Особливості впливу гендерних стереотипів на розвиток обдарованої особистості в юності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pKeywords:
гендерні стереотипи, обдаровані особистості, андрогінність, маскулінність, фемінність, креативність, емпатія, дивергентне мислення, творча уява.Abstract
У статті подано результати емпіричного дослідження психологічних особливостей впливу гендерних стереотипів на розвиток обдарованої особистості в юності. За результатами теоретичного аналізу з’ясовано: гендерні стереотипи формуються протягом онтогенезу особистості, яскраво маніфестують у юнацькому віці (після 15-16 років); найкраще особистість має можливість розвинути власний потенціал, коли стереотипізація мінімальна і рівень гендерних стереотипів низький. Експериментально виявлено: андрогінність більш характерна для обдарованих особистостей старшого юнацького віку (21-23 роки);зниження рівня вираженості гендерних стереотипів призводить до збільшення рівня андрогінії в обдарованих особистостей; у старшому юнацькому віці творча особистість прагне самоактуалізації, намагається позбутися суспільних обмежень, цьому сприяє низький рівень стереотипізації та високий рівень креативності. Визначено рівень кореляційної залежності між андрогінністю та рівнем розвитку творчої уяви, дивергентного мислення, мотивації до успіху, самопізнання, потреби в пізнанні, креативності обдарованої особистості юнацького віку. Зроблено висновок: збільшення рівня андрогінності призводить до збільшення рівня креативності; гендерні стереотипи негативно впливають на прояви креативності; особистість без суттєвих гендерних стереотипів краще адаптується до новостворених умов суспільства, більш гнучко реагує на зміни, отже, проявляє більше творчості, креативності у власній діяльності. Доведено наявність кореляції між рівнем андрогінності та рівнем розвитку структурних складових обдарованої особистості в юності.
References
Буракова М.М. Маскулинность и феминность: конструирование «настоящих» мужчин и женщин / М.М. Буракова //
Иной взгляд. Международный альманах гендерных исследований. – Март 2000. – С.18–21.
Введение в гендерные исследования. Ч. I : Учебное пособие /
Под ред. И.А.Жеребкиной. – Х. : ХЦГИ, 2001, СПб. : Изд-во
«Алетейя», 2001. – 278 с.
Войтюк А.С. К вопросу о гендерных различиях // Персонал. – 2001. – №3. – С. 35–38.
Воронина О.А. Теоретико-методологические основы гендерных исследований // Теория и методология гендерных исследований. Курс лекций / Под общ. ред. О.А.Ворониной. –
М. : МЦГИ – МВШСЭНМФФ, 2001. – 232 с.
Гендерные разночтения : Материалы IV межвузовской конференции молодых исследователей «Гендерные отношения
в современном обществе: глобальное и локальное»(22-23
октября 2004 г.) / Отв. ред. М.В.Рабжаева. – СПб., 2005. –
с.
Кочарян А.С. Личность и половая роль (симптомокомплекс маскулинности / фемининности в норме и паталогии) /
А.С. Кочарян. – Х. : Основа, 1996. – 188 с.
Либин А.В. Дифференциальная психология: на пересечении европейских, российских и американских традиций /
А.В. Либин. – М. : Эксмо, 2006. – 544 с.
Онацький В.М. Спостереження як засіб вивчення академічно обдарованих дітей / В.М. Онацький // Обдарована дитина. – 2002. – №5. – С. 44–54.
Практикум по гендерной психологии / под ред.
И.С.Клециной. – СПб. : Питер, 2003. – 388 c.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

