Вплив сім’ї на розвиток різновікових взаємин дітей
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pKeywords:
міжособистісні взаємини, різновікові взаємини, віковий статус, вікова позиція, позиція старшого, позиція молодшого, особистісний розвиток.Abstract
У статті висвітлено результати теоретичних та експериментальних досліджень проблеми взаємин дітей різного віку у сім’ї. Встановлено, що розвиток особистості дитини залежить від характеру її взаємин з іншими людьми. Взаємини з дітьми різного віку та з дорослими можуть як сприяти реалізації потенційних можливостей особистості, так і блокувати цей процес. Враховуючи важливість міжособистісних взаємин дитини в процесі розвитку її особистості, постає проблема з’ясування особливостей оптимальних взаємин дитини з оточуючими людьми та їх формування у процесі спілкування й спільної діяльності. Внаслідок недостатньої кількості психологічних досліджень взаємин між учнями різного віку в шкільному середовищі, досліджено вплив сім’ї на розвиток різновікових взаємин дітей. Проаналізовано протилежні точки зору педагогів і психологів на позицію дитини як старшого чи молодшого серед братів і сестер. Встановлено, що позиція дитини серед братів і сестер як старшого чи молодшого має як переваги, так і недоліки, які можуть несприятливо позначитися на формуванні особистості. Показано, що конфлікти у взаєминах між дітьми в сім’ї породжують дефіцит емоційного тепла й утруднюють формування соціальних зв’язків у дорослому віці, а позитивні взаємини між братами і сестрами прогнозують успішну соціалізацію та зменшують ризик виникнення соціальних проблем у майбутньому. Доведено, що провідну роль у формуванні взаємин дітей різного віку відіграють близькі дорослі, насамперед батьки і вчителі. Досліджено, що досвід різновікових взаємин, отриманих дитиною у сім’ї, хоча й не гарантує дитині успішність різновікових контактів, усе ж таки формує готовність до такого роду взаємин і поза сімейним колом.
References
Адлер А. Воспитание детей. Взаимодействие полов / Альфред Адлер; [пер. с нем.] – СПб. : Академ. проект, 1997. –
с.
Берк Л. Развитие ребенка / Л.Берк; пер. с англ.; ред.
Л.Винокурова. – СПб. : Питер, 2006. – С. 954 – 962.
Буянов М.И. Ребёнок из неблагополучной семьи : Записки
детского психиатра : Книга для учителей и родителей / Михаил Иванович Буянов. – М. : Просвещение, 1988. – 207 с.
Гиппенрейтер Ю.Б. Общаться с ребенком. Как? / Юлия Борисовна Гиппенрейтер – М. : Книга, 1996. – 163 с.
Дідук І. А. Специфіка взаємин між рідними братами та сестрами / І.А.Дідук // Психологія : [зб. наук. праць]. – К. :
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 1999. – Вип. 3(6). –
С. 181–190.
Думитрашку Т. И. Факторы формирования ребёнка в многодетной семье : автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогическая и возрастная психология»/ Т.И. Думитрашку. – К., 1992. –16 с.
Кволс К. Радость воспитания. Как воспитывать детей без наказания / Кетрин Кволс. – СПб. : ИД Весь, 2004. – 288 с.
Клаус Г. Введение в дифференциальную психологию учения / Г.Клаус; пер. с нем.; ред. И. В.Равич-Щербо. – М. : Педагогика, 1987. – 176 с.
Кон И.С. Ребенок и общество / Игорь Семенович Кон. – М. :
Наука, 1988. – 269 с.
Пашукова Т.И. Влияние факторов семейного воспитания и
особенностей общения на эгоцентрическую направленность
подростков / Т.И. Пашукова // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського
національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / за ред.
С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 9. – Кам’янецьПодільський : Аксіома, 2010. – С.275–284.
Пеньковська Н.А. Сім’я формує самооцінку дитини /
Н.А. Пеньковська // Дошкільне виховання. – 2002. – №6. –
С.16–19.
Приходько Ю.О. Формування позитивних взаємин у дитячому колективі / Юлія Олексіївна Приходько. – К. : Радянська
школа, 1987. – 127 с.
Руссо Жан Жак. Юлия, или Новая Элоиза / Жан Жак Руссо
пер. с франц.; ред. В.Дынник, Л.Пинский. – М. : Художественная литература, 1968. – С. 523.
Спок Б. Разговор с матерью: книга о воспитании / Б. Спок. –
М. : Политиздат, 1990. – С. 129–132.
Степанов В.Г. Психология трудных школьников / В.Г. Степанов. – М. : Республика, 1996. – С. 211.
Фромм Э. Душа человека / Эрих Фромм; пер. с англ.; ред.
С.Игнатенко. – М. : Республика, 1992. – 430 с.
Шаграева О.А. Детская психология : Теоретический и практический курс : Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Ольга Аркадьевна Шаграева. – М. : Гуманит. изд.цетр
ВЛАДОС, 2001. – 368 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.