Особливості регулятивно-процесуальної складової розвитку рефлексії вчителів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pКлючові слова:
рефлексія, розвиток рефлексії, дієвість розвитку рефлексії, учитель, загальноосвітній навчальний заклад, післядипломна педагогічна освіта, рефлексивність, ретроспективна рефлексія, ситуативна (актуальна) рефлексія, проспективна рефлексія, рефлексія спілкування та взаємодії з іншими людьми.Анотація
У статті наведено результати емпіричного дослідження регулятивно-процесуальної складової розвитку рефлексії вчителів за критерієм «дієвість». Визначено емпіричні референти регулятивно-процесуальної складової розвитку рефлексії: вміння та навички здійснення рефлексії у діяльності вчителя; рефлексивність; самоконтроль у міжособистісній взаємодії; саморозвиток рефлексії в умовах післядипломної освіти. Виявлено низький рівень рефлексивності, самоконтролю у міжособистісній взаємодії, а також умінь і навичок здійснення рефлексії у професійній діяльності у половини досліджуваних учителів. Констатовано недостатню рефлексивну активність частини педагогів в умовах післядипломної освіти щодо вивчення себе і своєї професійної компетентності; аналізу своїх почуттів і досвіду опанування нових знань тощо. Установлено гендерно-вікові особливості розвитку рефлексії вчителів: жінки мають дещо вищий, ніж чоловіки, рівні розвитку рефлексії, особливо старші за віком. Визначено відмінності у розвитку рефлексії вчителів залежно від організаційно-професійних чинників. Зокрема, вищий рівень розвитку рефлексії за критерієм «дієвість» виявлено у вчителів початкових класів, порівняно з учителями суспільно-гуманітарних і природничо-математичних дисциплін. Показано, що особливо чітко такі відмінності прослідковуються у вміннях і навичках учителів застосовувати рефлексію при розв’язанні проблемних ситуацій професійної діяльності. Зроблено висновок про доцільність сприяння розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти в спеціально організованому інтерактивному навчанні з урахуванням професійного досвіду вчителів.
Посилання
Ананьев Б. Г. Психология и проблемы человекознания :
избр. психол. труды / Борис Герасимович Ананьев ; [под ред.
А. А. Бодалева]. – М. ; Воронеж, 1996. – 384 с. – (Психологи
отечества : избр. психолог. труды : в 70 т.)
Балл Г. А. Психология в рациогуманистической перспективе : избр. труды / Георгий Александрович Балл. – К. : Основа, 2006. – 408 с.
Бех І. Д. Психологічні механізми сходження до особистості
до духовних цінностей / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2011. – № 2. – С. 37–44.
Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І. Бондарчук. – К. : Науковий світ, 2008. – 318 с.
Бююль А. SPSS: искусство обработки информации. Анализ
статистических данных и восстановление скрытых закономерностей / Ахим Бююль, Петер Цефель; пер. с нем. – СПб. :
ДиаСофтЮП, 2002. — 608 с.
Варбан М. Ю. Рефлексія професійного становлення в студентські роки: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд.
психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія; історія
психології» / М. Ю. Варбан. – К., 1998. – 21 с.
Волканевский С. В. Рефлексивность как детерминанта синдрома «психического выгорания» личности : автореф…
канд. психол. н. : 19.00.03 – психология труда; инженерная
психология; эргономика / С. В. Волканевский; ГОУ ВПО
«Ярославский государственный университет им. П. Г. Демидова». – Ярославль, 2010. – 26 с.
Вульфов Б. З. Педагогика рефлексии / Б. З. Вульфов,
В. Н. Харькин. – М. : Магистр, 2001. – 112 с.
Карпов А. В. Психология рефлексии / А. В. Карпов,
И. М. Скитяева. – М. : Ин-т психологии РАН, 2002. –
с.
Климов Е. А. Психология профессионала : изб. психол.
труды / Евгений Александрович Климов. – М. ; Воронеж :
Ин-т практической психологии ; МОДЭК, 1996. – 400 с.
Лефевр В. А. «Непостижимая» эффективность математики в
исследовании рефлексии / В. А. Лефевр // Вопросы психологии. – 1990. – № 7. – С. 51–58.
Максименко С. Д. Професійне становлення молодого учителя : навч. посіб. для студ. пед. вузів / С. Д. Максименко,
Т. Д. Щербан. – Ужгород : Закарпаття, 1998. – 105 с.
Марусинець М. Професійна рефлексія майбутнього вчителя
початкових класів: теорія та практика формування : монографія / М. М. Марусинець. – У., 2012. – 378 с.
Машбиц Е. И. Психологические основы управления учебной деятельностью / Ефим Израилевич Машбиц. – К. : Вища
школа, 1987. – 224 с.
Метаева В.А. Развитие профессиональной рефлексии в последипломном образовании: методология, теория, практика: дис. …доктора пед. наук : 13.00.08 / Валентина Александровна Метаева. – Екатеринбург, 2006. – 357 с.
Найдьонов М. І. Проблема суб’єкта в рефлексивній психології / М. І. Найдьонов // Людина. Суб’єкт. Вчинок :
філософсько-психоло гічні студії / [за заг. ред. В. О. Татенка]. – К. : Либідь, 2006. – С. 197–230.
Палько Т. В. Психологічна програма розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти / Т. В. Палько // Актуальні проблеми психології : зб.
наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН
України. – Т. 1; за ред. С. Д. Максименко, Л. М. Карамушки. – 2014.– Вип. 41. – С. 56–62.
Семенов И. Н. Рефлексивная психология и педагогика творческого мышления / Н. И. Семенов, С. Ю. Степанов. – Запорожье, 1992.
Семиченко В. А. Психологія педагогічної діяльності : навч.
посібник / Валентина Анатоліївна Семиченко. – К. : Вища
школа, 2004. – 335 с.
Сластенин В. А. Рефлексивная культура учителя как
субъекта педагогической деятельности / В. А. Сластенин,
В. К. Елисеев // Педагогическое образование и наука. –
– № 5. – С. 37–42.
Смірнова Я. Особливості розвитку професійної рефлексії вихователя дошкільного навчального закладу в системі післядипломної педагогічної освіти / Я. Смірнова : [Електронний
ресурс]. – Режим доступу http://www.ird.npu.edu.ua/files/
smirnova.pdf.
Щедровицкий Г. П. Мышление. Понимание. Рефлексия / Георгий Петрович Щедровицкий. – М. : Наследие
ММК, 2005. – 800 с.
Янчук В. А. Введение в современную социальную психологию / В. А. Янчук. – Мн. : АСАР, 2005. – 768 с.
Korthagen F. Levels in reflection: core reflection as a
means to enhance professional growth / F. Korthagen,
А. Vasalos // Teachers and Teaching: theory and practice. –
– 11 (1). – Р. 47–71.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.