Особистісні риси працівника в ефективному функціонуванні
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
ефективність, індивідуальні риси, функціонування, діяльність, вибір, особистість, працівник, рівень компетенції.Abstract
Автор статті розглядає поняття особистості, описує роль індивідуальних рис у виборі професії, вказує на існування багатьох різноманітних моделей індивідуальності, однак стверджує, що немає однозначної дефініції цього поняття. Автор підкреслює, що людина володіє подібним набором особистісних рис, однак в різних осіб вони набираютьрізної інтенсивності. У статті описуються деякі ознаки, якими повинна керуватися хороша людина, працівник. Дослідник ставить питання про сутність поняття «компетентний працівник» і презентує читачеві ряд дефініцій, які повинні допомогти у формулюванні визначення і дати відповідь на вищезгадане питання. Автор підкреслює ті ознаки компетенції працівника, які направлені на соціальне середовище, і ті ознаки, що відіграють значущу роль в роботі. Особливу роль у виконанні роботи відіграє асертивність (тобто здатність людини відстоювати свою точку зору, не порушуючи моральних прав іншої людини), що наділяє повагою себе та інших осіб, відкритість, що має ознаки толерантності по відношенню до двозначного змісту, інтелігентність, що дозволяє правильно приймати інформацію. Згадані групи індивідуальних рис є важливою умовою функціонування творчого таланту. Кожна з вищезгаданих ознак має інший вплив і по-різному діє на працівника, а також використовується на іншому етапі творчої діяльності. Для того, щоб вправно і мудро їх використовувати в роботі потрібна насамперед відкритість, в той час як незалежність відіграє значущу роль в момент генерації якогось задуму чи ідеї. Лише у третьому порядку в працівника з’являється наполегливість, що має вплив на його творчий процес, незважаючи на перешкоди, з якими він зустрічається. Окрім вище- згаданих ознак, автор вказує на інші риси, важливі у функціонуванні працівника: чесність, правоту, моральність, саможертовність, витривалість, лояльність, впевненість у своїх силах. Риси характеру працівника в конкретній роботі свідчать про нього самого,вказують на те, ким і яким він є працівником. Зауважимо, що більшість згаданих у статті рис відносяться до кращого пристосовування до життєвих змін у сучасному світі. Стосується це також змін, які відбуваються у світі, так званої, заробітчанської міграції. Слід пам’ятати, що відповідно пристосовані життєві вміння мають великий вплив на вибір роботи і вибір займаних посад.
References
Aleksandrowicz J. Zaburzenia nerwicowe, zaburzenia osobowości i zachowanie dorosłych (według ICD-10) / J. Aleksandrowicz. – Psychologia, diagnostyka, leczenie, Kraków,
Anleytner J. Edukacja i kierowanie kapitału ludzkiego [w:] /
J. Anleytner. – Polityka społeczna red. Kuzynowski A.,
Warszawa, 2002.
Aronson E. Człowiek istota społeczna / E. Aronson. – Warszawa,
Bańka A. Psychologiczne doradztwo karier / A. Bańka. –
Poznań, 2006.
Hall Lindzey. Teorie osobowości / Lindzey Hall. – Warszawa,
Korach R. Typy osobowości a funkcjonowanie w pracy, www.
onepress.pl/pliki.osobowość_a_praca.pdf.
Koral J. Wykształcenie a rynek pracy, [w:] / J. Koral Zeszyty
Naukowe UR, 2006.
Król-Fijewska M. Trening asertywności / M. Król-Fijewska. –
Warszawa, 1993.
Matczak A. Kwestionariusz kompetencji społecznych / A. Matczak. – Podręcznik, Warszawa, 2001.
Mellibruda J. Ja, ty, my. Psychologiczne możliwości ulepszania
kontaktów międzyludzkich / J. Mellibruda. – Warszawa, 2003.
Oleś M. Asertywność u dzieci / M. Oleś. – Lublin, 1998.
Sęk A. Rola asertywność w kształtowaniu zdrowia psychicznego /
A. Sęk // Ustalenia teoretyczne i metodologiczne. «Przegląd
Psychologiczny» nr 3, 1988.
Skażyńska K. Spostrzeganie ludzi / K. Skażyńska. – Warszawa,
Starostka E. Kompetencje społeczne, a możliwości inter personalne, www. psychologia.net.pl.
Walkowska W. Polityka społeczna. Zarys wykładówa.wybranych problemów, red. Frackiewicz L., Katowice 2002.
Wilusz J. Teorie pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy /
J. Wilusz Kraków 2009.
Wilusz J. Psychologizowana wersja kompetencji stałych
indywidualnych cech osobowości i jej wykorzystanie przy
wyborze zawodu, [w:] / J. Wilusz // Kształcenie zawodowe:
pedagogika i psychologia, nr III, Częstochowa, Kijów, 2001.
Wilusz J. Relacje między procesem przystosowania zawodowego a strukturą osobowości osoby przystosowującej się,
[w:] / J. Wilusz // Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychologia. Rocznik polsko – ukraiński i ukraińsko – polski. T. 4,
Częstochowa, Kijów, 2003.
www. trainingfactory.eu.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.