Особливості регулятивно-процесуальної складової розвитку рефлексії вчителів

Автор(и)

  • Т.В. Палько

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25p

Ключові слова:

рефлексія, розвиток рефлексії, дієвість розвитку рефлексії, учитель, загальноосвітній навчальний заклад, післядипломна педагогічна освіта, рефлексивність, ретроспективна рефлексія, ситуативна (актуальна) рефлексія, проспективна рефлексія, рефлексія спілкування та взаємодії з іншими людьми.

Анотація

У статті наведено результати емпіричного дослідження регулятивно-процесуальної складової розвитку рефлексії вчителів за критерієм «дієвість». Визначено емпіричні референти регулятивно-процесуальної складової розвитку рефлексії: вміння та навички здійснення рефлексії у діяльності вчителя; рефлексивність; самоконтроль у міжособистісній взаємодії; саморозвиток рефлексії в умовах післядипломної освіти. Виявлено низький рівень рефлексивності, самоконтролю у міжособистісній взаємодії, а також умінь і навичок здійснення рефлексії у професійній діяльності у половини досліджуваних учителів. Констатовано недостатню рефлексивну активність частини педагогів в умовах післядипломної освіти щодо вивчення себе і своєї професійної компетентності; аналізу своїх почуттів і досвіду опанування нових знань тощо. Установлено гендерно-вікові особливості розвитку рефлексії вчителів: жінки мають дещо вищий, ніж чоловіки, рівні розвитку рефлексії, особливо старші за віком. Визначено відмінності у розвитку рефлексії вчителів залежно від організаційно-професійних чинників. Зокрема, вищий рівень розвитку рефлексії за критерієм «дієвість» виявлено у вчителів початкових класів, порівняно з учителями суспільно-гуманітарних і природничо-математичних дисциплін. Показано, що особливо чітко такі відмінності прослідковуються у вміннях і навичках учителів застосовувати рефлексію при розв’язанні проблемних ситуацій професійної діяльності. Зроблено висновок про доцільність сприяння розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти в спеціально організованому інтерактивному навчанні з урахуванням професійного досвіду вчителів.

Посилання

Ананьев Б. Г. Психология и проблемы человекознания :

избр. психол. труды / Борис Герасимович Ананьев ; [под ред.

А. А. Бодалева]. – М. ; Воронеж, 1996. – 384 с. – (Психологи

отечества : избр. психолог. труды : в 70 т.)

Балл Г. А. Психология в рациогуманистической перспективе : избр. труды / Георгий Александрович Балл. – К. : Основа, 2006. – 408 с.

Бех І. Д. Психологічні механізми сходження до особистості

до духовних цінностей / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2011. – № 2. – С. 37–44.

Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І. Бондарчук. – К. : Науковий світ, 2008. – 318 с.

Бююль А. SPSS: искусство обработки информации. Анализ

статистических данных и восстановление скрытых закономерностей / Ахим Бююль, Петер Цефель; пер. с нем. – СПб. :

ДиаСофтЮП, 2002. — 608 с.

Варбан М. Ю. Рефлексія професійного становлення в студентські роки: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд.

психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія; історія

психології» / М. Ю. Варбан. – К., 1998. – 21 с.

Волканевский С. В. Рефлексивность как детерминанта синдрома «психического выгорания» личности : автореф…

канд. психол. н. : 19.00.03 – психология труда; инженерная

психология; эргономика / С. В. Волканевский; ГОУ ВПО

«Ярославский государственный университет им. П. Г. Демидова». – Ярославль, 2010. – 26 с.

Вульфов Б. З. Педагогика рефлексии / Б. З. Вульфов,

В. Н. Харькин. – М. : Магистр, 2001. – 112 с.

Карпов А. В. Психология рефлексии / А. В. Карпов,

И. М. Скитяева. – М. : Ин-т психологии РАН, 2002. –

с.

Климов Е. А. Психология профессионала : изб. психол.

труды / Евгений Александрович Климов. – М. ; Воронеж :

Ин-т практической психологии ; МОДЭК, 1996. – 400 с.

Лефевр В. А. «Непостижимая» эффективность математики в

исследовании рефлексии / В. А. Лефевр // Вопросы психологии. – 1990. – № 7. – С. 51–58.

Максименко С. Д. Професійне становлення молодого учителя : навч. посіб. для студ. пед. вузів / С. Д. Максименко,

Т. Д. Щербан. – Ужгород : Закарпаття, 1998. – 105 с.

Марусинець М. Професійна рефлексія майбутнього вчителя

початкових класів: теорія та практика формування : монографія / М. М. Марусинець. – У., 2012. – 378 с.

Машбиц Е. И. Психологические основы управления учебной деятельностью / Ефим Израилевич Машбиц. – К. : Вища

школа, 1987. – 224 с.

Метаева В.А. Развитие профессиональной рефлексии в последипломном образовании: методология, теория, практика: дис. …доктора пед. наук : 13.00.08 / Валентина Александровна Метаева. – Екатеринбург, 2006. – 357 с.

Найдьонов М. І. Проблема суб’єкта в рефлексивній психології / М. І. Найдьонов // Людина. Суб’єкт. Вчинок :

філософсько-психоло гічні студії / [за заг. ред. В. О. Татенка]. – К. : Либідь, 2006. – С. 197–230.

Палько Т. В. Психологічна програма розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти / Т. В. Палько // Актуальні проблеми психології : зб.

наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН

України. – Т. 1; за ред. С. Д. Максименко, Л. М. Карамушки. – 2014.– Вип. 41. – С. 56–62.

Семенов И. Н. Рефлексивная психология и педагогика творческого мышления / Н. И. Семенов, С. Ю. Степанов. – Запорожье, 1992.

Семиченко В. А. Психологія педагогічної діяльності : навч.

посібник / Валентина Анатоліївна Семиченко. – К. : Вища

школа, 2004. – 335 с.

Сластенин В. А. Рефлексивная культура учителя как

субъекта педагогической деятельности / В. А. Сластенин,

В. К. Елисеев // Педагогическое образование и наука. –

– № 5. – С. 37–42.

Смірнова Я. Особливості розвитку професійної рефлексії вихователя дошкільного навчального закладу в системі післядипломної педагогічної освіти / Я. Смірнова : [Електронний

ресурс]. – Режим доступу http://www.ird.npu.edu.ua/files/

smirnova.pdf.

Щедровицкий Г. П. Мышление. Понимание. Рефлексия / Георгий Петрович Щедровицкий. – М. : Наследие

ММК, 2005. – 800 с.

Янчук В. А. Введение в современную социальную психологию / В. А. Янчук. – Мн. : АСАР, 2005. – 768 с.

Korthagen F. Levels in reflection: core reflection as a

means to enhance professional growth / F. Korthagen,

А. Vasalos // Teachers and Teaching: theory and practice. –

– 11 (1). – Р. 47–71.

##submission.downloads##

Як цитувати

Палько, Т. (2019). Особливості регулятивно-процесуальної складової розвитку рефлексії вчителів. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (27). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%p