Психологічні особливості емоційної лабільності та емоційної стійкості особистості юнацького віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pКлючові слова:
емоційна лабільність, емоційна стійкість, врівноваженість, емоціогенні ситуації, самоконтроль, життєстійкість.Анотація
В статті представлено теоретико-емпіричний аналіз аспектів проблеми психологічних особливостей емоційної лабільності та емоційної стійкості особистості. Здійснено аналіз понять «емоційна лабільність» та «емоційна стійкість» особистості. Досліджено, що особистість юнацького віку з емоційною лабільністю більш схильна до депресивності, дратівливості, сором’язливості, фемінінності, невротичності та менш врівноважена. З’ясовано особливості зв’язку емоційної лабільності з самоактуалізацією особистості юнацького віку. Досліджено, що особистість юнацького віку з емоційною лабільністю більш схильна до використання таких механізмів психологічного захисту як: реактивні утворення, проекція, заперечення, заміщення. Зауважено, що емоційну стійкість необхідно розглядати як психічний стан і як інтегративну властивість особистості. Досліджено, що особистість юнацького віку з емоційною стійкістю менш схильна до невротичності, емоційної лабільності, депресивності, сором’язливості, реактивної агресивності, спонтанної агресивності та більш схильна до врівноваженості. Досліджено, що особистість юнацького віку з емоційною стійкістю менш схильна до використання таких механізмів психологічного захисту як: заміщення, регресія, проекція, раціоналізація, витіснення. З’ясовано особливості зв’язку емоційної стійкості з самоактуалізацією особистості юнацького віку, а також особливості зв’язку емоційної лабільності та емоційної стійкості з типами міжособистісних стосунків особистості юнацького віку. Зауважено, що особистість юнацького віку з емоційною лабільністю та емоційною нестійкістю менш схильна до життєстійкості, що опосередковує вплив стресогенних факторів.
Посилання
Аминов Н.А. Психофизиологические и психологические
предпосылки педагогических способностей / Н.А. Аминов //
Вопросы психологии. – 1988. – № 5. – С. 71-77.
Баданина Л.П. Соотношение психологических и нейропсихологических коррелятов эмоциональной неустойчивости у младших школьников: [Автореф. дис. …канд. наук] /
Л.П. Баданина. – СПб., 1996. – 21 с.
Варданян Б.Х. Механизмы регуляции эмоциональной устойчивости / Б.Х. Варданян// Категории, принципы и методы
психологии. Психические процессы. – М., 1983. – С. 542-543.
Дьяченко М.И. О подходах к изучению эмоциональной устойчивости / М.И. Дьяченко, В.А. Пономаренко // Вопросы
психологии. – 1990. – № 1. – С. 106-113.
Зильберман П.Б. Эмоциональная устойчивость и стресс /
П.Б. Зильберман // Психический стресс в спорте: Материалы
Всесоюзного симпозиума. – Пермь, 1973. – С. 13-15.
Ильин Е.П. Эмоции и чувства / Е.П. Ильин. – СПб.: Питер,
– 752 с.
Лазурский А.Ф. Очерк науки о характерах / А.Ф. Лазурский. – М.: Наука, 1995. – 271 с.
Левитов Н.Д. О психических состояниях человека / Н.Д. Левитов. – М., 1964. – 220 с.
Марищук В.Л. Эмоции в спортивном стрессе / В.Л. Марищук. – СПб.: КВИФК, 1995. – 324 с.
Ольшанникова А.Е. К проблеме диагностики психологического развития / А.Е. Ольшанникова // Тезисы докладов на
симпозиуме. – Таллинн, 1974. – С. 125.
Платонов К.К. Очерки психологии для лётчиков / К.К. Платонов, Л.М. Шварц. – М., 1948. – 192 с.
Рейковский Я. Экспериментальная психология эмоций /
Я. Рейковский. – М., 1979. – 392 с.
Сиротин О.А. Некоторые психологические корреляты
эмоциональной устойчивости спортсменов / О.А. Сиротин //
Новые исследования в психологии. – 1974. – № 1/9. – С. 62-65.
Славина Л.С. Дети с аффективным поведением / Л.С. Славина. – М., 1966. – 150 с.
Смирнов В.М. О психологии, психопатологии и физиологии
эмоций / В.М. Смирнов, А.И. Трохачев // Чувства, влечения, эмоции / Под ред. В.С. Дерябина. – Л., 1974. – 258 с.
Фресс П. Эмоции / П. Фресс // Экспериментальная психология. – Вып. 5. – М.: Прогресс, 1975. – С. 111-195.
Черникова О.А. Соперничество, риск, самообладание в спорте / О.А. Черникова. – М., 1980. – 336 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.