Проблема діагностики емоційного інтелекту

Authors

  • Л.О. Колісник

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25p

Keywords:

алекситимія, діагностика, емоційний інтелект, конвергентна валідність, кореляційний аналіз, модель емоційного інтелекту, опитувальники, тести-завдання.

Abstract

Статтю присвячено вивченню проблеми діагностики емоційного інтелекту. Зроблено акцент на існуванні двох груп підходів до розуміння емоційного інтелекту. У рамках змішаних моделей і моделей характеристик емоційний інтелект виступає як складне утворення, що включає як когнітивні здібності, так і особистісні риси. Представники моделей здібностей інтерпретують емоційний інтелект як суто когнітивну здібність. Відповідно зазначеним підходам визначено дві групи методик для з’ясування рівня розвитку емоційного інтелекту: тести-завдання та опитувальники. Опитувальники, як правило, використовують вчені, які трактують емоційний інтелект як особистісну рису; тестам-завданням надають перевагу дослідники, які розуміють емоційний інтелект як когнітивну здібність особистості. Здійснено аналіз особливостей застосування вказаних методик. Висвітлено результати проведеного дослідження рівня розвитку емоційного інтелекту та його компонентів із застосуванням таких методик як тест Дж. Мейєра, П. Селовея, Д. Карузо та опитувальник «Емоційний інтелект» Д.В. Люсіна. Встановлено, що респондентам бракує вміння ідентифікувати емоції (як власні, так і емоції інших), а також використовувати знання про емоції для збільшення своєї особистісної ефективності. Представлено результати кореляційного аналізу отриманих даних. За допомогою використання Торонтської алекситимічної шкали доведено конвергентну валідність використаних методик. Підтверджено припущення про те, що як тести-завдання, так і опитувальники на визначення рівня емоційного інтелекту вимірюють один і той самий конструкт. Обґрунтовано доцільність комплексної діагностики емоційного інтелекту шляхом використання різних методичних підходів.

References

Гоулман Д. Эмоциональный интеллект / Дэниел Гоулман;

пер. с англ. А.П. Исаевой. – М. : ACT МОСКВА ; Владимир :

ВКТ, 2009. – 478 с.

Куценко Я.М. Емоційний інтелект: проблеми діагностики /

Я.М. Куценко // Проблеми сучасної психології. – 2011. –

Випуск 14. – С. 417-426.

Люсин Д.В. Современные представления об эмоциональном

интеллекте // Социальный интеллект: теория, измерение,

исследования / Под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. – М. :

Институт психологии РАН, 2004. – С. 29-36.

Манойлова М.А. Акмеологическое развитие эмоционального

интеллекта учителей и студентов педагогических учебных

заведений : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.13 / Марина

Алексеевна Манойлова. – СПб, 2004. – 265 с.

Матвеева Л.Г. Психодиагностика социального и эмоционального интеллекта / Л.Г. Матвеева // Психология в

изменяющемся мире: развитие, адаптация, творчество :

Материалы научно-практической конференции факультета

психологии ЮУрГУ/ Отв. ред. Н.А. Батурин. – Челябинск:

Изд-во ЮУрГУ, 2007.

Одинцова В.В. Психометрический анализ методики

«Эмоциональный интеллект-2»: [Электронный ресурс]. –

HR-Лаборатория Human Technologies. – Режим доступа :

URL: http://www.ht.ru/tests/bank/annrtf/emiq2.php. – Название с экрана.

Робертс Р.Д. Эмоциональный интеллект: проблемы теории, измерения и применения на практике / Р.Д. Робертс,

Дж. Мэттьюс, М. Зайднер, Д.В. Люсин // Психология.

Журнал Высшей школы экономики. – Т. 1. – № 4. – 2004. –

С. 326.

Сергиенко Е.А. Тест Дж. Мэйера, П. Селовея, Д. Карузо

«Эмоциональный интеллект» (MSCEIT v.2.0.) : Руководство/ Е.А. Сергиенко, И.И. Ветрова. – М. : Изд-во «Институт

психологии РАН», 2010. – 176 с.

Солодкова Т.И. Эмоциональный интеллект как личностный

ресурс преодоления синдрома выгорания и его развитие у

педагогов : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Татьяна

Ивановна Солодкова. – Иркутск, 2011. – 160 с.

Социальный и эмоциональный интеллект: От процессов к

измерениям / Под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. – М. :

Изд-во «Институт психологии РАН», 2009. – C. 350.

Степанов И.С. Психологические условия формирования

эмоционального интеллекта личности : на примере лиц, занимающихся управленческой деятельностью : автореф. дис. на

соискание научн. степени канд. психол. наук : спец. 19.00.01

«Общая психология, психология личности, история психологии» / И.С. Степанов. – Новосибирск, 2010. – 25 с.

Фетискин Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н.П. Фетискин,

В.В. Козлов, Г.М. Мануйлов. – М., 2005. – с. 57-59.

Філіпова І. Емоційний інтелект як засіб успішної самореалізації / І. Філіпова // Соціальна психологія : Український

науковий журнал. –2007. – № 4. – С. 68-79.

Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence

(ESI) / R. Bar-On // Psicothema. – 2006. – № 18 – РР. 13-25.

Boyatzis R. Emotional Competence Inventory (ECI) /

R. Boyatzis, D. Goleman, Hay/McBer. – in Dann, 2001.

Mayer J.D. Models of emotional intelligence / J.D. Mayer,

P. Salovey, D. Caruso; R. Sternberg. Handbook of Intelligence. – Cambridge : Cambridge University Press, 2000. – рр.

-420.

P.R. van der Merwe Measuring emotional intelligence (EQ): a

construct comparison between the Bar-On EQ-i and the OPQ32i

EI report / P.R. van der Merwe, S. Coetzee, M. de Beer // Southern

African Business Review. – 2005. – № 9(2). – рр. 34-50.

Petrides K.V. Trait Emotional Intelligence Theory /

K.V. Petrides // Industrial and Organizational Psychology. –

– № 3. – рр. 136-139.

Robert K. Cooper, EQ inteligencia emocionalna w organizacii i

zarzadzaniu / Robert K. Cooper, Ayman Sawaf. – Warszawa,

– 423 s.

Salovey P. Emotional intelligence / P. Salovey, J.D. Mayer //

Imagination, Cognition and Personality. – 1990. – № 9. –

РР. 185-211.

Salovey P. Emotional intelligence / P. Salovey., B.T. DetweilerBedell, J.B. Detweiler-Bedell, J. D. Mayer; In M. Lewis,

J.M. Haviland-Jones & L.F. Barrett (Eds.). Handbook of

emotions (3rd ed.,). – New York : The Guilford Press, 2008. –

pp. 533-547.

How to Cite

Колісник, Л. (2019). Проблема діагностики емоційного інтелекту. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (26). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%p