Психологічні особливості формування позитивної навчальної мотивації студентів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pKeywords:
навчальна мотивація, рівні навчальної мотивації, мотиви, предмет, класифікація, дисципліни.Abstract
У статті проведено аналіз наукових досліджень з питань пошуку та відбору пріоритетних мотивів, визначення оптимальної структури мотиваційної сфери студента та викладача; мотивів вступу до вищого навчального закладу, джерел мотивації, стійкості навчальної мотивації студента, мотивації педагогічної діяльності викладача. Детально розглянуто проблему недостатньої мотивації студентів медичної психології до навчання. Проаналізовано структуру мотивів, охарактеризовано різні рівні навчальної мотивації студентів. Доведено, що в основі формування позитивної мотивації до отримання фахових знань студентів лежать дві основні мотиваційні складові – мотивація студента до оволодіння знаннями та мотивація педагогічної діяльності викладача. Встановлено, що деякі студенти медико-психологічного факультету мають недостатню мотивацію на оволодіння фаховими знаннями та вміннями, готові ігнорувати непрофільні предмети. Подано шляхи підвищення навчальної мотивації студентів до вивчення «непрофільної» дисципліни педіатрії. Доведено, що система підвищення мотивації до навчання ґрунтується на систематичній роботі викладачів кафедри з покращення рівня фахової та педагогічної кваліфікації, ширшого залучення студентів до наукової роботи з подальшою презентацією своїх результатів, а також роботи і навчання в позаурочний час під контролем викладача з об’єктивним оцінюванням набутих знань та умінь. Саме тісна співпраця викладача і студента в аудиторній та позааудиторній роботі, високий фаховий рівень викладання з використанням інноваційних методів навчання складають резерв для підвищення мотивації студентів до навчання.
References
Вершинська О. Б. Проблеми формування навчальної мотивації студентів ВНЗ / О. Б. Вершинська. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://tme.umo.edu.ua/docs/Dod/1_2010/ VERSHYNSKA.pdf.
Гавриленко О. Формування мотивації до професійної діяльності з застосуванням ІКТ / О. Гавриленко // Витоки
педагогічної майстерності. – Вип. 10 – Полтава, 2012. –
с.
Гилюн О. В. Освітні мотивації студентської молоді / О. В. Гилюн // Грані: наук.-теорет. і громад.-політ. альманах / Дніпропетр. нац. ун-т ім. О. Гончара; Центр соц.-політ. досл. –
Д., – 2012. – № 1 (81). – С. 102–104.
Дзюбко Л. Мотивація навчальної діяльності як психолого-педагогічна проблема / Л. Дзюбко, Л. Гриценюк //
Психолінгвістика. – 2009. – Вип. 4. – С. 33–43 : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/
psling_2009_4_5.pdf.
Колесник Ю. М. Якість підготовки фахівців – головна складова Болонського процесу / Ю. М. Колесник, Ю. М. Нерянов,
В. М. Компанієць // Медична освіта. –2011. – № 2. – С. 71–
Михайличенко В. Є. Роль мотивації навчально-пізнавальної діяльності у формуванні професійної спрямованості студентів / В. Є. Михайличенко, В. В. Полянська // Педагогіка
формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній
школах: зб. наук. пр. / Класич. приват. ун-т. – Запоріжжя, –
– Вип.17 (70). – С. 320–327.
Онуфрієва Л. А. Дослідження теоретичних основ мотивації професійної діяльності педагога / Л. А. Онуфрієва,
С. О. Ренке // Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць
Кам’янець-Подільського національного університету імені
Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН
України / За ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Вип.
– Кам’янець-Подільський : Аксіома, – 2011. – С. 196–
Пантелеймоненко Ю. А. Педагогічні умови розвитку у
студентів мотивації навчання / Ю. А. Пантелеймоненко,
І. С. Тодорова. – 2012. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://dspace.uccu.org.ua/ handle/123456789/531.
Панчишин С. Конкурентоспроможність робочої сили у відкритій господарській системі України / С. Панчишин, О. Сахарська // Вісник Львівського університету. Серія екон. –
– Вип. 41. – С. 3–7.
Підгородецька В. М. Проблема формування мотивації навчальної діяльності студентів / В. М. Підгородецька //
Научный прогресс на рубеже тысячелетий: материалы
II международной научно-практической конференции,
-15 июня 2007 г. – Днепропетровск : Наука и образование. –
– Т. 9. – С. 23–26.
Черняк Н. О. Формування мотивації студентів до навчання у ВНЗ / Н. О. Черняк. – 2013. [Електронний ресурс].
Режим доступу: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/bitstream/
/2618/1/Черняк.pdf.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.