Особливості регулятивно-процесуальної складової розвитку рефлексії вчителів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pKeywords:
рефлексія, розвиток рефлексії, дієвість розвитку рефлексії, учитель, загальноосвітній навчальний заклад, післядипломна педагогічна освіта, рефлексивність, ретроспективна рефлексія, ситуативна (актуальна) рефлексія, проспективна рефлексія, рефлексія спілкування та взаємодії з іншими людьми.Abstract
У статті наведено результати емпіричного дослідження регулятивно-процесуальної складової розвитку рефлексії вчителів за критерієм «дієвість». Визначено емпіричні референти регулятивно-процесуальної складової розвитку рефлексії: вміння та навички здійснення рефлексії у діяльності вчителя; рефлексивність; самоконтроль у міжособистісній взаємодії; саморозвиток рефлексії в умовах післядипломної освіти. Виявлено низький рівень рефлексивності, самоконтролю у міжособистісній взаємодії, а також умінь і навичок здійснення рефлексії у професійній діяльності у половини досліджуваних учителів. Констатовано недостатню рефлексивну активність частини педагогів в умовах післядипломної освіти щодо вивчення себе і своєї професійної компетентності; аналізу своїх почуттів і досвіду опанування нових знань тощо. Установлено гендерно-вікові особливості розвитку рефлексії вчителів: жінки мають дещо вищий, ніж чоловіки, рівні розвитку рефлексії, особливо старші за віком. Визначено відмінності у розвитку рефлексії вчителів залежно від організаційно-професійних чинників. Зокрема, вищий рівень розвитку рефлексії за критерієм «дієвість» виявлено у вчителів початкових класів, порівняно з учителями суспільно-гуманітарних і природничо-математичних дисциплін. Показано, що особливо чітко такі відмінності прослідковуються у вміннях і навичках учителів застосовувати рефлексію при розв’язанні проблемних ситуацій професійної діяльності. Зроблено висновок про доцільність сприяння розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти в спеціально організованому інтерактивному навчанні з урахуванням професійного досвіду вчителів.
References
Ананьев Б. Г. Психология и проблемы человекознания :
избр. психол. труды / Борис Герасимович Ананьев ; [под ред.
А. А. Бодалева]. – М. ; Воронеж, 1996. – 384 с. – (Психологи
отечества : избр. психолог. труды : в 70 т.)
Балл Г. А. Психология в рациогуманистической перспективе : избр. труды / Георгий Александрович Балл. – К. : Основа, 2006. – 408 с.
Бех І. Д. Психологічні механізми сходження до особистості
до духовних цінностей / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2011. – № 2. – С. 37–44.
Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І. Бондарчук. – К. : Науковий світ, 2008. – 318 с.
Бююль А. SPSS: искусство обработки информации. Анализ
статистических данных и восстановление скрытых закономерностей / Ахим Бююль, Петер Цефель; пер. с нем. – СПб. :
ДиаСофтЮП, 2002. — 608 с.
Варбан М. Ю. Рефлексія професійного становлення в студентські роки: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд.
психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія; історія
психології» / М. Ю. Варбан. – К., 1998. – 21 с.
Волканевский С. В. Рефлексивность как детерминанта синдрома «психического выгорания» личности : автореф…
канд. психол. н. : 19.00.03 – психология труда; инженерная
психология; эргономика / С. В. Волканевский; ГОУ ВПО
«Ярославский государственный университет им. П. Г. Демидова». – Ярославль, 2010. – 26 с.
Вульфов Б. З. Педагогика рефлексии / Б. З. Вульфов,
В. Н. Харькин. – М. : Магистр, 2001. – 112 с.
Карпов А. В. Психология рефлексии / А. В. Карпов,
И. М. Скитяева. – М. : Ин-т психологии РАН, 2002. –
с.
Климов Е. А. Психология профессионала : изб. психол.
труды / Евгений Александрович Климов. – М. ; Воронеж :
Ин-т практической психологии ; МОДЭК, 1996. – 400 с.
Лефевр В. А. «Непостижимая» эффективность математики в
исследовании рефлексии / В. А. Лефевр // Вопросы психологии. – 1990. – № 7. – С. 51–58.
Максименко С. Д. Професійне становлення молодого учителя : навч. посіб. для студ. пед. вузів / С. Д. Максименко,
Т. Д. Щербан. – Ужгород : Закарпаття, 1998. – 105 с.
Марусинець М. Професійна рефлексія майбутнього вчителя
початкових класів: теорія та практика формування : монографія / М. М. Марусинець. – У., 2012. – 378 с.
Машбиц Е. И. Психологические основы управления учебной деятельностью / Ефим Израилевич Машбиц. – К. : Вища
школа, 1987. – 224 с.
Метаева В.А. Развитие профессиональной рефлексии в последипломном образовании: методология, теория, практика: дис. …доктора пед. наук : 13.00.08 / Валентина Александровна Метаева. – Екатеринбург, 2006. – 357 с.
Найдьонов М. І. Проблема суб’єкта в рефлексивній психології / М. І. Найдьонов // Людина. Суб’єкт. Вчинок :
філософсько-психоло гічні студії / [за заг. ред. В. О. Татенка]. – К. : Либідь, 2006. – С. 197–230.
Палько Т. В. Психологічна програма розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти / Т. В. Палько // Актуальні проблеми психології : зб.
наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН
України. – Т. 1; за ред. С. Д. Максименко, Л. М. Карамушки. – 2014.– Вип. 41. – С. 56–62.
Семенов И. Н. Рефлексивная психология и педагогика творческого мышления / Н. И. Семенов, С. Ю. Степанов. – Запорожье, 1992.
Семиченко В. А. Психологія педагогічної діяльності : навч.
посібник / Валентина Анатоліївна Семиченко. – К. : Вища
школа, 2004. – 335 с.
Сластенин В. А. Рефлексивная культура учителя как
субъекта педагогической деятельности / В. А. Сластенин,
В. К. Елисеев // Педагогическое образование и наука. –
– № 5. – С. 37–42.
Смірнова Я. Особливості розвитку професійної рефлексії вихователя дошкільного навчального закладу в системі післядипломної педагогічної освіти / Я. Смірнова : [Електронний
ресурс]. – Режим доступу http://www.ird.npu.edu.ua/files/
smirnova.pdf.
Щедровицкий Г. П. Мышление. Понимание. Рефлексия / Георгий Петрович Щедровицкий. – М. : Наследие
ММК, 2005. – 800 с.
Янчук В. А. Введение в современную социальную психологию / В. А. Янчук. – Мн. : АСАР, 2005. – 768 с.
Korthagen F. Levels in reflection: core reflection as a
means to enhance professional growth / F. Korthagen,
А. Vasalos // Teachers and Teaching: theory and practice. –
– 11 (1). – Р. 47–71.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.