Особистісні риси працівника в ефективному функціонуванні
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pКлючові слова:
ефективність, індивідуальні риси, функціонування, діяльність, вибір, особистість, працівник, рівень компетенції.Анотація
Автор статті розглядає поняття особистості, описує роль індивідуальних рис у виборі професії, вказує на існування багатьох різноманітних моделей індивідуальності, однак стверджує, що немає однозначної дефініції цього поняття. Автор підкреслює, що людина володіє подібним набором особистісних рис, однак в різних осіб вони набираютьрізної інтенсивності. У статті описуються деякі ознаки, якими повинна керуватися хороша людина, працівник. Дослідник ставить питання про сутність поняття «компетентний працівник» і презентує читачеві ряд дефініцій, які повинні допомогти у формулюванні визначення і дати відповідь на вищезгадане питання. Автор підкреслює ті ознаки компетенції працівника, які направлені на соціальне середовище, і ті ознаки, що відіграють значущу роль в роботі. Особливу роль у виконанні роботи відіграє асертивність (тобто здатність людини відстоювати свою точку зору, не порушуючи моральних прав іншої людини), що наділяє повагою себе та інших осіб, відкритість, що має ознаки толерантності по відношенню до двозначного змісту, інтелігентність, що дозволяє правильно приймати інформацію. Згадані групи індивідуальних рис є важливою умовою функціонування творчого таланту. Кожна з вищезгаданих ознак має інший вплив і по-різному діє на працівника, а також використовується на іншому етапі творчої діяльності. Для того, щоб вправно і мудро їх використовувати в роботі потрібна насамперед відкритість, в той час як незалежність відіграє значущу роль в момент генерації якогось задуму чи ідеї. Лише у третьому порядку в працівника з’являється наполегливість, що має вплив на його творчий процес, незважаючи на перешкоди, з якими він зустрічається. Окрім вище- згаданих ознак, автор вказує на інші риси, важливі у функціонуванні працівника: чесність, правоту, моральність, саможертовність, витривалість, лояльність, впевненість у своїх силах. Риси характеру працівника в конкретній роботі свідчать про нього самого,вказують на те, ким і яким він є працівником. Зауважимо, що більшість згаданих у статті рис відносяться до кращого пристосовування до життєвих змін у сучасному світі. Стосується це також змін, які відбуваються у світі, так званої, заробітчанської міграції. Слід пам’ятати, що відповідно пристосовані життєві вміння мають великий вплив на вибір роботи і вибір займаних посад.
Посилання
Aleksandrowicz J. Zaburzenia nerwicowe, zaburzenia osobowości i zachowanie dorosłych (według ICD-10) / J. Aleksandrowicz. – Psychologia, diagnostyka, leczenie, Kraków,
Anleytner J. Edukacja i kierowanie kapitału ludzkiego [w:] /
J. Anleytner. – Polityka społeczna red. Kuzynowski A.,
Warszawa, 2002.
Aronson E. Człowiek istota społeczna / E. Aronson. – Warszawa,
Bańka A. Psychologiczne doradztwo karier / A. Bańka. –
Poznań, 2006.
Hall Lindzey. Teorie osobowości / Lindzey Hall. – Warszawa,
Korach R. Typy osobowości a funkcjonowanie w pracy, www.
onepress.pl/pliki.osobowość_a_praca.pdf.
Koral J. Wykształcenie a rynek pracy, [w:] / J. Koral Zeszyty
Naukowe UR, 2006.
Król-Fijewska M. Trening asertywności / M. Król-Fijewska. –
Warszawa, 1993.
Matczak A. Kwestionariusz kompetencji społecznych / A. Matczak. – Podręcznik, Warszawa, 2001.
Mellibruda J. Ja, ty, my. Psychologiczne możliwości ulepszania
kontaktów międzyludzkich / J. Mellibruda. – Warszawa, 2003.
Oleś M. Asertywność u dzieci / M. Oleś. – Lublin, 1998.
Sęk A. Rola asertywność w kształtowaniu zdrowia psychicznego /
A. Sęk // Ustalenia teoretyczne i metodologiczne. «Przegląd
Psychologiczny» nr 3, 1988.
Skażyńska K. Spostrzeganie ludzi / K. Skażyńska. – Warszawa,
Starostka E. Kompetencje społeczne, a możliwości inter personalne, www. psychologia.net.pl.
Walkowska W. Polityka społeczna. Zarys wykładówa.wybranych problemów, red. Frackiewicz L., Katowice 2002.
Wilusz J. Teorie pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy /
J. Wilusz Kraków 2009.
Wilusz J. Psychologizowana wersja kompetencji stałych
indywidualnych cech osobowości i jej wykorzystanie przy
wyborze zawodu, [w:] / J. Wilusz // Kształcenie zawodowe:
pedagogika i psychologia, nr III, Częstochowa, Kijów, 2001.
Wilusz J. Relacje między procesem przystosowania zawodowego a strukturą osobowości osoby przystosowującej się,
[w:] / J. Wilusz // Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychologia. Rocznik polsko – ukraiński i ukraińsko – polski. T. 4,
Częstochowa, Kijów, 2003.
www. trainingfactory.eu.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.