Ціннісні орієнтації як складова життєвих стратегій особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pKeywords:
ціннісні орієнтації, життєві цінності, структура особистості, професійна спрямованість, активність особистості.Abstract
Проведене дослідження дозволило визначити, що стратегії входять в систему орієнтування разом з системами вольового рішення, мотивації, контролю, а система орієнтування, в свою чергу, виконує функцію рефлексії життя відносно його смислу, цінностей, норм. Встановлено, що життєві цінності і потреби, які знаходяться в певній ієрархії, впливають на людину, детермінуючи її поведінку; регуляція поведінки є однією з функцій цінностей. Даний факт виступає як закономірний результат самої діалектики життя людини, перебудови її взаємовідношень зі світом і, перш за все, з іншими людьми; ті чи інші цінності актуалізуються в результаті зміни внутрішніх умов. Визначено, що поняття «життєвих стратегій» включає такі феномени як: 1) спосіб життя, який входить в систему орієнтування за допомогою механізмів сприймання та інтуїції і характеризує емоційну сторону людського життя; 2) смисл життя – цілісне уявлення про фундаментальні основи життя; 3) життєві цінності – виступають як система ідей і переконань особистості відносно повноцінного життя, що сформувалася під впливом культурних традицій, зразків та ідеалів; 4) життєві норми – вимоги до змісту і якості життя, а також стандарти оцінки життєвих подій. Складовими стратегій особистості виступають перцептивні, смисложиттєві, ціннісні, нормативні і цільові орієнтації, які формуються в процесі розвитку особистості і обумовлені специфікою суспільства, в якому особистість розвивається. Зроблено висновок про те, що для реалізації тієї чи іншої системи цінностей необхідна суспільно-політична активність особистості. Процес формування цінностей є соціальним за своєю природою, тісно пов’язаний з характером діяльності та її процесуальними характеристиками, опосередкований спілкуванням індивіда з індивідом, процес формування цінностей відображає смисложиттєву активність особистості (формування ідеалів).
References
Алексеева В.Г. Ценностные ориентации как фактор жизнедеятельности и развития личности / В.Г.Алексеева // Психологический журнал. – 1984. – Т. 5. – №5. – C. 63–70.
Альбуханова-Славская К.А. Стратегия жизни / К.А. Альбуханова-Славская. – М., 1991. – 290 с.
Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання : Науково-метод. посібник / І.Д.Бех. – К. : ІЗМН, 1998. – 204 с.
Болотiна В.Ю. Моральнi цiнностi пiдростаючого поколiння /
В.Ю.Болотіна // Цiнностi освiти i виховання / За заг. ред.
О.В.Сухомлинської. – К., 1997. – С. 19–21.
Братусь Б.С. Аномалии личности / Б.С.Братусь. – М. :
Мысль, 1988. – 301 с.
Буткiвська Т.В. Проблема цiнностей у соцiалiзацiї
особистостi / Т.В.Бутківська // Цiнностi освiти i виховання / за заг. ред. О.В.Сухомлинської. – К., 1997. – C. 27–31.
Водзинская В.В. Понятие установки, отношения, ценностных ориентаций в социологическом исследовании /
В.В.Водзинская // Философия науки. – 1968. – №2. – C. 48–
Здравомыслов А.Г. Отношение к труду и ценностные ориентации личности / А.Г. Здравомыслов, В.А. Ядов // Сб. Социология в СССР. – М. : Мысль, 1995. – Т. 2. – C. 196–205.
Козелецький Ю. Человек многомерный (психологическое
эссе) / Ю. Козелецкий. – К.: Лыбидь, 1991. – 288 с.
Круглов Б.С. Методика изучения особенностей формирования ценностных ориентаций / Б.С.Круглов // Диагностическая и коррекционная работа школьного психолога. – М. :
Издательство АПН СССР,1987. – C.80–89.
Мясищев В.Н. Основные проблемы и современное состояние
психологии отношений человека / В.Р.Мясищев // Психологическая наука / Под ред. Б.Г.Ананьева. – М. : АПН, 1960. – Т. 2. – C. 110–125.
Резник Т.Е. Жизненные стратегии личности / Т.Е.Резник,
Ю.М.Резник // Социологические исследования. – 1995. –
№12. – С. 100–105.
Роменець В.А. Проблеми життєвого шляху людини в
iсторiї психологiї / В.А.Роменець // «Круглий стiл»
фiлософiв,психологiв i соцiологiв «Життєвий шлях особи».–
Фiлософська думка. – 1982. – №1. – С. 18–20.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии /
С.Л.Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1974. – 424 с.
Саморегулирование и прогнозирование социального поведения личности / Под ред. В.А.Ядова. – Л. : Наука, 1979. –
с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.