Ціннісні орієнтації як складова життєвих стратегій особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pКлючові слова:
ціннісні орієнтації, життєві цінності, структура особистості, професійна спрямованість, активність особистості.Анотація
Проведене дослідження дозволило визначити, що стратегії входять в систему орієнтування разом з системами вольового рішення, мотивації, контролю, а система орієнтування, в свою чергу, виконує функцію рефлексії життя відносно його смислу, цінностей, норм. Встановлено, що життєві цінності і потреби, які знаходяться в певній ієрархії, впливають на людину, детермінуючи її поведінку; регуляція поведінки є однією з функцій цінностей. Даний факт виступає як закономірний результат самої діалектики життя людини, перебудови її взаємовідношень зі світом і, перш за все, з іншими людьми; ті чи інші цінності актуалізуються в результаті зміни внутрішніх умов. Визначено, що поняття «життєвих стратегій» включає такі феномени як: 1) спосіб життя, який входить в систему орієнтування за допомогою механізмів сприймання та інтуїції і характеризує емоційну сторону людського життя; 2) смисл життя – цілісне уявлення про фундаментальні основи життя; 3) життєві цінності – виступають як система ідей і переконань особистості відносно повноцінного життя, що сформувалася під впливом культурних традицій, зразків та ідеалів; 4) життєві норми – вимоги до змісту і якості життя, а також стандарти оцінки життєвих подій. Складовими стратегій особистості виступають перцептивні, смисложиттєві, ціннісні, нормативні і цільові орієнтації, які формуються в процесі розвитку особистості і обумовлені специфікою суспільства, в якому особистість розвивається. Зроблено висновок про те, що для реалізації тієї чи іншої системи цінностей необхідна суспільно-політична активність особистості. Процес формування цінностей є соціальним за своєю природою, тісно пов’язаний з характером діяльності та її процесуальними характеристиками, опосередкований спілкуванням індивіда з індивідом, процес формування цінностей відображає смисложиттєву активність особистості (формування ідеалів).
Посилання
Алексеева В.Г. Ценностные ориентации как фактор жизнедеятельности и развития личности / В.Г.Алексеева // Психологический журнал. – 1984. – Т. 5. – №5. – C. 63–70.
Альбуханова-Славская К.А. Стратегия жизни / К.А. Альбуханова-Славская. – М., 1991. – 290 с.
Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання : Науково-метод. посібник / І.Д.Бех. – К. : ІЗМН, 1998. – 204 с.
Болотiна В.Ю. Моральнi цiнностi пiдростаючого поколiння /
В.Ю.Болотіна // Цiнностi освiти i виховання / За заг. ред.
О.В.Сухомлинської. – К., 1997. – С. 19–21.
Братусь Б.С. Аномалии личности / Б.С.Братусь. – М. :
Мысль, 1988. – 301 с.
Буткiвська Т.В. Проблема цiнностей у соцiалiзацiї
особистостi / Т.В.Бутківська // Цiнностi освiти i виховання / за заг. ред. О.В.Сухомлинської. – К., 1997. – C. 27–31.
Водзинская В.В. Понятие установки, отношения, ценностных ориентаций в социологическом исследовании /
В.В.Водзинская // Философия науки. – 1968. – №2. – C. 48–
Здравомыслов А.Г. Отношение к труду и ценностные ориентации личности / А.Г. Здравомыслов, В.А. Ядов // Сб. Социология в СССР. – М. : Мысль, 1995. – Т. 2. – C. 196–205.
Козелецький Ю. Человек многомерный (психологическое
эссе) / Ю. Козелецкий. – К.: Лыбидь, 1991. – 288 с.
Круглов Б.С. Методика изучения особенностей формирования ценностных ориентаций / Б.С.Круглов // Диагностическая и коррекционная работа школьного психолога. – М. :
Издательство АПН СССР,1987. – C.80–89.
Мясищев В.Н. Основные проблемы и современное состояние
психологии отношений человека / В.Р.Мясищев // Психологическая наука / Под ред. Б.Г.Ананьева. – М. : АПН, 1960. – Т. 2. – C. 110–125.
Резник Т.Е. Жизненные стратегии личности / Т.Е.Резник,
Ю.М.Резник // Социологические исследования. – 1995. –
№12. – С. 100–105.
Роменець В.А. Проблеми життєвого шляху людини в
iсторiї психологiї / В.А.Роменець // «Круглий стiл»
фiлософiв,психологiв i соцiологiв «Життєвий шлях особи».–
Фiлософська думка. – 1982. – №1. – С. 18–20.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии /
С.Л.Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1974. – 424 с.
Саморегулирование и прогнозирование социального поведения личности / Под ред. В.А.Ядова. – Л. : Наука, 1979. –
с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.