Проблема діагностики емоційного інтелекту
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pКлючові слова:
алекситимія, діагностика, емоційний інтелект, конвергентна валідність, кореляційний аналіз, модель емоційного інтелекту, опитувальники, тести-завдання.Анотація
Статтю присвячено вивченню проблеми діагностики емоційного інтелекту. Зроблено акцент на існуванні двох груп підходів до розуміння емоційного інтелекту. У рамках змішаних моделей і моделей характеристик емоційний інтелект виступає як складне утворення, що включає як когнітивні здібності, так і особистісні риси. Представники моделей здібностей інтерпретують емоційний інтелект як суто когнітивну здібність. Відповідно зазначеним підходам визначено дві групи методик для з’ясування рівня розвитку емоційного інтелекту: тести-завдання та опитувальники. Опитувальники, як правило, використовують вчені, які трактують емоційний інтелект як особистісну рису; тестам-завданням надають перевагу дослідники, які розуміють емоційний інтелект як когнітивну здібність особистості. Здійснено аналіз особливостей застосування вказаних методик. Висвітлено результати проведеного дослідження рівня розвитку емоційного інтелекту та його компонентів із застосуванням таких методик як тест Дж. Мейєра, П. Селовея, Д. Карузо та опитувальник «Емоційний інтелект» Д.В. Люсіна. Встановлено, що респондентам бракує вміння ідентифікувати емоції (як власні, так і емоції інших), а також використовувати знання про емоції для збільшення своєї особистісної ефективності. Представлено результати кореляційного аналізу отриманих даних. За допомогою використання Торонтської алекситимічної шкали доведено конвергентну валідність використаних методик. Підтверджено припущення про те, що як тести-завдання, так і опитувальники на визначення рівня емоційного інтелекту вимірюють один і той самий конструкт. Обґрунтовано доцільність комплексної діагностики емоційного інтелекту шляхом використання різних методичних підходів.
Посилання
Гоулман Д. Эмоциональный интеллект / Дэниел Гоулман;
пер. с англ. А.П. Исаевой. – М. : ACT МОСКВА ; Владимир :
ВКТ, 2009. – 478 с.
Куценко Я.М. Емоційний інтелект: проблеми діагностики /
Я.М. Куценко // Проблеми сучасної психології. – 2011. –
Випуск 14. – С. 417-426.
Люсин Д.В. Современные представления об эмоциональном
интеллекте // Социальный интеллект: теория, измерение,
исследования / Под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. – М. :
Институт психологии РАН, 2004. – С. 29-36.
Манойлова М.А. Акмеологическое развитие эмоционального
интеллекта учителей и студентов педагогических учебных
заведений : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.13 / Марина
Алексеевна Манойлова. – СПб, 2004. – 265 с.
Матвеева Л.Г. Психодиагностика социального и эмоционального интеллекта / Л.Г. Матвеева // Психология в
изменяющемся мире: развитие, адаптация, творчество :
Материалы научно-практической конференции факультета
психологии ЮУрГУ/ Отв. ред. Н.А. Батурин. – Челябинск:
Изд-во ЮУрГУ, 2007.
Одинцова В.В. Психометрический анализ методики
«Эмоциональный интеллект-2»: [Электронный ресурс]. –
HR-Лаборатория Human Technologies. – Режим доступа :
URL: http://www.ht.ru/tests/bank/annrtf/emiq2.php. – Название с экрана.
Робертс Р.Д. Эмоциональный интеллект: проблемы теории, измерения и применения на практике / Р.Д. Робертс,
Дж. Мэттьюс, М. Зайднер, Д.В. Люсин // Психология.
Журнал Высшей школы экономики. – Т. 1. – № 4. – 2004. –
С. 326.
Сергиенко Е.А. Тест Дж. Мэйера, П. Селовея, Д. Карузо
«Эмоциональный интеллект» (MSCEIT v.2.0.) : Руководство/ Е.А. Сергиенко, И.И. Ветрова. – М. : Изд-во «Институт
психологии РАН», 2010. – 176 с.
Солодкова Т.И. Эмоциональный интеллект как личностный
ресурс преодоления синдрома выгорания и его развитие у
педагогов : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Татьяна
Ивановна Солодкова. – Иркутск, 2011. – 160 с.
Социальный и эмоциональный интеллект: От процессов к
измерениям / Под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. – М. :
Изд-во «Институт психологии РАН», 2009. – C. 350.
Степанов И.С. Психологические условия формирования
эмоционального интеллекта личности : на примере лиц, занимающихся управленческой деятельностью : автореф. дис. на
соискание научн. степени канд. психол. наук : спец. 19.00.01
«Общая психология, психология личности, история психологии» / И.С. Степанов. – Новосибирск, 2010. – 25 с.
Фетискин Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н.П. Фетискин,
В.В. Козлов, Г.М. Мануйлов. – М., 2005. – с. 57-59.
Філіпова І. Емоційний інтелект як засіб успішної самореалізації / І. Філіпова // Соціальна психологія : Український
науковий журнал. –2007. – № 4. – С. 68-79.
Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence
(ESI) / R. Bar-On // Psicothema. – 2006. – № 18 – РР. 13-25.
Boyatzis R. Emotional Competence Inventory (ECI) /
R. Boyatzis, D. Goleman, Hay/McBer. – in Dann, 2001.
Mayer J.D. Models of emotional intelligence / J.D. Mayer,
P. Salovey, D. Caruso; R. Sternberg. Handbook of Intelligence. – Cambridge : Cambridge University Press, 2000. – рр.
-420.
P.R. van der Merwe Measuring emotional intelligence (EQ): a
construct comparison between the Bar-On EQ-i and the OPQ32i
EI report / P.R. van der Merwe, S. Coetzee, M. de Beer // Southern
African Business Review. – 2005. – № 9(2). – рр. 34-50.
Petrides K.V. Trait Emotional Intelligence Theory /
K.V. Petrides // Industrial and Organizational Psychology. –
– № 3. – рр. 136-139.
Robert K. Cooper, EQ inteligencia emocionalna w organizacii i
zarzadzaniu / Robert K. Cooper, Ayman Sawaf. – Warszawa,
– 423 s.
Salovey P. Emotional intelligence / P. Salovey, J.D. Mayer //
Imagination, Cognition and Personality. – 1990. – № 9. –
РР. 185-211.
Salovey P. Emotional intelligence / P. Salovey., B.T. DetweilerBedell, J.B. Detweiler-Bedell, J. D. Mayer; In M. Lewis,
J.M. Haviland-Jones & L.F. Barrett (Eds.). Handbook of
emotions (3rd ed.,). – New York : The Guilford Press, 2008. –
pp. 533-547.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.