Вплив сім’ї на розвиток різновікових взаємин дітей
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pКлючові слова:
міжособистісні взаємини, різновікові взаємини, віковий статус, вікова позиція, позиція старшого, позиція молодшого, особистісний розвиток.Анотація
У статті висвітлено результати теоретичних та експериментальних досліджень проблеми взаємин дітей різного віку у сім’ї. Встановлено, що розвиток особистості дитини залежить від характеру її взаємин з іншими людьми. Взаємини з дітьми різного віку та з дорослими можуть як сприяти реалізації потенційних можливостей особистості, так і блокувати цей процес. Враховуючи важливість міжособистісних взаємин дитини в процесі розвитку її особистості, постає проблема з’ясування особливостей оптимальних взаємин дитини з оточуючими людьми та їх формування у процесі спілкування й спільної діяльності. Внаслідок недостатньої кількості психологічних досліджень взаємин між учнями різного віку в шкільному середовищі, досліджено вплив сім’ї на розвиток різновікових взаємин дітей. Проаналізовано протилежні точки зору педагогів і психологів на позицію дитини як старшого чи молодшого серед братів і сестер. Встановлено, що позиція дитини серед братів і сестер як старшого чи молодшого має як переваги, так і недоліки, які можуть несприятливо позначитися на формуванні особистості. Показано, що конфлікти у взаєминах між дітьми в сім’ї породжують дефіцит емоційного тепла й утруднюють формування соціальних зв’язків у дорослому віці, а позитивні взаємини між братами і сестрами прогнозують успішну соціалізацію та зменшують ризик виникнення соціальних проблем у майбутньому. Доведено, що провідну роль у формуванні взаємин дітей різного віку відіграють близькі дорослі, насамперед батьки і вчителі. Досліджено, що досвід різновікових взаємин, отриманих дитиною у сім’ї, хоча й не гарантує дитині успішність різновікових контактів, усе ж таки формує готовність до такого роду взаємин і поза сімейним колом.
Посилання
Адлер А. Воспитание детей. Взаимодействие полов / Альфред Адлер; [пер. с нем.] – СПб. : Академ. проект, 1997. –
с.
Берк Л. Развитие ребенка / Л.Берк; пер. с англ.; ред.
Л.Винокурова. – СПб. : Питер, 2006. – С. 954 – 962.
Буянов М.И. Ребёнок из неблагополучной семьи : Записки
детского психиатра : Книга для учителей и родителей / Михаил Иванович Буянов. – М. : Просвещение, 1988. – 207 с.
Гиппенрейтер Ю.Б. Общаться с ребенком. Как? / Юлия Борисовна Гиппенрейтер – М. : Книга, 1996. – 163 с.
Дідук І. А. Специфіка взаємин між рідними братами та сестрами / І.А.Дідук // Психологія : [зб. наук. праць]. – К. :
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 1999. – Вип. 3(6). –
С. 181–190.
Думитрашку Т. И. Факторы формирования ребёнка в многодетной семье : автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогическая и возрастная психология»/ Т.И. Думитрашку. – К., 1992. –16 с.
Кволс К. Радость воспитания. Как воспитывать детей без наказания / Кетрин Кволс. – СПб. : ИД Весь, 2004. – 288 с.
Клаус Г. Введение в дифференциальную психологию учения / Г.Клаус; пер. с нем.; ред. И. В.Равич-Щербо. – М. : Педагогика, 1987. – 176 с.
Кон И.С. Ребенок и общество / Игорь Семенович Кон. – М. :
Наука, 1988. – 269 с.
Пашукова Т.И. Влияние факторов семейного воспитания и
особенностей общения на эгоцентрическую направленность
подростков / Т.И. Пашукова // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського
національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / за ред.
С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 9. – Кам’янецьПодільський : Аксіома, 2010. – С.275–284.
Пеньковська Н.А. Сім’я формує самооцінку дитини /
Н.А. Пеньковська // Дошкільне виховання. – 2002. – №6. –
С.16–19.
Приходько Ю.О. Формування позитивних взаємин у дитячому колективі / Юлія Олексіївна Приходько. – К. : Радянська
школа, 1987. – 127 с.
Руссо Жан Жак. Юлия, или Новая Элоиза / Жан Жак Руссо
пер. с франц.; ред. В.Дынник, Л.Пинский. – М. : Художественная литература, 1968. – С. 523.
Спок Б. Разговор с матерью: книга о воспитании / Б. Спок. –
М. : Политиздат, 1990. – С. 129–132.
Степанов В.Г. Психология трудных школьников / В.Г. Степанов. – М. : Республика, 1996. – С. 211.
Фромм Э. Душа человека / Эрих Фромм; пер. с англ.; ред.
С.Игнатенко. – М. : Республика, 1992. – 430 с.
Шаграева О.А. Детская психология : Теоретический и практический курс : Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Ольга Аркадьевна Шаграева. – М. : Гуманит. изд.цетр
ВЛАДОС, 2001. – 368 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.