Психологічні особливості емоційної лабільності та емоційної стійкості особистості юнацького віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
емоційна лабільність, емоційна стійкість, врівноваженість, емоціогенні ситуації, самоконтроль, життєстійкість.Abstract
В статті представлено теоретико-емпіричний аналіз аспектів проблеми психологічних особливостей емоційної лабільності та емоційної стійкості особистості. Здійснено аналіз понять «емоційна лабільність» та «емоційна стійкість» особистості. Досліджено, що особистість юнацького віку з емоційною лабільністю більш схильна до депресивності, дратівливості, сором’язливості, фемінінності, невротичності та менш врівноважена. З’ясовано особливості зв’язку емоційної лабільності з самоактуалізацією особистості юнацького віку. Досліджено, що особистість юнацького віку з емоційною лабільністю більш схильна до використання таких механізмів психологічного захисту як: реактивні утворення, проекція, заперечення, заміщення. Зауважено, що емоційну стійкість необхідно розглядати як психічний стан і як інтегративну властивість особистості. Досліджено, що особистість юнацького віку з емоційною стійкістю менш схильна до невротичності, емоційної лабільності, депресивності, сором’язливості, реактивної агресивності, спонтанної агресивності та більш схильна до врівноваженості. Досліджено, що особистість юнацького віку з емоційною стійкістю менш схильна до використання таких механізмів психологічного захисту як: заміщення, регресія, проекція, раціоналізація, витіснення. З’ясовано особливості зв’язку емоційної стійкості з самоактуалізацією особистості юнацького віку, а також особливості зв’язку емоційної лабільності та емоційної стійкості з типами міжособистісних стосунків особистості юнацького віку. Зауважено, що особистість юнацького віку з емоційною лабільністю та емоційною нестійкістю менш схильна до життєстійкості, що опосередковує вплив стресогенних факторів.
References
Аминов Н.А. Психофизиологические и психологические
предпосылки педагогических способностей / Н.А. Аминов //
Вопросы психологии. – 1988. – № 5. – С. 71-77.
Баданина Л.П. Соотношение психологических и нейропсихологических коррелятов эмоциональной неустойчивости у младших школьников: [Автореф. дис. …канд. наук] /
Л.П. Баданина. – СПб., 1996. – 21 с.
Варданян Б.Х. Механизмы регуляции эмоциональной устойчивости / Б.Х. Варданян// Категории, принципы и методы
психологии. Психические процессы. – М., 1983. – С. 542-543.
Дьяченко М.И. О подходах к изучению эмоциональной устойчивости / М.И. Дьяченко, В.А. Пономаренко // Вопросы
психологии. – 1990. – № 1. – С. 106-113.
Зильберман П.Б. Эмоциональная устойчивость и стресс /
П.Б. Зильберман // Психический стресс в спорте: Материалы
Всесоюзного симпозиума. – Пермь, 1973. – С. 13-15.
Ильин Е.П. Эмоции и чувства / Е.П. Ильин. – СПб.: Питер,
– 752 с.
Лазурский А.Ф. Очерк науки о характерах / А.Ф. Лазурский. – М.: Наука, 1995. – 271 с.
Левитов Н.Д. О психических состояниях человека / Н.Д. Левитов. – М., 1964. – 220 с.
Марищук В.Л. Эмоции в спортивном стрессе / В.Л. Марищук. – СПб.: КВИФК, 1995. – 324 с.
Ольшанникова А.Е. К проблеме диагностики психологического развития / А.Е. Ольшанникова // Тезисы докладов на
симпозиуме. – Таллинн, 1974. – С. 125.
Платонов К.К. Очерки психологии для лётчиков / К.К. Платонов, Л.М. Шварц. – М., 1948. – 192 с.
Рейковский Я. Экспериментальная психология эмоций /
Я. Рейковский. – М., 1979. – 392 с.
Сиротин О.А. Некоторые психологические корреляты
эмоциональной устойчивости спортсменов / О.А. Сиротин //
Новые исследования в психологии. – 1974. – № 1/9. – С. 62-65.
Славина Л.С. Дети с аффективным поведением / Л.С. Славина. – М., 1966. – 150 с.
Смирнов В.М. О психологии, психопатологии и физиологии
эмоций / В.М. Смирнов, А.И. Трохачев // Чувства, влечения, эмоции / Под ред. В.С. Дерябина. – Л., 1974. – 258 с.
Фресс П. Эмоции / П. Фресс // Экспериментальная психология. – Вып. 5. – М.: Прогресс, 1975. – С. 111-195.
Черникова О.А. Соперничество, риск, самообладание в спорте / О.А. Черникова. – М., 1980. – 336 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.