Організаційно-професійні особливості самоефективності керівників освітніх організацій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pKeywords:
керівник освітньої організації, організаційна культура, самоефективність, адхократична культура, кланова культура, ринкова культура, ієрархічна культура, тип навчального закладу.Abstract
У статті наведено результати емпіричного дослідження організаційно-професійних особливостей само- ефективності керівників освітніх організацій. Досліджено самоефективність керівників освітніх організацій. Виявлено недостатній рівень само- ефективності для переважної більшості управлінців. Встановлено, що соціальна самоефективність жінок-управлінців вища, ніж у чоловіків. Визначено особливості самоефективності керівників освітніх організацій залежно від стажу управлінської діяльності, типу навчального закладу та орієнтації на певний тип організаційної культури. За результатами дисперсійного аналізу констатовано, що зі збільшенням стажу роботи управлінців їх самоефективність стає менша, особливо у керівників чоловічої статі. Виявлено, що самоефективність керівників закладів нового типу вища ніж у керівників традиційних навчальних закладів. Виявлено переважну орієнтацію керівників на консервативні типи організаційної культури, особливо керівників традиційних загальноосвітніх навчальних закладів. Показано, що кількість керівників, орієнтованих на консервативні типи організаційної культури в майбутньому, зростає. Визначено особливості самоефективності керівників освітніх організацій залежно від їх орієнтації на певний тип організаційної культури. Констатовано вищий рівень самоефективності у керівників освітніх організацій, які орієнтовані на прогресивний тип організаційної культури, особливо в управлінців чоловічої статі. Визнано доцільність сприяння розвитку самоефективності управлінців в умовах післядипломної освіти.
References
Бандура А. Теория социального научения / Альберт Бандура; пер. с англ. – СПб. : Евразия, 2000. – 320 с.
Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І. Бондарчук. – К. : Наук. світ, 2008. – 318 с.
Бояринцева А. В. Мотивационно-когнитивные характеристики личности молодого предпринимателя : дис.... канд.
психол. наук : 19.00.01 / A. B. Бояринцева. – М., 1995. –
с.
Гибсон Дж. Л. Организации: поведение, структура,
процессы : учебник для вузов / Джеймс Л. Гибсон, Джон
Иванцевич, Джеймс Х. Доннелл-мл. ; пер. с англ. –
М. :Инфра-М, 2000. – 662 с. – (Унив. учеб.).
Деркач А.А. Акмеология: учеб. пособие / А. А. Деркач,
В. Г. Зазыкин. – СПб. : Питер, 2003. – 256 с.
Занковский А. Организационная психология: учеб. пособие
для вузов / А. Занковский. – 2-е изд. – М. : Флинта: МПСИ,
– 648 с.
Камерон К. Диагностика и изменение организационной
культуры / К. Камерон, Р. Куинн; пер. с англ.; под ред.
И. В. Андреевой. – СПб. : Питер, 2001. – 320 с.
Карамушка Л. М. «Прогресивні» та «консервативні» типи
організаційної культури: порівняльний аналіз організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів
традиційного та інноваційного типів / Л. М. Карамушка,
А. М. Шевченко // Актуальні проблеми психології : зб. наук.
праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. – Алчевськ : ЛАДО, 2014. – С. 15–20.
Карамушка Л. М. Психологія освітнього менеджменту :
навч. посібник / Л. М. Карамушка. – К. : Либідь, 2004. –
с.
Ладанов И. А. Социокультура организации / И. А. Ладанов // Организационное поведение : [хрестоматия] / [ред.-
сост. Д. Я. Райгородский]. – Самара : Бахрах-М, 2006. –
С. 120–168).
Майерс Д. Социальная психология / Д. Майерс ; пер. с англ.
В. Гаврилова, С. Шпак, С. Меленовской [и др.]. – СПб. : Питер Ком, 1998. – С. 225–267.
Серкіс Ж. В. Про організаційну культуру закладу освіти / Ж. В. Серкіс // Практична психологія та соціальна робота. – № 9 – 10. – 2002. – С. 4–9.
Шевченко А. М. Психологічні особливості розвитку організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів :
автореф…канд. психол н. : спец. : 19.00.10 – організаційна
психологія; економічна психологія/ А. М. Шевченко; Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. – К.,
– 20 с.
Ghafoor А. Mediating role of creative self-efficacy / Azka
Ghafoor, Tahir Masood Qureshi, Hassan Rasool Azeemi and
Syed Tahir Hijazi // African Journal of Business Management. –
– Vol. 5(27). – P. 11093–11103.
Harris Р. Р. Managing Cultural Differences / Р. Р Harris,
К. Т. Moran, S.V. Moran. – Oxford : Butterworth-Heinemann,
– 600 p.
Schein E. H. The Role of the Founder in Creating Organizational
Culture / E. H. Schein //Organizational Dynamics. –1983. –
(1). – Р. 13–28.
Sherer M. The self-efficacy scale: construction and validation /
M. Sherer, J.E. Maddux, B. Mercandante, S. Prentice-Dunn,
B. Jacobs, R. Rogers // Psychological reports. – 1982. –
Vol. 51. – P.663–671.
Urdan T. Self-efficacy beliefs of adolescents / T. Urdan,
F. Pajares. – Information Age Publishing, Greenwich, 2006. –
p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

