Особливості впливу гендерних стереотипів на розвиток обдарованої особистості в юності

Автор(и)

  • О.А. Кривопишина

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25p

Ключові слова:

гендерні стереотипи, обдаровані особистості, андрогінність, маскулінність, фемінність, креативність, емпатія, дивергентне мислення, творча уява.

Анотація

У статті подано результати емпіричного дослідження психологічних особливостей впливу гендерних стереотипів на розвиток обдарованої особистості в юності. За результатами теоретичного аналізу з’ясовано: гендерні стереотипи формуються протягом онтогенезу особистості, яскраво маніфестують у юнацькому віці (після 15-16 років); найкраще особистість має можливість розвинути власний потенціал, коли стереотипізація мінімальна і рівень гендерних стереотипів низький. Експериментально виявлено: андрогінність більш характерна для обдарованих особистостей старшого юнацького віку (21-23 роки);зниження рівня вираженості гендерних стереотипів призводить до збільшення рівня андрогінії в обдарованих особистостей; у старшому юнацькому віці творча особистість прагне самоактуалізації, намагається позбутися суспільних обмежень, цьому сприяє низький рівень стереотипізації та високий рівень креативності. Визначено рівень кореляційної залежності між андрогінністю та рівнем розвитку творчої уяви, дивергентного мислення, мотивації до успіху, самопізнання, потреби в пізнанні, креативності обдарованої особистості юнацького віку. Зроблено висновок: збільшення рівня андрогінності призводить до збільшення рівня креативності; гендерні стереотипи негативно впливають на прояви креативності; особистість без суттєвих гендерних стереотипів краще адаптується до новостворених умов суспільства, більш гнучко реагує на зміни, отже, проявляє більше творчості, креативності у власній діяльності. Доведено наявність кореляції між рівнем андрогінності та рівнем розвитку структурних складових обдарованої особистості в юності.

Посилання

Буракова М.М. Маскулинность и феминность: конструирование «настоящих» мужчин и женщин / М.М. Буракова //

Иной взгляд. Международный альманах гендерных исследований. – Март 2000. – С.18–21.

Введение в гендерные исследования. Ч. I : Учебное пособие /

Под ред. И.А.Жеребкиной. – Х. : ХЦГИ, 2001, СПб. : Изд-во

«Алетейя», 2001. – 278 с.

Войтюк А.С. К вопросу о гендерных различиях // Персонал. – 2001. – №3. – С. 35–38.

Воронина О.А. Теоретико-методологические основы гендерных исследований // Теория и методология гендерных исследований. Курс лекций / Под общ. ред. О.А.Ворониной. –

М. : МЦГИ – МВШСЭНМФФ, 2001. – 232 с.

Гендерные разночтения : Материалы IV межвузовской конференции молодых исследователей «Гендерные отношения

в современном обществе: глобальное и локальное»(22-23

октября 2004 г.) / Отв. ред. М.В.Рабжаева. – СПб., 2005. –

с.

Кочарян А.С. Личность и половая роль (симптомокомплекс маскулинности / фемининности в норме и паталогии) /

А.С. Кочарян. – Х. : Основа, 1996. – 188 с.

Либин А.В. Дифференциальная психология: на пересечении европейских, российских и американских традиций /

А.В. Либин. – М. : Эксмо, 2006. – 544 с.

Онацький В.М. Спостереження як засіб вивчення академічно обдарованих дітей / В.М. Онацький // Обдарована дитина. – 2002. – №5. – С. 44–54.

Практикум по гендерной психологии / под ред.

И.С.Клециной. – СПб. : Питер, 2003. – 388 c.

##submission.downloads##

Як цитувати

Кривопишина, О. (2019). Особливості впливу гендерних стереотипів на розвиток обдарованої особистості в юності. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (27). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%p