.

##submission.downloads##

Як цитувати

Бондарчук, О. (2019). Організаційно-професійні особливості самоефективності керівників освітніх організацій. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (27). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%p