Психологічні особливості формування позитивної навчальної мотивації студентів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pКлючові слова:
навчальна мотивація, рівні навчальної мотивації, мотиви, предмет, класифікація, дисципліни.Анотація
У статті проведено аналіз наукових досліджень з питань пошуку та відбору пріоритетних мотивів, визначення оптимальної структури мотиваційної сфери студента та викладача; мотивів вступу до вищого навчального закладу, джерел мотивації, стійкості навчальної мотивації студента, мотивації педагогічної діяльності викладача. Детально розглянуто проблему недостатньої мотивації студентів медичної психології до навчання. Проаналізовано структуру мотивів, охарактеризовано різні рівні навчальної мотивації студентів. Доведено, що в основі формування позитивної мотивації до отримання фахових знань студентів лежать дві основні мотиваційні складові – мотивація студента до оволодіння знаннями та мотивація педагогічної діяльності викладача. Встановлено, що деякі студенти медико-психологічного факультету мають недостатню мотивацію на оволодіння фаховими знаннями та вміннями, готові ігнорувати непрофільні предмети. Подано шляхи підвищення навчальної мотивації студентів до вивчення «непрофільної» дисципліни педіатрії. Доведено, що система підвищення мотивації до навчання ґрунтується на систематичній роботі викладачів кафедри з покращення рівня фахової та педагогічної кваліфікації, ширшого залучення студентів до наукової роботи з подальшою презентацією своїх результатів, а також роботи і навчання в позаурочний час під контролем викладача з об’єктивним оцінюванням набутих знань та умінь. Саме тісна співпраця викладача і студента в аудиторній та позааудиторній роботі, високий фаховий рівень викладання з використанням інноваційних методів навчання складають резерв для підвищення мотивації студентів до навчання.
Посилання
Вершинська О. Б. Проблеми формування навчальної мотивації студентів ВНЗ / О. Б. Вершинська. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://tme.umo.edu.ua/docs/Dod/1_2010/ VERSHYNSKA.pdf.
Гавриленко О. Формування мотивації до професійної діяльності з застосуванням ІКТ / О. Гавриленко // Витоки
педагогічної майстерності. – Вип. 10 – Полтава, 2012. –
с.
Гилюн О. В. Освітні мотивації студентської молоді / О. В. Гилюн // Грані: наук.-теорет. і громад.-політ. альманах / Дніпропетр. нац. ун-т ім. О. Гончара; Центр соц.-політ. досл. –
Д., – 2012. – № 1 (81). – С. 102–104.
Дзюбко Л. Мотивація навчальної діяльності як психолого-педагогічна проблема / Л. Дзюбко, Л. Гриценюк //
Психолінгвістика. – 2009. – Вип. 4. – С. 33–43 : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/
psling_2009_4_5.pdf.
Колесник Ю. М. Якість підготовки фахівців – головна складова Болонського процесу / Ю. М. Колесник, Ю. М. Нерянов,
В. М. Компанієць // Медична освіта. –2011. – № 2. – С. 71–
Михайличенко В. Є. Роль мотивації навчально-пізнавальної діяльності у формуванні професійної спрямованості студентів / В. Є. Михайличенко, В. В. Полянська // Педагогіка
формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній
школах: зб. наук. пр. / Класич. приват. ун-т. – Запоріжжя, –
– Вип.17 (70). – С. 320–327.
Онуфрієва Л. А. Дослідження теоретичних основ мотивації професійної діяльності педагога / Л. А. Онуфрієва,
С. О. Ренке // Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць
Кам’янець-Подільського національного університету імені
Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН
України / За ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Вип.
– Кам’янець-Подільський : Аксіома, – 2011. – С. 196–
Пантелеймоненко Ю. А. Педагогічні умови розвитку у
студентів мотивації навчання / Ю. А. Пантелеймоненко,
І. С. Тодорова. – 2012. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://dspace.uccu.org.ua/ handle/123456789/531.
Панчишин С. Конкурентоспроможність робочої сили у відкритій господарській системі України / С. Панчишин, О. Сахарська // Вісник Львівського університету. Серія екон. –
– Вип. 41. – С. 3–7.
Підгородецька В. М. Проблема формування мотивації навчальної діяльності студентів / В. М. Підгородецька //
Научный прогресс на рубеже тысячелетий: материалы
II международной научно-практической конференции,
-15 июня 2007 г. – Днепропетровск : Наука и образование. –
– Т. 9. – С. 23–26.
Черняк Н. О. Формування мотивації студентів до навчання у ВНЗ / Н. О. Черняк. – 2013. [Електронний ресурс].
Режим доступу: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/bitstream/
/2618/1/Черняк.pdf.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.